Norwegian fløjet agterud af Wizz Air
Wizz Air transporterede 150.000 flere passagerer end Norwegian i april, og inden længe er det ungarske lavprisflyselskab permanent fløjet forbi Norwegian.
Igennem mange år har Norwegian været vækstkometen på den europæiske lavprishimmel. Den rolle overgiver nordmændene nu til det ungarske lavprisflyselskab Wizz Air, der stormer frem med imponerende vækstrater.
Således også i april, hvor Wizz Air transporterede 3.288.731 passagerer på baggrund af en vækst på 19,0 procent, mens Norwegian havde 3.137.608 passagerer ombord i flyene, hvilket svarede til en vækst på blot 2,9 procent. Dermed blev Norwegian overhalet med 151.123 passagerer, selvom selskabet blev hjulpet på vej af fem dage i april, hvor SAS-piloterne strejkede og Norwegian indsatte ekstra fly.
Dermed kunne noget tyde på, at Norwegian bliver nødt til at afgive positionen som tredjestørste uafhængige lavprisflyselskab i Europa til de fremadstormende ungarere.
Passagervækst Norwegian vs. Wizz Air fra 1. januar til 30. april 2019
Norwegian | Wizz Air | |||
Måned | Passagerer | PLF | Passagerer | PLF |
JAN | 2.638.958 | 76,1 % | 2.569.229 | 87,7 % |
FEB | 2.517.335 | 81,5 % | 2.400.692 | 91,2 % |
MAR | 2.961.840 | 85,4 % | 2.721.959 | 91,5 % |
APR | 3.137.608 | 85,2 % | 3.288.731 | 90,9 % |
Højere vækstprognoser hos Wizz Air
I 2018 formåede Wizz Air at transportere 33,8 millioner passagerer, mens Norwegian landede på 37,3 millioner inklusive datterselskaberne i Irland, Storbritannien og Argentina.
I 2018 formåede Wizz Air at transportere 33,8 millioner passagerer, mens Norwegian landede på 37,3 millioner inklusive datterselskaberne i Irland, Storbritannien og Argentina.
Gennem de seneste 12 måneder har Norwegian samlet fløjet 38,1 millioner passagerer, hvilket repræsenterer en vækst på 11 procent, mens 35.090.840 har benyttet Wizz Air i samme periode. Passagerstigningen hos det central- og østeuropæiske selskab svarer derimod til 19 procent.
Norwegian har tidligere meldt ud, at selskabet forventer en kapacitetsvækst i 2019 på mellem fem og 10 procent, hvor alene fjerde kvartal er baseret på nulvækst. Herudover sigter man i de kommende tre til fem år efter en vækst på tre til fem procent på de europæiske ruter, mens langdistanceruterne er prognosticeret til en vækst på fem til 10 procent.
Derfor vil Wizz Air med en forventet kapacitetsvækst på 17 procent i 2019 allerede kunne flyve permanent forbi Norwegian i løbet af de kommende 12 måneder.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.