Jeg ser akkurat nå en video tatt av evakuerende passasjerer. Nær sagt alle har med seg hånbagasjen sin. Det var kun to brukbare nødutganger, nemlig de foran. Passasjerer som evakuerte aktenfra og fremover i kabinen, har helt åpenbart blitt hindret av sine medpassasjerer lengre fremme. Dette må få konsekvenser, og man må spørre seg om ikke evakuerte passasjerer som hadde med bagasje bør anklages for uaktsomt drap. Sertifiserende myndigheter må vurdere om bagasjehyllene skal låses umiddelbart før avgang og forbli låste under hele turen til flyet har stoppet ved gate`en.
Jeg minner også om den såkalte Gottrøra ulykken med en SAS MD 81 i 1991, flyet som brakk i tre deler. Absolutt all bagasje og handleposer på hattehyllene ble tatt med av evakuerende passasjerer. Da omkom imidlertid ingen, utrolig nok.
Jeg kan tilføye at den internasjonale flygerorganisasjonen allerede da var i sving med å bidra til at Duty Free skulle kunne handles på ankomststedet. Vi så det som trussel mot sikkerheten at brennbart materiale som brennevin ble oppbevart på hattehyllene.
Sjekk video fra Dagbladet her: https://tinyurl.com/y6pqve3w
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.