Mistede radarkontakt til KLM-fly mod Oslo
Begge transpondere på et Embraer-fly fra KLM var midlertidigt ude af drift i næsten 12 kilometers over Nordsøen på en flyvning fra Amsterdam til Oslo.
Piloterne på et Embraer ERJ-190-fly fra det hollandske flyselskab KLM blev fredag i sidste uge udsat for en udsædvanlig situation.
Flyet med registrering PH-EXB var undervejs på rute KL1151 fra Amsterdam Schiphol til Oslo Gardermoen, da flyets aktive transponder fejlede i 39.000 fods højde (11,9 kilometer, red.) over Nordsøen – cirka 80 nautiske mil (148 kilometer, red.) nordvest for Billund. Det skriver The Aviation Herald.
Piloterne skiftede straks til flyets alternative transponder, men et par minutter efter fejlede også dén. Dermed mistede flyvekontroltjenesten radarkontakt med Embraer-flyet. Syv minutter senere – nær Kristiansand-Kjevik i Norge – fik piloterne liv i mindst én af transponderne. En sikker landing blev foretaget 22 minutter efter, at den første transponder satte ud.
Fare for Air France-kollision
En lytter på frekvensen hørte angiveligt, at piloterne rapporterede over for flyvekontrollen, at de havde mistet begge transpondere. Flyet blev ude af stand til at opretholde RVSM (Reduced Vertical Separation Minima, red.), som ellers normalt sørger for, at flyene på forsvarlig vis er adskilt i lodret retning.
En lytter på frekvensen hørte angiveligt, at piloterne rapporterede over for flyvekontrollen, at de havde mistet begge transpondere. Flyet blev ude af stand til at opretholde RVSM (Reduced Vertical Separation Minima, red.), som ellers normalt sørger for, at flyene på forsvarlig vis er adskilt i lodret retning.
RVSM er gældende fra 29.000 fods højde til 41.000 fods højde. Flyvekontrollen ville derfor gerne have Embraer-flyet ned i 28.000 fod, men her lurede en direkte fare. Et Air France-fly af typen Airbus A320-200 med registrering F-GKXH, på vej fra Paris Charles de Gaulle til Oslo på rute AF1274, lå nemlig i 37.000 fod – altså kun 2.000 fod under KLM-flyet (610 meter under, red.).
En nedstigning blev heller ikke nødvendig, da piloterne på Embraer-flyet fik genoprettet kontakten til den ene transponder i norsk luftrum. Flyet fortsatte herefter som beskrevet til sikker landing i Oslo.
Ét enkelt tilfælde
Alle øvrige fly i det pågældende luftrum på det pågældende tidspunkt rapporterede ikke om problemer med sine transpondere. Der har derfor været tale om en enkeltstående situation for KLM-flyet, der under transpondernes fejlmelding ikke kunne sende såkaldt Mode S-data. Og det skete i tidsrummet klokken 22.07 til 22.14 dansk tid.
Alle øvrige fly i det pågældende luftrum på det pågældende tidspunkt rapporterede ikke om problemer med sine transpondere. Der har derfor været tale om en enkeltstående situation for KLM-flyet, der under transpondernes fejlmelding ikke kunne sende såkaldt Mode S-data. Og det skete i tidsrummet klokken 22.07 til 22.14 dansk tid.
Embraer-flyet overnattede i Oslo Gardermoen, inden det kom planmæssigt af sted på rute KL1140 – en returflyvning – til Amsterdam Schiphol morgenen efter.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.