Siden mai har norske NH90-helikoptre trent på KV Senja. Foto: Vetle Hallas
NH90
NH90 har problemer med saltvann
250 timer på sjøen ble for mye for nederlandske NH90. Norge har nettopp startet sjøoperasjoner med sine nye kystvakthelikoptre.
Publisert 9. juli 2014 kl. 07:00 - Oppdatert 9. juli 2014 kl. 09:58
Nederland kommer foreløpig ikke til å ta leveranse av flere NH90-helikoptre.
Årsaken er at helikoptrene er uvanlig sårbare for korrosjon.
Der forklarte hun at korrosjonen og slitasjen på NH90-helikoptrene er alvorligere enn forventet.
Nederland vil ikke vil ta imot de siste sju bestilte helikoptrene før de er sikre på at produsenten NH Industries har løst alle problemene og de er enige om hvem som skal betale for de nødvendige reparasjonene på eksisterende helikoptre.
Teknisk Ukeblad omtalte i mars at både Nederland og Frankrike har avdekket korrosjonsproblemer på sine NH90-helikoptre etter å ha tatt dem i bruk i maritime operasjoner.
Dette er NH90 NFH (fregattversjon) som tilsvarer dem Norge så langt har fire av.
Da opplyste Luftforsvarsstaben at denne svakheten ikke var oppdaget på de norske maskinene. Det gjelder fortsatt:
Les også: Her er det nye nordsjøhelikopteret fra Airbus
Norge har fire helikoptre og skal etter planen motta ytterligere to i løpet av året. De norske helikoptrene har så langt i hovedsak operert fra land inntil trening på kystvaktfartøyet «Senja» startet i mai.
Nederland har hatt to NH90 i sving både i Karibia og på piratjakt i Adenbukta. Det er disse to helikoptrene som har korrodert langt mer enn vanlig etter å ha fløyet knappe 250 timer i saltvannsomgivelser.
Nederlands nasjonale luft- og romfartslaboratorium (NLR) ble bedt om å se nærmere på korrosjonsomfanget, noe som resulterte i denne rapporten (NLR-CR-2014-129).
Her går NLR i detalj inn på 92 korrosjonstilfeller fordelt på så godt som hele helikoptret og som kategoriseres (overlappende) slik:
Andre årsaker til NH90-korrosjonen er ifølge rapporten at visse komponenter som skulle hatt overflatebehandling ikke er behandlet i det hele tatt, og/eller har for dårlig beskyttelse.
Rapporten peker også på designsvakheter som bidrar til problemene og mener produsenten på visse områder har glemt å ta høyde for helikoptrenes operasjonelle bruk:
Etter at helikoptrene lander på dekk skylles de med ferskvann. Men i større sjøgang må rotorbladene og halen foldes sammen i løpet av tjue minutter som ikke gir tid til skylling først.
Ergo blir helikoptrene spylet i sammenfoldet tilstand, noe som ifølge rapporten fører til saltvannansamlinger på uforutsette steder.
Samtidig påpeker NLR at gjennomgangen nå kan bidra til å redusere korrosjonssårbarheten til NH90 og dermed øke helikopterets operative tilgjengelighet, samt at rapporten kan brukes som retningslinje for mottakskontroll ved kommende leveranser.
Som Teknisk Ukeblad har omtalt flere ganger tidligere, har den norske mottakskontrollen avslørt kvalitetsavvik og avvik fra flyindustriens produksjonsstandarder med potensial til å gi driftsproblemer senere.
Etter at mottakskontrollen på det fjerde helikopteret startet i september 2013, var det først i månedsskiftet april/mai i år at Forsvarets logistikkorganisasjon (Flo) aksepterte leveransen.
Etter planen skal Norge motta de siste to av til sammen seks NH90 med såkalt initiell operativ kapasitet (IOC) i løpet av året. Disse helikoptrene skal tilbake til fabrikken fra 2017 og utover når leveransen av de åtte norske helikoptrene med full operativ kapasitet (FOC) starter.
Den nederlandske 860-skvadronen var først med å ta i bruk NH90 NFH med full operativ kapasitet (FOC) høsten 2012.
I NLR-rapporten påpeker laboratoriet at det tyder på at FOC-varianten er like utsatt for korrosjon som tidligere versjoner, selv om så ikke skulle være tilfelle etter boka.
Like fullt vil korrosjonssaken føre til at innfasingen av NH90 blir ytterligere forsinket i Nederland.
Det får operative konsekvenser: For eksempel må Nederland på Curaçao fly lenger med sine AS532 Cougar-helikoptre og leie inn hjelp fra et amerikansk kystvakthelikopter.
Det vurderes nå å fase inn igjen flere Cougar-maskiner som egentlig skulle selges.
Årsaken er at helikoptrene er uvanlig sårbare for korrosjon.
Problemer i Nederland og Frankrike
Nederlands forsvarsminister Jeanine Hennis-Plasschaert informerte parlamentet om beslutningen i slutten av juni.Der forklarte hun at korrosjonen og slitasjen på NH90-helikoptrene er alvorligere enn forventet.
Nederland vil ikke vil ta imot de siste sju bestilte helikoptrene før de er sikre på at produsenten NH Industries har løst alle problemene og de er enige om hvem som skal betale for de nødvendige reparasjonene på eksisterende helikoptre.
Teknisk Ukeblad omtalte i mars at både Nederland og Frankrike har avdekket korrosjonsproblemer på sine NH90-helikoptre etter å ha tatt dem i bruk i maritime operasjoner.
Dette er NH90 NFH (fregattversjon) som tilsvarer dem Norge så langt har fire av.
Da opplyste Luftforsvarsstaben at denne svakheten ikke var oppdaget på de norske maskinene. Det gjelder fortsatt:
Les også: Her er det nye nordsjøhelikopteret fra Airbus
Nettopp startet sjøoperasjoner
– Vi er kjent med problemene nederlenderne har hatt, men har ikke oppdaget noe tilsvarende. Men man må ta i betraktning at vi har begrenset erfaring med sjøoperasjoner med våre NH90, sier kommunikasjonssjef Stian Roen i Luftforsvaret.Norge har fire helikoptre og skal etter planen motta ytterligere to i løpet av året. De norske helikoptrene har så langt i hovedsak operert fra land inntil trening på kystvaktfartøyet «Senja» startet i mai.
Nederland har hatt to NH90 i sving både i Karibia og på piratjakt i Adenbukta. Det er disse to helikoptrene som har korrodert langt mer enn vanlig etter å ha fløyet knappe 250 timer i saltvannsomgivelser.
Nederlands nasjonale luft- og romfartslaboratorium (NLR) ble bedt om å se nærmere på korrosjonsomfanget, noe som resulterte i denne rapporten (NLR-CR-2014-129).
Her går NLR i detalj inn på 92 korrosjonstilfeller fordelt på så godt som hele helikoptret og som kategoriseres (overlappende) slik:
- 52 tilfeller av utilstrekkelig korrosjonsbeskyttelse
- 20 tilfeller av feil materialvalg
- 20 tilfeller av feil design
- 14 tilfeller av feilproduksjon
Saltvann blir liggende
Ifølge rapporten skyldes mye av korrosjonen at det i designen ikke er tatt tilstrekkelige grep for å motvirke galvanisk korrosjon. Det er spesielt mange tilfeller av metallkomponenter som er montert direkte på komposittmaterialer uten elektrisk isolasjon.Andre årsaker til NH90-korrosjonen er ifølge rapporten at visse komponenter som skulle hatt overflatebehandling ikke er behandlet i det hele tatt, og/eller har for dårlig beskyttelse.
Rapporten peker også på designsvakheter som bidrar til problemene og mener produsenten på visse områder har glemt å ta høyde for helikoptrenes operasjonelle bruk:
Etter at helikoptrene lander på dekk skylles de med ferskvann. Men i større sjøgang må rotorbladene og halen foldes sammen i løpet av tjue minutter som ikke gir tid til skylling først.
Ergo blir helikoptrene spylet i sammenfoldet tilstand, noe som ifølge rapporten fører til saltvannansamlinger på uforutsette steder.
De nederlandske funnene er lite tillitsvekkende for helikopterprogram som allerede er kraftig forsinket. FOC er like korrosjonsutsatt
Samtidig påpeker NLR at gjennomgangen nå kan bidra til å redusere korrosjonssårbarheten til NH90 og dermed øke helikopterets operative tilgjengelighet, samt at rapporten kan brukes som retningslinje for mottakskontroll ved kommende leveranser.
Som Teknisk Ukeblad har omtalt flere ganger tidligere, har den norske mottakskontrollen avslørt kvalitetsavvik og avvik fra flyindustriens produksjonsstandarder med potensial til å gi driftsproblemer senere.
Etter at mottakskontrollen på det fjerde helikopteret startet i september 2013, var det først i månedsskiftet april/mai i år at Forsvarets logistikkorganisasjon (Flo) aksepterte leveransen.
Etter planen skal Norge motta de siste to av til sammen seks NH90 med såkalt initiell operativ kapasitet (IOC) i løpet av året. Disse helikoptrene skal tilbake til fabrikken fra 2017 og utover når leveransen av de åtte norske helikoptrene med full operativ kapasitet (FOC) starter.
Den nederlandske 860-skvadronen var først med å ta i bruk NH90 NFH med full operativ kapasitet (FOC) høsten 2012.
I NLR-rapporten påpeker laboratoriet at det tyder på at FOC-varianten er like utsatt for korrosjon som tidligere versjoner, selv om så ikke skulle være tilfelle etter boka.
Har funnet løsninger
Siden NH Industries ble varslet i mars har produsenten funnet tekniske løsninger for 60 prosent av korrosjonstilfellene.Like fullt vil korrosjonssaken føre til at innfasingen av NH90 blir ytterligere forsinket i Nederland.
Det får operative konsekvenser: For eksempel må Nederland på Curaçao fly lenger med sine AS532 Cougar-helikoptre og leie inn hjelp fra et amerikansk kystvakthelikopter.
Det vurderes nå å fase inn igjen flere Cougar-maskiner som egentlig skulle selges.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.