Sjekk artikkel sakset fra Stavanger Aftenblad av i går med litt annen vinkling (Red.)
Farnborough 2018 . Foto: Per Gram
AW101 REDNINGSHELIKOPTER
Revidert: Tør ennå ikke si når nye redningshelikoptre skal overta
Leonardo skal ha problemer med å godkjenne Norges nye AW101-redningshelikoptre som skal erstatte Sea King.
Men hvor forsinket Sea King-erstatterne blir, er ennå uvisst, kommer det nå fram.
– Tidspunktet for å sette første base i drift er fremdeles til vurdering, heter det i revidert statsbudsjett.
I det reviderte budsjettet foreslås det nå å redusere bevilgningen med til sammen 456,8 millioner kroner - «i hovedsak som følge av forskyvning av utgifter til senere år».
Jomfruferden for det første norske AW101-helikopteret fant sted 21. mars i 2016. Test- og sertifiseringsarbeidet trakk ut i tid, visstnok i stor grad knyttet til en del utfordringer med radarinstallasjonen og som bidro til at leveransen startet sju måneder senere enn planlagt i november 2017.
Ifølge budsjettdokumentene er det fortsatt problemer:
– Leverandøren har utfordringer med utvikling og godkjenning av de nye redningshelikoptrene, med påfølgende konsekvenser for Forsvarets innføringsprogram. Det har ført til forsinkelser, skriver regjeringen.
Mer positivt er det at nye hangarer og basebygg bygges til planlagt tid og kostnad, og at det meste av logistikk og treningsløsninger skal være på plass.
Ansvaret for redningstjenesten og anskaffelsen av nytt materiell ligger hos Justisdepartementet, mens det er Forsvarsdepartementet som er såkalte systemeiere og operatører.
Prosjektet strekker seg helt tilbake til 1997, da Fostervoll-utvalget kom med sine anbefalinger. I 2002 vedtok Stortinget å fase ut de gamle redningshelikoptrene og kjøpe nye innen 2008.
I dag er åtte av 330-skvadronens tolv Westland Sea King MK43B-helikoptre 47 år gamle og for lengst modne for pensjon. Den opprinnelige bolken på ti Sea King-helikoptre ble anskaffet i 1972. To skrog har gått tapt. Disse ble erstattet i 1978 og 1992, mens de to siste ble kjøpt inn i 1996.
Operativ test og evaluering (OT&E) er en prosess som i utgangspunktet var berammet å ta ett år, men prosjektet kom skjevt ut. Bare ei uke og fire treningsoppdrag etter at det første helikopteret ble fløyet fra fabrikken til 330-skvadronens hovedbase, veltet helikopteret under bakkekjøring på Sola 24. november i 2017.
Den svært grundige undersøkelsen gjennomført av Statens havarikommisjon for Forsvaret (SHF) konkluderte med at det ikke var noe teknisk galt med helikopteret. I stedet var det en rekke menneskelige og organisatoriske faktorer som medvirket til at hendelsen fikk utvikle seg uten at avvikene ble identifisert og korrigert.
Deriblant mangler i besetningens erfaring med og kunnskap om helikoptertypen, utilstrekkelig risikobevissthet, avvik fra sjekklisten, feil og mangler i opplæringen og en upresis sjekkliste, skrev SHF.
Det er Leonardo som produserer de nye politihelikoptrene som Norge også har bestilt. Som Teknisk Ukeblad skrev mandag, er også disse nå blitt forsinket i to omganger, dog kun med cirka tre måneder.
– Tidspunktet for å sette første base i drift er fremdeles til vurdering, heter det i revidert statsbudsjett.
– Utfordringer hos leverandøren
Ifølge kontrakten om 16 nye helikoptre, som Leonardo Helicopters (daværende AgustaWestland) vant før jul i 2013, skulle de første AW101-maskinene blitt levert til Norge i slutten av mars 2017 og blitt faset inn fra april 2018.I det reviderte budsjettet foreslås det nå å redusere bevilgningen med til sammen 456,8 millioner kroner - «i hovedsak som følge av forskyvning av utgifter til senere år».
Jomfruferden for det første norske AW101-helikopteret fant sted 21. mars i 2016. Test- og sertifiseringsarbeidet trakk ut i tid, visstnok i stor grad knyttet til en del utfordringer med radarinstallasjonen og som bidro til at leveransen startet sju måneder senere enn planlagt i november 2017.
Ifølge budsjettdokumentene er det fortsatt problemer:
– Leverandøren har utfordringer med utvikling og godkjenning av de nye redningshelikoptrene, med påfølgende konsekvenser for Forsvarets innføringsprogram. Det har ført til forsinkelser, skriver regjeringen.
Mer positivt er det at nye hangarer og basebygg bygges til planlagt tid og kostnad, og at det meste av logistikk og treningsløsninger skal være på plass.
47 år gamle
I april kom det fram i en artikkel hos Aldrimer.no at Justis- og beredskapsdepartementet og Forsvarsdepartementet har planlagt å ta i bruk AW101 operativt fra desember i år. Dersom dette fortsatt er planen, kommer det iallfall ikke fram i de offisielle budsjettpapirene.Ansvaret for redningstjenesten og anskaffelsen av nytt materiell ligger hos Justisdepartementet, mens det er Forsvarsdepartementet som er såkalte systemeiere og operatører.
Prosjektet strekker seg helt tilbake til 1997, da Fostervoll-utvalget kom med sine anbefalinger. I 2002 vedtok Stortinget å fase ut de gamle redningshelikoptrene og kjøpe nye innen 2008.
I dag er åtte av 330-skvadronens tolv Westland Sea King MK43B-helikoptre 47 år gamle og for lengst modne for pensjon. Den opprinnelige bolken på ti Sea King-helikoptre ble anskaffet i 1972. To skrog har gått tapt. Disse ble erstattet i 1978 og 1992, mens de to siste ble kjøpt inn i 1996.
Operativ test og evaluering (OT&E) er en prosess som i utgangspunktet var berammet å ta ett år, men prosjektet kom skjevt ut. Bare ei uke og fire treningsoppdrag etter at det første helikopteret ble fløyet fra fabrikken til 330-skvadronens hovedbase, veltet helikopteret under bakkekjøring på Sola 24. november i 2017.
Den svært grundige undersøkelsen gjennomført av Statens havarikommisjon for Forsvaret (SHF) konkluderte med at det ikke var noe teknisk galt med helikopteret. I stedet var det en rekke menneskelige og organisatoriske faktorer som medvirket til at hendelsen fikk utvikle seg uten at avvikene ble identifisert og korrigert.
Deriblant mangler i besetningens erfaring med og kunnskap om helikoptertypen, utilstrekkelig risikobevissthet, avvik fra sjekklisten, feil og mangler i opplæringen og en upresis sjekkliste, skrev SHF.
Det er Leonardo som produserer de nye politihelikoptrene som Norge også har bestilt. Som Teknisk Ukeblad skrev mandag, er også disse nå blitt forsinket i to omganger, dog kun med cirka tre måneder.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.