Verre å
reise til utlandet fra Sola
Flyrutetilbudet
til og fra utlandet blir verre og verre på Stavanger lufthavn Sola.
Jan-Petter
Helgesen
SOLA
Etter at
Avinor og SAS i 2017 inngikk avtale om at flyselskapet skal føre flest mulig
reisende mellom Stavanger og utlandet via Oslo Lufthavn, Gardermoen, er det
blitt både vanskeligere, mer komplisert, tidkrevende og dyrere å fly
internasjonalt til og fra Sola.
Det er i dag
nesten umulig å bestille en SAS-reise fra Sola til europeiske destinasjoner via
København dersom det er et tilsvarende rutetilbud fra Gardermoen. Dette betyr
at rogalendingene først må bruke tid og penger på reise østover før de
fortsetter på vei mot sør.
For folk fra
vårt fylke har det aldri vært ønskelig å dra først via Østlandet på turer til
Kontinentet. København, Amsterdam og London har vært foretrukket som
mellomlandingssted dersom direkteruter ikke finnes.
Med den nye
avtalen mellom SAS og Avinor tvinges stadig flere å dra via omveien østpå. Et
større reisefølge med folk i oljebransjen som skal til Fort Worth i Texas skal
på utreisen dra med SAS fra Oslo via Newark til bestemmelsesstedet. Det går
relativt greit.
Hjemover er
verre. Her har de bestilt med SAS fra Chicago, men ikke via København som har
vært vanlig for Sola-reisende i årtier.
I stedet blir de sendt via Stockholm og Oslo. Dermed forlenges flytiden
med nærmere to timer i stedet for en time med mellomlanding på Kastrup i stedet
for Arlanda og Gardermoen. Dessuten kommer tidkrevende bakkeopphold på to
flyplasser i stedet for en.
Da de
reisende forsøkte å ombestille hjemturen via København som vanlig har vært for
rogalendinger i årevis, svarte SAS med å legge på prisen med 2000 kroner
ekstra. Et trekk som blir oppfattet som helt uforståelig og meningsløst av
reisefølget.
I Avinor
legges det ikke skjul på at stadig flere rogalendinger flyr via Oslo på vei til
og fra utlandet. Trafikken er økende, sier operativ leder i Avinor på Sola,
Morten Wathne.
I årets
første åtte måneder økte solatrafikken totalt med 2,1 prosent i forhold til
samme periode i 2017. Innlandet med helikoptertrafikken vokste med 2,9 prosent,
mens utenlandstrafikken hadde en beskjeden framgang på bare 0,9 prosent
sammenlignet med i fjor.
Den eneste
nye ruten av betydning i 2018 er det ungarske lavprisselskapet Wizzairs flyging
to ganger uken til og fra Budapest. Ellers hadde SAS og Norwegian noen få nye
sommerflyginger til Pula i Kroatia og Antalya i Tyrkia.
For neste år har SAS varslet en ny
sommerforbindelse til en mindre flyplass nær Antalya. Ellers har det hittil
vært stilt om nye rutesatsinger på Sola i 2019-sesongen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.