mandag 22. oktober 2018

Sola en virkelig provinsflyplass - Næringsforeningene i området må reagere - Jan-Petter Helgesen


Verre å reise til utlandet fra Sola

Flyrutetilbudet til og fra utlandet blir verre og verre på Stavanger lufthavn Sola.

Jan-Petter Helgesen

SOLA

Etter at Avinor og SAS i 2017 inngikk avtale om at flyselskapet skal føre flest mulig reisende mellom Stavanger og utlandet via Oslo Lufthavn, Gardermoen, er det blitt både vanskeligere, mer komplisert, tidkrevende og dyrere å fly internasjonalt til og fra Sola.

Det er i dag nesten umulig å bestille en SAS-reise fra Sola til europeiske destinasjoner via København dersom det er et tilsvarende rutetilbud fra Gardermoen. Dette betyr at rogalendingene først må bruke tid og penger på reise østover før de fortsetter på vei mot sør.

For folk fra vårt fylke har det aldri vært ønskelig å dra først via Østlandet på turer til Kontinentet. København, Amsterdam og London har vært foretrukket som mellomlandingssted dersom direkteruter ikke finnes.

Med den nye avtalen mellom SAS og Avinor tvinges stadig flere å dra via omveien østpå. Et større reisefølge med folk i oljebransjen som skal til Fort Worth i Texas skal på utreisen dra med SAS fra Oslo via Newark til bestemmelsesstedet. Det går relativt greit.

Hjemover er verre. Her har de bestilt med SAS fra Chicago, men ikke via København som har vært vanlig for Sola-reisende i årtier.  I stedet blir de sendt via Stockholm og Oslo. Dermed forlenges flytiden med nærmere to timer i stedet for en time med mellomlanding på Kastrup i stedet for Arlanda og Gardermoen. Dessuten kommer tidkrevende bakkeopphold på to flyplasser i stedet for en.

Da de reisende forsøkte å ombestille hjemturen via København som vanlig har vært for rogalendinger i årevis, svarte SAS med å legge på prisen med 2000 kroner ekstra. Et trekk som blir oppfattet som helt uforståelig og meningsløst av reisefølget.
 

I Avinor legges det ikke skjul på at stadig flere rogalendinger flyr via Oslo på vei til og fra utlandet. Trafikken er økende, sier operativ leder i Avinor på Sola, Morten Wathne.

I årets første åtte måneder økte solatrafikken totalt med 2,1 prosent i forhold til samme periode i 2017. Innlandet med helikoptertrafikken vokste med 2,9 prosent, mens utenlandstrafikken hadde en beskjeden framgang på bare 0,9 prosent sammenlignet med i fjor.

Den eneste nye ruten av betydning i 2018 er det ungarske lavprisselskapet Wizzairs flyging to ganger uken til og fra Budapest. Ellers hadde SAS og Norwegian noen få nye sommerflyginger til Pula i Kroatia og Antalya i Tyrkia.
For neste år har SAS varslet en ny sommerforbindelse til en mindre flyplass nær Antalya. Ellers har det hittil vært stilt om nye rutesatsinger på Sola i 2019-sesongen.   

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.