torsdag 25. oktober 2018

Helikopter - 7-9 tonn klassen under lupen

Om ikke akkurat under lupen, så i hvert fall kikket litt på. En gjeng med tillitsvalgte ++ reiser nå over til USA for å kikke nærmere på Bell525. Det er flott at Bell har forstått at fagbevegelsen i Norge har såpass kraft at de kan være med på å bestemme hvilke helikoptertyper som skal inn i norsk sektor. Det er et vakuum etter at H225 ble satt på bakken. Det meste er nå overlatt til S-92A, noe som er svært uheldig. Det har imidlertid forundret meg at ikke oljebransjen går sammen om å  dekke utgiftene for å få AW101 sivilt sertifisert. Vel, nå er markedet i hovedsak overlatt H175, AW189, Bell 525 og S-92A. De tre det er snakk om her er i 7-9 tonns klassen og tar stort sett 16 pax. Bell 525 forsøker å selge fly-by-wire teknologien som en force. Og det er det, men ikke av så stor betydning at dette moment alene skal avgjøre hvilken helikoptertype en skal går for. For de som mener at Super Puma kabinen var trang, har ikke mye å se frem til her. Under ser du litt info om typene som er nevnt over. (Red.)

 

H175 (formerly known as EC175) Specifications



EC175 Specification image

At a glance

Max weight: 17,196 lbs. class
Capacity: 2 pilots + 16/18 passengers
Powerplant: 2 P&W;WC PT6C-67E
Fast cruise speed: 148 kts.

External dimensions

Overall length, rotors turning: 59.24 ft.
Overall width, rotors turning: 48.54 ft.
Overall height, rotors turning: 17.52 ft.

Documentation

General data

Empty weight of standard aircraft: 10,251 lbs. (Oil & Gas Configuration)
Maximum takeoff weight: 17,196 lbs.
Useful load: 6,949 lbs.
Usable fuel capacity (standard tank): 691 gal.
Powerplant: 2 P&WC PT6C-67E
Cabin volume: 423.8 cu. ft.
Baggage compartment volume: 81.9 cu. ft.
Standard seating capacity: 2+16

*Performance data

Maximum speed (VNE): 175 kt
Fast cruise speed: 148 kt
Rate of climb: 1,555 fpm
Service ceiling: 15,000 ft
Hover ceiling IGE: 10,528 ft
Hover ceiling OGE: 5,432 ft
Range at 5,000 ft with standard tank: 589 nm.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.