Widerøe på vej med rutelukninger
18 ud af 23 kommercielle Widerøe-ruter til mindre destinationer i Norge er ikke rentable, og nu vil selskabet lukke en række af disse ruter.
Da den norske regering for nyligt foreslog at sænke den norske flyskat på indenrigsrejser fra 83 til 75 norske kroner per rejse, advarede flyselskabet Widerøe om, at det slet ikke var nok.
Hvis flyselskabet skulle bevare sit store netværk af indenrigsruter til mindre norske destinationer, krævede det en langt større reduktion af flyskatten, lod Widerøe forstå.
Nu siger Widerøes koncernchef Stein Nilsen til det norske medie E24, at det ”uundgåeligt”, at Widerøe vil lukke flere af de mindre ruter, som selskabet driver kommercielt, og lukningerne vil komme allerede fra januar næste år.
”18 ud af 23 kommercielle kortbaneruter, som vi opererer i dag, er ikke rentable. Det er muligt, vi er lidt naive, men det er blevet signaleret fra det politiske miljø, at man kunne komme til at ændre afgiftsregimet til fordel for disse ruter. Det skete ikke, så nu er det slut, og vi skrider til handling,” siger Stein Nilsen.
Ruter til Nordnorge i farezonen
Widerøe driver både rent kommercielle indenrigsruter og såkaldte PSO-ruter, hvor den norske stat betaler for at opretholde ruter, som i udgangspunktet ikke rentable.
Widerøe driver både rent kommercielle indenrigsruter og såkaldte PSO-ruter, hvor den norske stat betaler for at opretholde ruter, som i udgangspunktet ikke rentable.
De kommercielle kortbaneruter, som Widerøe-chefen henviser til, kan eksempelvis være ruter mellem Oslo og mindre byer som Leknes, Svolvær, Sandnessjøen og Brønnøysund i det nordlige Norge.
“Nu skal vi tilbage til tegnebrættet, men vi er nødt til at reducere produktionen,” siger Stein Nilsen til E24.
Koncernchefen vil ikke kommentere nærmere på, om ruterne bliver helt nedlagt, eller om Widerøe vil nøjes med at reducere antallet af afgange på nogle af ruterne. Men han forventer en afklaring omkring ruternes fremtid inden udgangen af november.
Mindre fly er mindre rentable
Widerøe driver de mindre indenrigsruter med flytyperne Dash-8-100 og Dash-8 Q200 turboprop, som begge har plads til 39 passagerer. Disse fly er mindre rentable end de større turbopropfly i selskabets flåde som Dash-8-300 med 50 sæder og Dash-8 Q400 med 78 sæder. Derudover har Widerøe også tre jetfly af typen Embraer E190-E2.
Widerøe driver de mindre indenrigsruter med flytyperne Dash-8-100 og Dash-8 Q200 turboprop, som begge har plads til 39 passagerer. Disse fly er mindre rentable end de større turbopropfly i selskabets flåde som Dash-8-300 med 50 sæder og Dash-8 Q400 med 78 sæder. Derudover har Widerøe også tre jetfly af typen Embraer E190-E2.
Belægningen på ruterne til de mindre destinationer i Norge er typisk også tyndere end på ruterne til større destinationer, siger Stein Nilsen til E24.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.