Fjerde selskab mellem Stockholm og Oslo
SAS og Norwegian er ikke længere alene på ruten mellem Stockholm og Oslo. I fredags startede et svensk regionalt flyselskab, og nu er der fire operatører på ruten.
Forretningsrejsende mellem Stockholm og Oslo benytter sædvanligvis SAS og Norwegian, da begge selskaber tilbyder et stort antal frekvenser, som netop denne målgruppe efterspørger.
Siden den 27. marts 2017 har Ethiopian Airlines dog også fløjet på ruten. Det sker op til seks gange om ugen med Boeing 787-8 Dreamliner, hvor passagererne på den skandinaviske rute blandt andet har mulighed for at købe et af de 24 sæder i Cloud Nine Business og dermed få en ekstraordinær oplevelse på den én time lange flyvning.
Nu har endnu et selskab gjort sin entré på ruten. Det er svenske Air Leap (forkortelse for Air Large European Aviation Project AB, red.), der vil tilbyde en ugentlig afgang i hver retning med 33-sæders fly af typen SAAB 340. Der flyves søndag middag fra Stockholm-Arlanda og tilbage fredag aften fra Oslo.
Størst på ruten er SAS med op til 78 ugentlige afgange i hver retning, mens Norwegian kan mønstre 47 ugentlige afgange.
Ruten vil formentlig være den eneste i verden, der betjenes af en mangfoldighed af flytyper med tilhørende varianter lige fra SAAB 340 over Boeing 737-600/700/800, Airbus A320-200ceo/neo og Bombardier CRJ900 til Boeing 787-8 Dreamliner.
Positioneringsflyvninger til og fra Oslo
Air Leaps ugentlige afgang vil dog være svært anvendelig for de fleste, og en pris på 799 svenske kroner for en enkeltbillet er ikke attraktivt, når Norwegian tilbyder billetter fra 579 svenske kroner, og billigste billet hos SAS koster 779 svenske kroner.
Air Leaps ugentlige afgang vil dog være svært anvendelig for de fleste, og en pris på 799 svenske kroner for en enkeltbillet er ikke attraktivt, når Norwegian tilbyder billetter fra 579 svenske kroner, og billigste billet hos SAS koster 779 svenske kroner.
At Air Leap overhovedet flyver mellem Stockholm og Oslo hænger sammen med, at selskabet har base i Stockholm-Arlanda lufthavnen, og hver uge skal et fly positioneres fra Stockholm til Oslo, hvorfra det mandag til fredag flyver på ruten mellem Oslo og Ørland.
Denne rute blev tidligere betjent af danske North Flying i Air Norway-samarbejdet, og her blev der også skabt direkte flyforbindelse mellem Aalborg og Oslo, når et 19-sæders Fairchild Metroliner-fly hver søndag skulle positioneres til Oslo og retur fredag til Aalborg.
Norsk-svensk flyselskab
Air Leap er et svenskregistreret regionalt flyselskab ejet af norske Ryggefjord AS, der er en del af fiskerikoncernen Olsengruppen. Selskabet blev etableret i 2018 og overtog flere aktiver efter det krakkede Nextjet, hvis administrerende direktør Magnus Ivarsson i dag har ledelsesansvaret for Air Leap.
Air Leap er et svenskregistreret regionalt flyselskab ejet af norske Ryggefjord AS, der er en del af fiskerikoncernen Olsengruppen. Selskabet blev etableret i 2018 og overtog flere aktiver efter det krakkede Nextjet, hvis administrerende direktør Magnus Ivarsson i dag har ledelsesansvaret for Air Leap.
Udover ruten mellem Oslo og Ørland flyves der også fra Stockholm til Karlstad og Visby i Sverige, Mariehamn på Ålandsøerne og Turku i Finland.
Air Leap beskæftiger tre SAAB 340 på egen driftslicens.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.