Formålet med bloggen er å bidra til informasjon om luftfart av alle slag. Også litt om ubåter og forsvarsspørsmål. Nyheter vil du finne her også, en del på engelsk som er det mest brukte luftfartsspråket. Har du selv noe som bør komme ut, så send meg en mail til per.gram@hesbynett.no
F-35 - Belgia antakelig neste europeiske nasjon som velger typen - Teknisk Ukeblad
Et belgisk F-16 tar av fra Bodø luftforsvarsbase i forbindelse med Cold Response i 2016. A belgian F-16 fighter taking off from Bodø main air station. The belgian fighters are staying in Bodø for the duration of exercise Cold Response.(Foto: Forsvaret)
F-35
De var først i Europa med F-16. Nå skal også Belgia bytte dem ut med F-35
Belgia blir Europas sjuende F-35-nasjon, ifølge belgiske medier.
Avgjørelsen har latt vente på seg, men nå skal det være klart:
Belgia kommer til å bestille F-35A fra Lockheed Martin til erstatning for dagens flåte med F-16-jagerfly.
Det er flere belgiske medier som melder dette med basis i anonyme regjeringskilder, ifølge Reuters.
I Belgia har konkurransen stått mellom F-35 og Eurofighter Typhoon nå i finalerunden.
Mens Saab og Boeing trakk sine tilbud om henholdsvis Jas-39 Gripen og F/A-18 Super Hornet, meldte Dassault ifølge Reuters seg aldri formelt på konkurransen med sitt Rafale. Men Belgia ble i stedet tilbudt et utvidet forsvarssamarbeid med Frankrike.Det var tidligere varslet at Belgia skulle fatte sin kampflybeslutning i sommer. Nå er det ventet at det kommer en offentliggjøring i løpet av oktober. Planen er å kjøpe 34 nye fly. I dag har de om lag 54 F-16. Dersom det viser seg at det er korrekt at de fortsatt skal fly med amerikansk materiell, blir Belgia den sjuende F-35-nasjonen i Europa. Så langt er det bare tre europeiske nasjoner som flyr F-35 hjemme: Storbritannia, Italia og Norge. Utrullingsseremoni for det første tyrkiske F-35A i juni i år. Til høyre er en mockup av kryssermissilet SOM-J fra tyrkiske Roketsan, som de har ambisjoner om å integrere internt i flyet, slik at det dermed blir en konkurrent til JSM fra Kongsberg.Nederland, Danmark og Tyrkia er bak i løypa, og sistnevnte nasjons status som programpartner, som de har vært siden 1999, har vært hektisk debattert lenge. Fortsatt er det ingen endring på Tyrkias bestilling på 100 F-35A. Nasjonen mottok sitt første fly i juni i år, og da ble det sagt at den første hjemmebasen Malataya skal motta flyet i november 2019. Fram til da skal flyene brukes på Luke flystasjon i Arizona der også Norge har sju treningsfly.
Tre nasjoner har kjøpt F-35 gjennom såkalt «Foreign military sales»: Israel, Japan og Sør-Korea. Det israelske flyvåpenet var kjapp til å ta dem i bruk, allerede på dag én, og ble senere først til å ta flytypen i bruk i strid. For en måned siden tok US Marine Corps F-35B i bruk i kamp for første gang, i Afghanistan, og omtrent på samme tid gikk det første F-35-flyet tapt. Det skjedde i forbindelse med trening hjemme i USA.
Den globale F-35-flåten består nå av over 320 fly som til sammen har akkumulert over 160.000 flytimer. Det er utdannet nærmere 700 flygere.
F-35 flyr fra 15 baser rundt om i verden - en av dem er Ørland flystasjon som nå har ni slike kampfly.
Belgia var først i Europa med F-16 og blir også blant de siste på våre kanter av verden som pensjonerer det legendariske kampflyet. Planen er å holde det operativt i ti år til. Belgiske Tom «Gizmo» De Moortel viser hva F-16 er god for når det slipper å drasse på sensorer, drivstofftanker og våpen.Foto: Verheyen RafBelgia er et av de såkalte EPAF-landene («European Participating Air Forces»), de første internasjonale F-16-kundene som i tillegg består av Danmark, Nederland, Norge og senere Portugal. For eksempel har Norge i 15 år lånt ut ett av sine 57 F-16 til EPAF-samarbeidet for uttesting av nye kapasiteter på Edwards-basen i California i USA. Da det belgiske luftforsvaret mottok det første flyet i januar 1979, var det som første ikke-amerikanske flyvåpen, og dette var dessuten det første F-16-flyet bygget utenfor USA.
Belgia bygde blant annet sine egne og danskenes fly hos Societe Anonyme Belge de Constructions Aeronautiques (SABCA), på samme måte som Fokker i Nederland sto for sluttmonteringen av deres og Norges F-16.
222 av de 4.588 produserte F-16-flyene rullet ut av SABCA-fabrikken i Charleroi, der det fortsatt utføres vedlikehold på amerikanske, nederlandske, belgiske og danske fly.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.