Norwegian udvider flåden i Argentina
Norwegian Argentina transporterede 9.000 passagerer i løbet af de første 15 dage, og nu er fly nummer to ankommet til den argentinske hovedstad.
Fredag den 9. november lettede en Norwegian Boeing 737-800 fra Arlanda-lufthavnen ved Stockholm. Der var ikke tale om en almindelig flyvning, men en såkaldt færgeflyvning, hvor flyet med registreringen LV-IQZ og rutenummer NAA1A skulle til Buenos Aires i Argentina via Gran Canaria og Natal i Brasilien.
Flyet, der har fået navnet Santiago Ramón y Cajal, ankom i Buenos Aires Ministro Pastarani International Airport lørdag kl 17.39 lokal tid efter sammenlagt at have været i luften i næsten 18 timer.
Med ankomsten har Norwegian Air Argentina (NAA) udvidet fra et til to fly, og yderligere tre fly er på vej. Inden længe vil LV-HOQ, LV-ITK og LV-ISQ flyve sydover mod Argentina. Det er flyene, der hidtil har haft henholdsvis Carl Nielsen, Benito Pérez Galdós og Bobby Moore på halerne, der fremover skal indsættes på seks argentinske indenrigsruter.
9.000 passagerer og lav belægning
Norwegian Air Argentina debuterede den 16. oktober, og indtil videre har selskabet klaret sig med ét fly, der gennemfører to daglige rotationer til Córdoba samt en daglig rotation til Mendoza. Inden længe begynder Norwegian at flyve til Iguazú, Bariloche, Neuquén og Salta, og derfor er der brug for mere kapacitet.
Norwegian Air Argentina debuterede den 16. oktober, og indtil videre har selskabet klaret sig med ét fly, der gennemfører to daglige rotationer til Córdoba samt en daglig rotation til Mendoza. Inden længe begynder Norwegian at flyve til Iguazú, Bariloche, Neuquén og Salta, og derfor er der brug for mere kapacitet.
Ifølge de argentinske luftfartsmyndigheder har Norwegian Air Argentina i oktober været i luften på 90 flyvninger med sammenlagt omkring 9.000 passagerer. Der rapporteres også om en belægning på 56 procent, hvilket principielt er udmærket for de første 14 dage for to nyopstartede ruter fra en ny operatør.
Men det synes ikke at være i Argentina, at Norwegian foreløbigt skal hente bidrag til et eventuelt overskud. Da selskabet skød billetsalget i gang, startede billetpriserne ved 699 argentinske pesos inklusive skatter og afgifter for en returbillet fra Buenos Aires til Córdoba, hvilket omregnet er 120 danske kroner. Afstanden mellem Buenos Aires og Córdoba er 653 kilometer, og det svarer til afstanden fra København til Frankfurt.
Lavpriskonkurrenten Flybondi har været aktiv i markedet siden slutningen af januar, og statistikkerne viste i oktober en belægning på 65 procent og 107.000, hvilket antyder, at det er et svært marked, som Norwegian har valgt at bevæge sig ind i. Flybondi beskæftiger i dag fem Boeing 737-800.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.