100 minutters mareridt i luften
To piloter i et Embraer-fly fra Air Astana oplevede deres livs mareridt, da de mistede kontrollen over flyet i luftrummet over Portugal. Måtte hjælpes af jagerfly.
Piloterne på Air Astanas flight KC1388 glemmer aldrig søndag den 11. november.
På denne dag skulle de hjemflyve et af selskabets fly af typen Embraer ERJ-190 efter et såkaldt C-check hos MRO-virksomheden OGMA på Alverca Air Base nær Portugals hovedstad Lissabon. Flyet med registreringen P4-KCJ skulle i første omgang til Minsk i Hviderusland, inden det skulle videre til Almaty i Kashakstan, hvor Air Astana hører hjemme.
Embraer-flyet med seks personer ombord – tre piloter og tre ingeniører – gik på vingerne søndag kl. 13.31 lokal tid, og tre minutter inde i flyvningen blev der sendt et mayday-kaldesignal til lufttrafiktjenesten ledsaget af en melding om, at der var problemer med at styret flyet.
Af udskriften fra samtalen med flyvelederne i Lissabon fremgår det, at piloterne kl. 13.45 anmodede om at få en kurs mod havet, så de kunne nødlande flyet på vandet.
Fik hjælp fra jagerfly
Kommunikationen mellem piloterne og flyvelederne var begrænset, da piloterne først og fremmest forsøgte at bevare kontrollen over flyet, som åbenbart ikke reagerede som forventet. Gentagne gange anmodede piloterne om en kurs mod havet, og flyvelederne forsøgte på et tidspunkt at dirigere dem mod en nærliggende flod.
Kommunikationen mellem piloterne og flyvelederne var begrænset, da piloterne først og fremmest forsøgte at bevare kontrollen over flyet, som åbenbart ikke reagerede som forventet. Gentagne gange anmodede piloterne om en kurs mod havet, og flyvelederne forsøgte på et tidspunkt at dirigere dem mod en nærliggende flod.
Mens flyet cirklede i et området nordøst for Lissabon, blev to F-16 jagerfly fra det portugisiske luftvåben sendt på vingerne fra Monte Real-basen, og kl. 14.48 lagde et af jagerflyene sig på venstre side af Embraer-flyet og ledsagede piloterne mod den nærliggende Beja Airport, hvor flyet landede omkring kl. 15.10 lokal tid.
Det var angiveligt blevet byttet om på kontrolsystemerne til vingernes krængeror, således at flyet drejede til venstre, når der fra cockpittet blev udført en kommando mod højre. Samtidig var der dårligt vejr i området med tunge og lavthængende skyer og kraftig regn, hvorfor piloterne samtidig mistede den visuelle orientering.
Landede i tredje forsøg
Der måtte tre forsøg til, før Embraer-flyet landede sikkert i Beja Airport, og efterfølgende måtte to af de seks ombordværende en tur omkring hospitalet for at blive tjekket for mindre kvæstelser.
Der måtte tre forsøg til, før Embraer-flyet landede sikkert i Beja Airport, og efterfølgende måtte to af de seks ombordværende en tur omkring hospitalet for at blive tjekket for mindre kvæstelser.
Aviation Safety Network har publiceret en uofficiel oversættelse af samtalen mellem piloterne og flyveledelsen, og den vidner om, hvilke udfordringer Air Astana-piloterne blev udsat for. Det er også muligt at høre en live-optagelse af en del af samtalen med flyveledelsen i Lissabon.
Air Astana blev i december 2015 fjernet fra EU´s sorte liste over flyselskaber med flyveforbud i EU.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.