Ny lanceringskunde til A321LR i stedet for Primera
Den nylige konkurs i Primera Air betyder, at Airbus har valgt et nyt flyselskab til at være lanceringskunde for den langtrækkende A321LR.
I slutningen af 2019 leveres den første langtrækkende Airbus A321, og hidtil har det været planen, at Primera Air skulle være lanceringskunde for den nye variant af mellemdistanceflyet.
Disse planer har den nylige konkurs vendt op og ned på, for Airbus har ifølge Reuters officielt bekræftet, at det bliver Arkia Israeli Airlines, der er valgt som ny lanceringskunde.
Det israelske flyselskab har bestilt to A321LR og en A321neo, og den første A321LR ventes leveret med registreringen 4X-AGH i slutningen af året under typebetegnelsen A321-200NX.
Med tilføjelsen af de ny A321neo-fly får Arkia et tiltrængt løft af den relativt beskedne flyflåde, der i dag omfatter seks Embraer E190/E195 samt en Boeing 757-300 og en Boeing 767-300ER. De to Boeing-fly er indrettet med omkring 260 sæder i en all-economy version, og de nye A321´ere får plads til 220 passagerer – også i en all-economy konfiguration.
Herudover har Arkia også en ordre på to Airbus A330-900neo hos den europæiske flyproducent.
120 A321LR på vej
Indtil videre er der afgivet ordre på omkring 120 A321LR fra et dusin flyselskaber. Alene Norwegian har lagt en ordre på 30 fly, mens TAP Air Portugal, Air Transat og Aer Lingus også tager en pæn del af den samlede ordrebeholdning.
Indtil videre er der afgivet ordre på omkring 120 A321LR fra et dusin flyselskaber. Alene Norwegian har lagt en ordre på 30 fly, mens TAP Air Portugal, Air Transat og Aer Lingus også tager en pæn del af den samlede ordrebeholdning.
Derimod har SAS stadig ikke taget en endelig beslutning om at anskaffe den langtrækkende A321, men selskabet har fået en option på at ændre dele af en ny ordre på A320neo til nogle eksemplarer af A321 LR.
I slutningen af marts gennemførtes den 15. testflyvningen med A321LR, og det var en 7.610 kilometer lang flyrejse fra Victoria Seychelles International Airport til Toulouse i Sydfrankrig. En nonstop-flyvning, der varede 10 timer og 51 minutter og samtidig den længste i det samlede testprogram.
Airbus har overvejelser om at udvikle en større og længere version ad A321LR – internt kaldet A322 – som i givet fald kunne blive en direkte konkurrent, der kunne være en ægte erstatning for Boeing 757 og for alvor true den kommende Boeing 797, der indtil videre har arbejdstitlen 797-6.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.