Ny Berlin-lufthavn: Vi åbner til tiden
Den stærkt forsinkede Berlin Brandenburg er gået i gang med afsluttende tests, og lufthavnen forventer fortsat at åbne til planlagt tid i oktober næste år.
Den nye tyske storlufthavn Berlin Brandenburg åbner til oktober 2020. Og dén tidsplan ser fortsat ud til at holde.
Det meddeler lufthavnen, der efterhånden kan se en ende på byggearbejdet og de efterfølgende tests. Lufthavnen er således begyndt på de afsluttende tekniske tests, som er en forudsætning for, at den kan åbne for trafik.
”I de seneste måneder har Berlin Brandenburg sammen med dens tjenesteudbydere og bygningsentreprenører afsluttet de nødvendige forberedelser til begyndelsen på de omfattende driftsprincip-tests (Wirk-Prinzip-Prüfungen, WPP) af lufthavnens Terminal T1,” skriver lufthavnsoperatør Flughafen Berlin Brandenburg (FBB) i en pressemeddelelse.
Og planen er således fortsat, at de første passagerer kan træde ind i terminalen fra om cirka 14 måneder.
”Starten af driftsprinciptestene på højere niveau i juli bekræfter, at åbningen af Berlin Brandenburg i oktober 2020 går efter planen,” siger Engelbert Lütke Daldrup, administrerende direktør for FBB.
Succesfulde tests
Berlin Brandenburg-lufthavnen oplyser, at 10 ud af 12 aktivgrupper, som kræves testet, allerede er blevet certificeret med tilfredsstillende resultat af eksperter på området. Lufthavnen er derfor nu klar til at gå videre til førnævnte WPP-tests.
Berlin Brandenburg-lufthavnen oplyser, at 10 ud af 12 aktivgrupper, som kræves testet, allerede er blevet certificeret med tilfredsstillende resultat af eksperter på området. Lufthavnen er derfor nu klar til at gå videre til førnævnte WPP-tests.
I den seneste tid er testene for aktivgruppe 5 afsluttet med succes. Disse tests omfattede detektering af brand og alarmsystemer. Der er også kommet styr på aktivgruppe 6, der indbefatter nødstrømforsyning/sikkerhedsbelysning.
I maj i år oplyste Berlin Brandenburg, at lufthavnen var begyndt at tildele terminaler til flyselskaberne. I den forbindelse lød det, at hovedterminalen, T1, bliver hjemsted for Lufthansa og easyJet, mens Lufthansa-datterselskabet Eurowings vil høre til i Terminal T2.
Udgifter er tredoblet
Den oprindelige plan var, at Berlin Brandenburg skulle være åbnet i slutningen af 2011. Men indvielsen blev udskudt af flere omgange på grund af forskellige problemer – herunder udfordringer med de tekniske systemer.
Den oprindelige plan var, at Berlin Brandenburg skulle være åbnet i slutningen af 2011. Men indvielsen blev udskudt af flere omgange på grund af forskellige problemer – herunder udfordringer med de tekniske systemer.
I mellemtiden er udgifterne til den nye storlufthavn blevet mere end tredoblet fra to milliarder euro (14,9 milliarder kroner, red.) til cirka 6,5 milliarder euro, hvilket svarer til 48,5 milliarder kroner. Første spadestik til den skandaleramte lufthavn blev taget i 2006.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.