AW169 NYTT POLITIHELIKOPTER
Politiet venter fortsatt på sine
nye helikoptre
Politiets helikoptertjeneste venter på tre topp
moderne helikoptre, men må fortsatt klare seg med de to de har.
Det første
AW169-helikopteret skulle egentlig blitt levert i februar, men det befinner seg
fortsatt på fabrikken i Italia.
Det nærmer seg nå et halvt år siden det fløy
første gang.
Slutten av mai
Teknisk Ukeblad omtalte forsinkelsen første
gang 28. februar. Da fikk vi fortalt at leveringsplanen var justert. I stedet
for å få ett helikopter i løpet av februar, skulle Politiet motta to helikoptre
i april.
Heller ikke dette
gikk altså etter planen.
Teknisk Ukeblad har bedt Leonardo Helicopters om å
forklare årsaken til forsinkelsene, men har ikke fått noen respons.
Fra annet hold, en
kilde med god kjennskap til saken, får vi fortalt at det fortsatt er
sertifisering av såkalt «mission»-utstyr som tar mer tid enn planlagt. På
dette området skal europeiske luftfartsmyndigheter (Easa) ha kommet på banen
tidligere i år og krevd mer testing.
Det er en god del sensorer og «ekstrautstyr» som
skreddersys for politihelikoptrene. Dette ble spikret i den såkalte «critical
design review» for et år siden. Leonardos testflygere fortalte Teknisk Ukeblad
i fjor høst at de 10-15 timer de vanligvis bruker på å fly inn et nytt
helikopter, kan bli langt mer enn dette jo flere komplekse systemer som er om
bord.
De nye politihelikoptrene skal også skal kunne benyttes som
ildstøtteplattform (ISP) for skarpskyttere. Ved slike oppdrag kan slike «sniper
kit» installeres på venstre eller høyre side. Foto: Leonardo
Blant det som skal integreres i de norske
helikoptrene, er for eksempel multispekral sensor (Max-Viz 2300),
tredjegenerasjon nattsyn (NVG), rappelleringsutstyr, søkelys (TLX Trakabeam) og
EO/IR-kamera (Wescam MX15). Det dreier seg både om teknologi for å øke
flygernes situasjonsforståelse og sensorinformasjon som samles i bak i kabinen
på systemoperatørens avanserte konsoll.
Hovedkravet til de nye helikoptrene er at de skal gi en reell transportkapasitet i stedet for kun å være en observasjonsplattform. Foto: Leonardo
Leverer tilbake
innleid EC135
Helikoptertjenesten har i dag to helikoptre av
typen EC135 T2+ produsert av Airbus Helicopters. Disse er i overkant av 16 år
gamle og er blant EC135-eksemplarene med flest flytimer i verden. Det ene
er innleid fra England og skal etter planen leveres tilbake nå i mai.
Helikoptrene fungerer godt til primæroppgaven, som
er søk, observasjon, overvåking og å støtte innsatspersonell på bakken, men
kommer til kort på rekkevidde og utholdenhet i lufta. Som Teknisk Ukeblad tidligere har skrevet,
har alderen tynget lenge, slik at det går med stadig mer tid og kostnader til
vedlikehold.
AW169
·
Lengde: 14,65 m
·
Høyde: 4,50 m
·
Rotordiameter: 12,12 m
·
Kabinvolum/areal: 6,3 m3/4,5 m2
·
Bagasjevolum: 1,75 m3
·
Maks pax: 2 + 10
·
Motorer: PW210A
·
Takeoff-kraft: 2 x 1.108 shp
·
Maksimal avgangsvekt: 4.800 kg
·
Maks/marsjhastighet: 165/140 knop (306/260 km/t)
·
Tørrgang-evne: 33 min
·
Standard drivstoffkapasitet: 888 kg
·
Maksimal utholdenhet: 4 t 20 min
·
Maksimal rekkevidde: 440 nautiske mil (815 km)
Begrensninger både
i kabinstørrelse og nyttelastkapasitet gjør dem lite egnet til
transportoppdrag.
Heller ikke AW169 er noe enormt helikopter, men
det vil uansett være et stort framskritt ettersom det har klassens største
kabin. Det vil være plass til å frakte seks tjenestefolk med utrustning.
Dessuten har det klassens største skyvedører (1,6 meter brede) som blant annet
er en fordel dersom helikopteret skal brukes som ildstøtteplattform for
skarpskyttere.
De tre
AW169-helikoptrene har en samlet pris på 313 millioner kroner, mens kontrakten
inkludert ti års drift og vedlikehold er verdt cirka 670 millioner
kroner. Det er i tillegg inngått opsjonsavtale på ytterligere tre
maskiner.
Politiets helikoptertjeneste
tilhører driftsenheten Nasjonale bistandsressurser under Oslo
politidistrikt, og har base på Oslo lufthavn Gardermoen. Det vil de ha fram til
de samlokaliseres med blant annet beredskapstroppen og bombegruppa på Taraldrud
i september 2020.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.