onsdag 8. mai 2019

Norwegian og Eurowings i virtuelt samarbeide - Check-In



Fly fra Eurowings og Norwegian i Düsseldorf Airport. (Foto: Marvin Mutz | CC 2.0)

Eurowings og Norwegian i samarbejde

Eurowings er klar til at igangsætte et samarbejde med SunExpress og Norwegian om såkaldt “virtuel interlining”, hvor selskabernes billetter kan kombineres.
Fremover skal det være muligt at booke en rejse med Norwegian, når man klikker ind på hjemmesiden hos Lufthansa-datterselskabet Eurowings. Det fortæller Eurowings-koncernchefen Thorsten Dirks i et interview med tyske FOCUS Online.
“Indledningsvist vil vores partnere være SunExpress og Norwegian. Dermed bliver det muligt at kunne flyve fra Køln til Spitsbergen i én booking,” siger Thorsten Dirks.
Der er der dog ikke tale om en komplet interline-løsning, som man kender det fra netværksselskaberne. Det er i stedet en såkaldt “virtuel interlining”, hvor passagererne i transferlufthavnen selv skal håndtere bagagen, når der skiftes fly, selvom Eurowings-chefen hævder, at man har drøftelser med flyselskaber og lufthavne om at overflødiggøre denne proces.
Indtil videre henviser Eurowings til, at mange passagerer kun rejser med håndbagage, og i kombination med en forsikring, der indholder mulighed for at blive tilbudt alternativ transport ved forsinkelser, er konceptet brugbart.
Norwegian også med i easyJet-samarbejde
Norwegian og SunExpress bliver ikke de eneste samarbejdsparterne til det tyske lavprisflyselskab. Eurowings annoncerede allerede sidste år, at man var i gang med at etablere et samarbejde med en række forskellige flyselskaber, så flere er angiveligt på vej.
“Vi tilbyder en åben platform og vil derfor være attraktiv for andre samarbejdspartnere,” lyder det fra Thorsten Dirks.
I modsætning til Ryanair og easyJet, der primært tilbyder virtuel interlining med langdistanceselskaber, vil Eurowings fokusere på Europa.
Norwegian og Ryanair talte gennem flere år om et nyt og epokegørende samarbejde, som de to lavprisflyselskaber ville etablere. Trods store armbevægelser fra begge parter, blev samarbejdet ikke til noget. Officielt på grund af store IT-mæssige udfordringer.
I stedet valgte Norwegian at blive en del af Worldwide by easyJet-samarbejdet, der blev lanceret i efteråret 2017. Worldwide by easyJet lever i dag sit eget liv med eget website, og indtil videre er det muligt at benytte samarbejdet på ruter via London-Gatwick og Paris-CDG til destinationer i Europa, Nordamerika og Sydamerika.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.