Testflyvninger til ny Beijing-lufthavn
Fire kinesiske selskaber testede mandag Beijings nye storlufthavn med fire forskellige flytyper – heriblandt Airbus A380 og Boeing 747-8.
De kinesiske flyselskaber er nu begyndt at teste den nye storlufthavn i den kinesiske hovedstad Beijing. Den nye lufthavn med navnet Beijing Daxing International Airport skal efter planen stå færdig ved udgangen af juni, og lufthavnen forventes at åbne officielt den 30. september.
Mandag morgen gennemførte fire kinesiske flyselskaber de første testflyvninger til den nye storlufthavn, som skal overtage en stor del af trafikken fra Beijing Capital International Airport.
Den første testflyvning mandag blev gennemført med en Airbus A380 fra China Southern Airlines. A380eren lettede fra Beijing Capital International Airport kl. 9:03 lokal tid og landede kl. 9.30 i Beijing Daxing International Airport.
Kort efter fulgte testflyvninger med en Airbus A350-900 fra China Eastern Airlines, en Boeing 747-8 fra Air China og en Boeing 787-9 fra Xiamen Airlines. Boeing 787-9-flyet landede som de sidste af de fire fly kl. 9.46 i den nye lufthavn syd for Beijing.
Testflyvningerne til Beijing Daxing International Airport bliver gennemført i tre faser. Den grundlæggende testflyvning startede mandag og skulle teste lufthavnens generelle sikkerhed. I august vil lufthavnen foretage en speciel testflyvning under forhold med dårlig sigtbarhed, og fra august til september gennemføres der mere omfattende testflyvninger for at sikre, at lufthavnen kan fungere på en koordineret og effektiv måde, inden den officielt tages i brug.
72 millioner passagerer i 2025
Beijing Daxing International Airport forventes at håndtere 45 millioner passagerer årligt i 2021 og 72 millioner i 2025. Beijing Capital International Airport forventes efter aflastningen, når Daxing er åbnet, at have 67 millioner passagerer i 2021 og 82 millioner i 2025.
Beijing Daxing International Airport forventes at håndtere 45 millioner passagerer årligt i 2021 og 72 millioner i 2025. Beijing Capital International Airport forventes efter aflastningen, når Daxing er åbnet, at have 67 millioner passagerer i 2021 og 82 millioner i 2025.
Beijing Capital International Airport fik i 2018 for første gang over 100 millioner passagerer og er dermed verdens største lufthavn efter Atlanta Hartsfield-Jackson i USA, som sidste år havde 107,4 millioner passagerer mod Beijing Capitals 101 millioner passagerer.
SAS bliver i Beijing Capital
Udenlandske flyselskaber kan fremover selv vælge, om de fortsat vil flyve til Capital-lufthavnen eller flytte til den nye Daxing. SAS er blandt de selskaber, der allerede har besluttet at blive i Capital International Airport. Dermed kan SAS opretholde de videre flyforbindelser med Star Alliance-partneren Air China til andre dele af Kina.
Udenlandske flyselskaber kan fremover selv vælge, om de fortsat vil flyve til Capital-lufthavnen eller flytte til den nye Daxing. SAS er blandt de selskaber, der allerede har besluttet at blive i Capital International Airport. Dermed kan SAS opretholde de videre flyforbindelser med Star Alliance-partneren Air China til andre dele af Kina.
Ifølge et regulativ fra Kinas civile luftfartsmyndigheder, CAAC, vil ingen kinesiske flyselskaber – med undtagelse af fragtselskabet China Postal Airlines – få tilladelse til at operere på begge lufthavne, og Air China kommer fortsat til at operere fra Capital International Airport i den nordøstlige del af den kinesiske hovedstad.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.