SAAB Scandia på Fornebu 1960 - Foto SAS
SAS stenger
London-rute fra Sola
Det
internasjonale flyrutetilbudet til og fra Stavanger lufthavn, Sola, blir verre
og verre.
Jan-Petter
Helgesen
SOLA
Mye tyder på
at SAS fra neste års sommersesong innstiller den ene av selskapets to daglige
flyginger mellom Stavanger og Heathrow som er Londons hovedflyplass. Det er
formiddagsavgangen fra Sola som det ikke lenger er mulig å bestille billetter
til på nettet.
Kveldsruten
ser det ut vil bli opprettholdt inntil videre. Med bare en daglig flyging til
den britiske hovedstaden vil SAS ha et så svakt tilbud mellom de to byene som
man må tilbake til 1970-årene for å finne maken til.
SAS har den
siste tiden stadig innstilte den ene av de flygingene over Nordsjøen til
Heathrow. Dette ble senest gjort onsdag denne uken.
Ellers har
flere flyginger blitt utført av de mindre CRJ-900 med 90-seter. Normalt brukes
Boeing 737-700 med 141 seter på London-ruten fra Sola, men også de store Boeing
737-800 med 180 seter har sporadisk blitt satt inn på strekningen.
Med bare en
daglig flyging vil det ikke lenger være mulig å fly direkte mellom de to byene
på dagstur. De reisende blir i SAS-systemet sluset via Oslo i stedet. Dette er
en fordyrende og mer tidskrevende omvei for reisende fra Stavanger.
Ikke minst blir næringslivet i Rogaland
skadelidende av den nye SAS-ordningen. Da oljevirksomheten ble lagt til
Nord-Jæren var de gode internasjonale flyrutene på Sola avgjørende for valget.
For få år
siden fløy også det britiske selskapet British Airways to ganger daglig mellom
London Heathrow og Stavanger lufthavn. Ruten ble først kuttet til en daglig
flyging for så å bli fjernet for godt i fjor.
En del av
bakgrunnen for at stadig flere reisende fra Rogaland blir sendt via Oslo
Lufthavn er at SAS og Avinor gjorde en avtale om at flest mulig internasjonale
passasjerer fra Stavanger lufthavn skal sluses via Gardermoen. Sannsynligvis er
denne avtalen noe av bakgrunnen til at SAS i stadig mindre grad synes å satse
på Stavanger.
Bare en
sommerrute til en mindre flyplass i Tyrkia er nysatsing fra SAS neste år.
Flygingen vil bli utført bare noen få sommeruker. Ellers ser det ut til at
nedbygging av London-ruten er eneste endring fra SAS sin side for Stavanger
lufthavn, Sola.
Flyruten
mellom Stavanger og London startet allerede i 1946. Det norske Luftfartsselskap
var først ute for senere å bli fulgt av SAS. Enkelte år har selskapet fløyet
opptil tre daglige avganger på strekningen.
Utenom SAS
flyr Norwegian mellom Sola og Londons sekundære flyplass Gatwick. Ruten utføres
hver kveld. Enkelte dager har selskapet også formiddagsavgang til Gatwick.
Turene utføres med Boeing 737-800 med 189 seter i Norwegian versjon.
------oooo00OO00oooo------
Fra bloggredaktøren: Dette er for 10 mndr siden. Ikke mye verdt:
SAS med ny direkterute fra Stavanger til Kroatia
Til sommeren starter SAS opp med ny direkterute fra Stavanger til Pula i Kroatia
Oppdatert:
Publisert:
– Det er et sesongrute-tilbud til feriereisende. Kroatia er en veldig populær destinasjon og vi ønsker å imøtekomme behovet med å teste dette ut. Hvis det blir en suksess, utvider vi gjerne tilbudet, sier Ann Elin Ringseth Hansen, salgssjef i Rogaland i SAS.
Vil samarbeide med næringslivet
Frem mot 2022 vil SAS og Avinor ha et tettere samarbeid for å øke antall passasjerer hos flyselskapet.
– SAS og Avinor ønsker å jobbe sammen med næringslivet for å kunne tilby gode ruteforbindelser til regionen, sier Elisabeth Strømstad, sjef Forretningsutvikling i Avinor.
Onsdag hadde SAS CEO Rikard Gustavsson møte med næringslivet i regionen for å snakke om SAS sin rolle, strategi og utvikling av rutenettet.
– Det ble presentert hvordan SAS gjennom en samarbeidsavtale kan øke trafikkutfart fra Sola, komme tettere på regionen og fremme mulige nye ruter, sier Strømstad.
Hun forteller at tett dialog med flyselskapene vil gi et bedre tilbud til de reisende.
– SAS har flere nye fly i bestilling og målet er at vi skal kunne være med å si noe om hvilke behov regionen har og sikre gode forbindelser både for næringslivet og turister, sier Strømstad.
Hun presiserer at Avinor jobber tett med alle flyselskapene til og fra Sola.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.