Boeing Did Not Fix MAX AOA Warning Issue Found in 2017
Boeing discovered in 2017 that its 737 MAXs were being delivered without an error warning light activating as intended, but determined the issue was not a safety risk and did not need immediate correction, the company said May 5. The revelation adds more context to why the flight-deck angle of attack (AOA) Disagree warning lights, meant to tell pilots of a discrepancy between the aircraft's two AOA sensors, have only been active on MAX aircraft equipped with a package of options.
Boeing kendte til MAX-problemer før Lion Air-ulykken
Allerede i 2017 vidste Boeing, at 737 MAX-flyene blev leveret uden et varslingssystem, som skal registrere forkerte data fra de såkaldte AOA-sensorer.
Boeing har søndag udsendt en pressemeddelelse omhandlende de omstridte AOA-sensorer, der har haft indflydelse på både Lion Air-ulykken i oktober sidste år og ved Ethiopian Airlines-ulykken i marts i år.
Det viser sig, at den amerikanske flyproducent i 2017 lavede ændringer i MAX-flyets advarselssystem i forbindelse med flytypens certificering. Et AOA-varslingssystem, der har til formål at registrere eventuelle fejl i AOA-sensorerne (Angle-of-Attack, red.). De sensorer, der på fejlagtig vis fik aktiveret MCAS-systemet ved de to dødsulykker.
På det tidspunkt i 2017 fandt Boeing dog ikke det manglende varslingssystem afgørende, hvorfor der ikke var øjeblikkelig brug for at få installeret systemet i MAX-flyene. Visse MAX-fly er dog blevet leveret med varslingssystemet, der tidligere har været standard på 737-fly, men som har været et frivilligt tilvalg ved bestillingen af et MAX-fly.
“I 2017 – flere måneder efter de første 737 MAX-leveringer – konstaterede ingeniører hos Boeing, at 737 MAX-displaysystemsoftwaren ikke opfyldte kravene til AOA-varslingssystemet. Den software, der blev leveret til Boeing, forbandt AOA-varslingssystemet til AOA-indikatoren, hvilket er en valgfri funktion på MAX og NG. Derfor aktiverer softwaren kun AOA-varslingssystemet, hvis et flyselskab tilvælger AOA-indikatoren.”
Fravær af varslingssystem ikke afgørende
Boeing har understreget, at man fulgte en standardproces efter opdagelsen af det manglende varslingssystem – herunder samarbejde med eksperter på området. Boeings gennemgang fastslog, ”at fraværet af AOA-varslingssystemet ikke havde negativ indflydelse på flysikkerheden,” lød det.
Boeing har understreget, at man fulgte en standardproces efter opdagelsen af det manglende varslingssystem – herunder samarbejde med eksperter på området. Boeings gennemgang fastslog, ”at fraværet af AOA-varslingssystemet ikke havde negativ indflydelse på flysikkerheden,” lød det.
Den øverste ledelse i Boeing og de amerikanske luftfartsmyndigheder, FAA, blev ikke gjort opmærksom på problemet før efter den 29. oktober sidste år, hvor Lion Air-flyet styrtede i havet ud for Jakarta i Indonesien.
Det er AOA-sensorerne, der giver vigtig data til MCAS-systemet, hvilket fik afgørende indflydelse ved begge dødsulykker. Ved hver ulykke var det fejlagtig data fra én AOA-sensor, der angav, at flyets næsestilling var for høj – og som derved fik MCAS-systemet til automatisk at sænke næsen. Piloterne var ikke i stand til at lokalisere fejlen hurtigt nok, og MCAS-systemet fortsatte med at sænke næsen indtil styrtet.
FAA-kritik af Boeing
Boeings koncernchef, Dennis Muilenberg, fortalte til pressen efter Boeings generalforsamling den 29. april, at AOA-varslingssystemet ikke har afgørende betydning for nøgleinformation til piloterne i cockpittet.
Boeings koncernchef, Dennis Muilenberg, fortalte til pressen efter Boeings generalforsamling den 29. april, at AOA-varslingssystemet ikke har afgørende betydning for nøgleinformation til piloterne i cockpittet.
“Det er ikke noget, der driver piloters handlinger. Det er ikke noget, som vi designede som en primær funktion i cockpittet på et kommercielt fly. Hvad piloter fokuserer på, er elementer som højde, flyvehastighed, kurs, pitch og drej. Det er det, de flyver på. Disse indikatorer er i cockpittet i dag. Flyvehastighed og højde er i særdeleshed relevante elementer omkring disse to ulykker,” sagde han ifølge Air Transport World.
FAA er for så vidt enige i dette, men luftfartsmyndigheden kritiserer alligevel Boeing for ikke at varsle piloter og flyselskaber om ændringen til, at AOA-varslingssystemet blev gjort frivilligt.
“Rettidig kommunikation fra Boeing til 737 MAX-brugerne ville have hjulpet til at mindske eller fjerne potentiel forvirring,” siger en FAA-talsmand til nyhedsbureauet Reuters.
Boeing er i gang med at opdatere MCAS-systemet, så AOA-sensorerne fremover leverer data fra to sensorer i stedet for kun den ene. Opdateringen vil desuden sikre, at MCAS ikke gentagne gange sænker næsen ud fra fejlbehæftet data. Boeing vil gøre både AOA-varslingssystemet og AOA-indikatoren standard på alle MAX-fly – og tilbyder gratis installation til de fly, der allerede er leveret.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.