Den
tyske 212A-ubåten U36 i indre havnebasseng i Oslo for snart to år siden. (Bilde: tkMS)
Norges nye ubåter kan få nyutviklede
litiumion-batterier fra ThyssenKrupp
Skal
komme med ubåttilbud til Norge innen 31. oktober.
- 26. OKT. 2018
- 05:15
Nøyaktige spesifikasjoner for Norge og Tysklands
kommende ubåter er noe forsvarene er lite villige til å snakke høyt om.
Luftuavhengig framdrift (AIP) er en selvfølge, men
spørsmålet om framdriftssystemet skal bruke utprøvde blybatterier eller nye
litiumionbatterier, har så langt vært oppe til vurdering.
Nå kommer det indikasjoner på at
nyutviklet batteriteknologi ligger godt an til å bli anvendt i ubåtene som skal
erstatte Ula-klassen om cirka åtte år:
På Euronaval, som pågår på Le Bourget utenfor
Paris denne uka, viser verftet ThyssenKrupp Marine Systems (tkMS) prototyper på
et nytt litiumionbatterisystem for ubåter som er utviklet i samarbeid med franske
Saft.
Batteriet er tatt fram i forbindelse med
utviklingen av den oppgraderte ubåtklassen 212 Common Design (CD), som
Tyskland og Norge skal ha henholdsvis to og fire av. I så fall blir ubåtene
blant de første i verden med li-ionbatterier.
- Må
unngå Ula-tabben: Forhandler om 30 ubåt-milliarder til norsk industri
Vellykket testing
Dr. Rolf Wirtz, sjef i tkMS, påpeker at det er
enorme taktiske fordeler ved å ta i bruk ny batteriteknologi. Et eksempel på
det er at ubåten vil være i stand til å kjøre i maksimalhastighet uavhengig av
batteriets ladetilstand.
– Vi er i ferd med å gå inn i en ny æra for
ubåtkonstruksjon. Sammenlignet med de velkjente blybatteriene, er
litiumionbatterier langt mindre vedlikeholdskrevende og har en mye lengre
levetid, heter det i en pressemelding tkMS har sendt ut i
forbindelse med marinemessa.
På dette prosjektet samarbeider verftet
med Saft (Société des Accumulateurs Fixes et de Traction), som har
produsert batterier i 100 år. I 2016 ble selskapet kjøpt opp av Total.
De kommende norske ubåtene blir en videreutviklet versjon av
212A-klassen. Her er U36 i Oslo. Foto: StudioF2 Fotograf Ingar
Næss
Det stilles naturlig nok ekstremt
strenge sikkerhetskrav til ubåtbatterier. Brann
i neddykket tilstand kan ha
katastrofale konsekvenser. Thyssenkrupp opplyser at de har gjennomført
«ekstremt vellykkede» tester på celle- og systemnivå, og at de regner med å
kunne fullføre det påkrevde testprogrammet i løpet av et år.
Verftet påpeker at det modulære designet gjør det
mulig å tilpasse batterisystemet til en rekke marinefartøy og eksempelvis
ettermontere det i ubåter som i dag har blybatterier. Det pågår et slikt arbeid
for 214-klassen som brukes av Hellas, Sør-Korea og Portugal.
- Mer
om teknologivalget: Norges nye ubåt kan bli først med litiumionbatterier
— eller sist med blybatterier
FoU-samarbeid
ThyssenKrupp Marine Systems utfører
batteriarbeidet for BAAINBw («Das Bundesamt für Ausrüstung,
Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr») som tilsvarer
Forsvarsmateriell i Norge, og det er disse to organisasjonene som forhandler
med verftet og står for kjøpet.
På samme måte utføres mye forskning og utvikling
av Forsvarets forskningsinstitutt (FFI) i samarbeid med tilsvarende tyske
institutter, blant annet WTD 71 («Wehrtechnische Dienststelle für Schiffe und
Marinewaffen der Bundeswehr, Maritime Technologie und Forschung»).
Tidlig i 2018 inngikk Forsvarets
forskningsinstitutt (FFI) en ny samarbeidsavtale med flere
tyske forskningsinstitutter om forskning og utvikling av teknologi til
ubåter, missiler og minemottiltak. På ubåtprogrammet er nettopp litiumionbatterier
blant samarbeidsområdene, herunder sikkerhetstesting av battericeller,
batteristyringssystemer og levetidsvurderinger.
Teknisk Ukeblad har tidligere fått
opplyst fra verftet at 212A-klassens framdriftssystem må modifiseres for å møte
kravene som stilles til 212CD.
Ubåtene KNM Uredd og KNM Utstein (Type 210) i Trondheim havn under
øvelse Trident Juncture. Fra 2022 skal den norske ubåtflåten reduseres fra seks
til fire fartøy, noe som anses som nødvendig for å sikre drift av de
gjenværende ubåtene til cirka 2028. Foto: Torbjørn Kjosvold /
Forsvaret
Også de nye ubåtene skal ha luftuavhengig framdrift
(«Air Independent Propulsion», AIP), basert på brenselceller. Men de vil få
tredje generasjons brenselcelle og ny generasjon synkronmotor («Permasyn»),
begge deler i samarbeid med Siemens. For å kunne frakte hydrogenet
trygt, lagres det i et metallhydrid. Dette er en legering av titan, jern
og mangan, og det tar hydrogenet som en svamp. Det er relativt kompakt,
veldig tungt og dyrt. Men det er et enkelt og pålitelig system der hydrogenet
først tas ut når det behøves i brenselcella.
Mens ubåtene i Ula-klassen jevnlig må til
overflaten for å snorkle for at dieselgeneratorene skal få luft, vil
erstatteren kunne operere i neddykket tilstand i hele 18 døgn. Derfor er
det også aktuelt å forske på undervanns terrengnavigasjon, ifølge FFI.
- DCNS
tapte kampen i Norge: Franske ubåtbyggere bød Norge på helt ny teknologi
Tilbud i disse
dager
På Euronaval vises det også fram kommende
konsoller for neste generasjon kampsystem som er under utvikling i det
norsk-tyske selskapet kta Naval Systems, som Kongsberggruppen eier sammen
med tkMS og deres datterselskap Atlas Elektronik.
På tidspunktet avtalen ble inngått, for halvannet år siden,
var Wirtz sjef i nettopp Atlas.
Det nye kampsystemet vil bygge videre på mange
tiårs erfaring i Kongsberg og Forsvarets forskningsinstitutt (FFI) der
de spesielle topografiske forholdene langs norskekysten ble lagt til grunn
i utviklingen, og kta har som mål at kampsystemet skal bli verdens mest
avanserte.
For norsk industri er det dessuten viktig at dette
systemet er garantert plass i alle ubåter fra thyssenkrupp framover, verdens
ledende verft for konvensjonelle ubåter.
Prosjektet med å erstatte
Ula-klassen har en kostnadsramme på over 42 milliarder kroner. Selve
ubåtkontrakten er ventet å ende på minst 30 milliarder kroner.
Dette blir det snart mer klarhet i, ettersom
det er ventet at BAAINBw og FMA mottar et såkalt modent og
forhandlingsbart tilbud i løpet av oktober i år. Norge og Tyskland vil deretter
sammen starte forhandlinger mot byggeverftet, der målet er å inngå kontrakt i
2019.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.