Norwegian legger ned vedlikeholdsbase på Sola
Nå står snart Norwegians, og tidligere Braathens, hangar på Sola tom. De ansatte har fått tilbud om jobb på Gardermoen.
Oppdatert:
Publisert:
– Det er ikke lenger behov for en egen vedlikeholdsbase på Sola, fordi andelen flyginger utgjør nå en liten del av Norwegians totale operasjon, sier kommunikasjonsdirektør i Norwegian Lasse Sandaker-Nielsen.
Norwegian bygget en liten hangar og opprettet en ny teknisk base på Stavanger lufthavn, Sola, i 2003.
I 2007 flyttet de inn i den gamle hangaren til Braathens Technical Services.
Nå blir denne hangaren, som i sin tid var arbeidsplassen til flere hundre personer, stående tom.
– Dette har vært en prosess som har pågått over tid, og det siste året har vi hatt om lag 20 ansatte på teknisk avdeling på Sola, sier Sandaker-Nielsen.
Nå blir 10 personer igjen på Sola for å gjennomføre daglig vedlikehold på flyene. De andre har takket ja til ny jobb på Gardermoen.
– Det er viktig å understreke at det har vært en god prosess med våre ansatte, sier Sandaker-Nielsen.
– Alle synes dette er synd, men det handler om omruting av fly. Så dessverre er det sånn, sier han.
– Det er et miljø som blir borte. Selv om de som har jobbet der får jobb i Oslo, blir det nok noen som forsvinner ut av bransjen etterhvert dersom de har familie i Stavanger. Dette miljøet blir mindre og mindre i Norge.
Antonsen sier at det tunge vedlikeholdsarbeidet etterhvert er flyttet til andre land.
– Det går rett og slett på kostnader, slik det ofte gjør i flybransjen.
Norwegian bygget en liten hangar og opprettet en ny teknisk base på Stavanger lufthavn, Sola, i 2003.
I 2007 flyttet de inn i den gamle hangaren til Braathens Technical Services.
Nå blir denne hangaren, som i sin tid var arbeidsplassen til flere hundre personer, stående tom.
Gardermoen
På det meste har det jobbet 35 personer med vedlikehold for Norwegian på Sola.– Dette har vært en prosess som har pågått over tid, og det siste året har vi hatt om lag 20 ansatte på teknisk avdeling på Sola, sier Sandaker-Nielsen.
Nå blir 10 personer igjen på Sola for å gjennomføre daglig vedlikehold på flyene. De andre har takket ja til ny jobb på Gardermoen.
– Miljø som blir borte
Leder for styret i Norsk Flytekniker Organisasjon avdeling Norwegian Air Shuttle, Johnny Dendtler Antonsen, sier at prosessen har vært gjennomført ryddig.– Alle synes dette er synd, men det handler om omruting av fly. Så dessverre er det sånn, sier han.
– Det er et miljø som blir borte. Selv om de som har jobbet der får jobb i Oslo, blir det nok noen som forsvinner ut av bransjen etterhvert dersom de har familie i Stavanger. Dette miljøet blir mindre og mindre i Norge.
Antonsen sier at det tunge vedlikeholdsarbeidet etterhvert er flyttet til andre land.
– Det går rett og slett på kostnader, slik det ofte gjør i flybransjen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.