Arbeidsgiveransvaret i Norwegian opp for Høyesterett
NTB
21.
okt. 2018 12:01 – Oppdatert 21. okt. 2018 12:01
Norwegian-sjef
Bjørn Kjos følger trolig spent med når Høyesterett til uka starter behandlingen
av spørsmålet om organisering og arbeidsgiveransvar i det norske
flyselskapet.
Hvem
har det reelle arbeidsgiveransvaret for piloter og kabinansatte i Norwegian? I
halvannen uke skal spørsmålet behandles i Høyesterett.
De kabinansatte og pilotene tok saken til retten for å få dom på at det
er morselskapet Norwegian Air Shuttle ASA som er deres arbeidsgiver. De
kabinansatte er i dag ansatt i Norwegian Cabin Services Norway AS, mens
pilotene er ansatt i Norwegian Pilot Services Norway AS.
Parats medlemmer vant i tingretten, men tapte i Borgarting lagmannsrett
og anket derfor dommen inn for landets øverste domstol som tirsdag starter den
sju dager lange behandlingen av saken.
– Dersom fagforeningen får gjennomslag for sitt krav, vil det kunne
kreve en omorganisering til en modell som ikke er bærekraftig for framtida. I
verste fall blir vi da tvunget til å avvikle vår norske virksomhet. Resultatet
ville i så fall blitt at arbeidsplassene flyttes ut av Norge, sier
kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian til NTB.
Prinsipielt for norsk arbeidsliv
Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud mener imidlertid at denne typen
virksomhetsorganisering setter arbeidsgiveransvaret på spill, og at saken både
er prinsipiell og viktig for hele det norske arbeidslivet.
– Vi mener Norwegian pulveriserer arbeidsgiveransvaret gjennom sin form
for organisering, noe vi i fremtiden vil se mer av i en rekke bransjer. Vi
mener arbeidsgiver må få lov til å organisere virksomheten som de selv ønsker,
men ikke uten å ta ansvaret for sine ansatte, sa Skjæggerud da anken ble levert
i april.
Parats advokat Christen Horn Johannessen mener dommen i lagmannsretten
er problematisk for norsk arbeidsliv fordi den gir virksomheter mulighet til å
organisere seg slik at de kan beholde all innflytelse over arbeidsforhold, men
uten å samtidig ta ansvaret for ansatte.
– En slik lovtolkning innebærer at rettigheter og ansvar i
arbeidsmiljøloven ikke lar seg håndheve og dermed ikke gir norske arbeidstakere
de rettigheter og vern de ifølge loven skal ha, sa Horn Johannessen da dommen i
lagmannsretten falt.
– Kan ikke godta diktering
Det er fem år siden Norwegian-styret bestemte at selskapet skulle
omorganiseres for å kunne vokse videre og konkurrere internasjonalt. Selskapet
er overbevist om at en modell med et børsnotert holdingselskap på toppen, med
hel- eller deleide datterselskap under, er helt nødvendig for ikke bare å sikre
internasjonal markedstilgang, men også et bærekraftig selskap og trygge
arbeidsplasser, også i Norge.
Norwegian-saken handler om hvordan Norwegian-konsernet skal være
organisert, og ikke om de ansattes rettigheter, understreker Sandaker-Nielsen.
– Vi kan ikke godta at en fagforening i et enkeltland skal diktere
strategiske valg og modellen for vår globale virksomhet på en måte som påvirker
vår mulighet til å konkurrere internasjonalt. Det er styrets og ledelsens
ansvar. Måten konsernet er organisert på i dag, sikrer at Norwegian kan delta i
den internasjonale konkurransen og fortsette å skape nye arbeidsplasser både i
Norge og internasjonalt. Dessuten sikrer vi at en stor norskeid virksomhet kan
ha hovedkontor i Norge, understreker informasjonssjefen.
Han viser dessuten til at Parat kun representerer elleve
Norwegian-ansatte i denne saken, og understreker at de fleste piloter og
kabinansatte er godt fornøyd med dagens ordning, noe som også bekreftes av
nylige medarbeiderundersøkelser.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.