Nordmand står bag ny Istanbul-lufthavn
Norsk arkitekt har tegnet den nye storlufthavn i Istanbul. Lufthavnen indvies 29. oktober men er først helt klar til nytår.
Håndværkere og lufthavnspersonale har i øjeblikket travlt med at gøre Istanbuls nye storlufthavn klar til den officielle åbning, som efter planen finder sted den 29. oktober, selv om kun en del af lufthavnen ser ud til at kunne tages i brug med det samme.
Den nye lufthavn ved sortehavskysten nordvest for Istanbul skal afløse Atatürk-lufthavnen. Istanbul New Airport bliver med en kapacitet på 90 millioner passagerer om året Europas største lufthavn målt på kapacitet, og vil fuldt udbygget blive verdens største lufthavn med en kapacitet på 200 millioner passagerer årligt.
Arkitekten bag den nye storlufthavn er norske Gudmund Stokke, som står i spidsen for arkitektfirmaet Nordic Office of Architecture. Han fik i 2013 en henvendelse fra bygherren i Tyrkiet via LinkedIn, hvor han blev inviteret til et ”konkurrencepræget dialogmøde”.
Skitse til lufthavn tegnet i flyet
I flyet på vej til mødet tegnede han den første skitse til lufthavnen, og den var afgørende for, at Gudmund Stokke fik opgaven, fortæller han i et interview med det norske medie TU Bygg.
I flyet på vej til mødet tegnede han den første skitse til lufthavnen, og den var afgørende for, at Gudmund Stokke fik opgaven, fortæller han i et interview med det norske medie TU Bygg.
”Selv om skitsen var enkel, havde den essensen af, hvordan hovedlogistikken i sådan en lufthavn kunne være. Det handler om koncentrationen, kompaktheden og forståelsen af, hvordan passagerstrømmen skal ud til flyet. Samtidig er shopping og rekreative centre blevet fundamentale for lufthavnenes økonomi i dag. Evnen til at kombinere passagerflow og drift af lufthavnen med de kommercielle områder var det, vi opsummerede i den skitse,” siger Gudmund Stokke til TU Bygg.
Han har løst opgaven i samarbejde med det britiske arkitektfirma Grimshaw og norsk-engelske Haptic, som drives af Gudmund Stokkes søn Tomas.
Den norske arkitekt fortæller, at kapaciteten i en lufthavn bedre kan optimeres, når den tegnes og bygges helt fra bunden frem for ved gradvis udbygning som i eksempelvis Københavns Lufthavn og Oslo Lufthavn. Samtidig er det en fordel, at Istanbul en udpræget transitlufthavn med aktivitet døgnet rundt.
“Hvis du er her om natten, er der propfuldt af folk i modsætning til i Gardermoen (Oslo Lufthavn, red.). Vi udnytter terminalens kapacitet bedre, når den bruges en større del af døgnet,” siger Gudmund Stokke.
Først helt klar til nytår
Selv om åbningen af Istanbuls nye storlufthavn efter planen finder sted den 29. oktober, vil hele lufthavnen først kunne tages i brug ved årsskiftet. Det sagde lufthavnens direktør for nyligt til tyrkiske medier. Oprindeligt var det meningen, at alle flyselskaber skulle benytte den nye lufthavn frem for Atatürk-lufthavnen fra den 1. november, men den fulde åbning er blevet forsinket.
Selv om åbningen af Istanbuls nye storlufthavn efter planen finder sted den 29. oktober, vil hele lufthavnen først kunne tages i brug ved årsskiftet. Det sagde lufthavnens direktør for nyligt til tyrkiske medier. Oprindeligt var det meningen, at alle flyselskaber skulle benytte den nye lufthavn frem for Atatürk-lufthavnen fra den 1. november, men den fulde åbning er blevet forsinket.
Den nye lufthavn kommer fremover til at håndtere alle Turkish Airlines’ flyvninger til og fra Istanbul. Den forsinkede færdiggørelse af lufthavnen betyder imidlertid, at det i første omgang kun vil være en række af selskabets indenrigsruter og enkelte regionale ruter, som benytter den nye lufthavn.
De første flyvninger til Ankara og Lefkosa på Nordcypern er planlagt til 31. oktober. Først to måneder senere – den 31. december – vil Turkish Airlines efter planen have flyttet alle sine Istanbul-ruter fra Atatürk-lufthavnen til den nye storlufthavn.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.