– Det er ikke lenger behov for en egen vedlikeholdsbase på Sola, fordi andelen flyginger utgjør nå en liten del av Norwegians totale operasjon, sier kommunikasjonsdirektør i Norwegian Lasse Sandaker-Nielsen.
Norwegian bygget en liten hangar og opprettet en ny teknisk base på Stavanger lufthavn, Sola, i 2003.
I 2007 flyttet de inn i den gamle hangaren til Braathens Technical Services.
Nå blir denne hangaren, som i sin tid var arbeidsplassen til flere hundre personer, stående tom.

Gardermoen

På det meste har det jobbet 35 personer med vedlikehold for Norwegian på Sola.
– Dette har vært en prosess som har pågått over tid, og det siste året har vi hatt om lag 20 ansatte på teknisk avdeling på Sola, sier Sandaker-Nielsen.
Nå blir 10 personer igjen på Sola for å gjennomføre daglig vedlikehold på flyene. De andre har takket ja til ny jobb på Gardermoen.
 
– Det er viktig å understreke at det har vært en god prosess med våre ansatte, sier Sandaker-Nielsen.

– Miljø som blir borte

Leder for styret i Norsk Flytekniker Organisasjon avdeling Norwegian Air Shuttle, Johnny Dendtler Antonsen, sier at prosessen har vært gjennomført ryddig.
– Alle synes dette er synd, men det handler om omruting av fly. Så dessverre er det sånn, sier han.
– Det er et miljø som blir borte. Selv om de som har jobbet der får jobb i Oslo, blir det nok noen som forsvinner ut av bransjen etterhvert dersom de har familie i Stavanger. Dette miljøet blir mindre og mindre i Norge.
Antonsen sier at det tunge vedlikeholdsarbeidet etterhvert er flyttet til andre land.
– Det går rett og slett på kostnader, slik det ofte gjør i flybransjen.