tirsdag 15. oktober 2019

Helikopter - Combat Search And Rescue - En sabla trist historie


Forsvarssjefen ønsker AW101 i rollen som CSAR.  

Samtidig sitter vi med 14 NH90 som undertegnede opplever som ubrukelige i den tjeneste de er tiltenkt: Som ASW maskiner på fregattene og som støtte for kystvakten. Det er nødvendig med et tilbakeblikk for at du skal forstå hvilken skandale dette kjøpet er. 

Det ble sagt fra talerstolen på Solakonferansen i 2004, at dersom Forsvaret ikke fikk det som de ville, altså at NH90 ble valgt som redningshelikopter, så måtte Staten bekoste ytterligere 4 maskiner til den rollen som kalles Combat Search And Rescue, CSAR. Dette ble sagt av daværende sjef for Luftforsvaret Tomas Colin Archer. Implisitt i dette lå at de 10 maskinene som Forsvaret hadde tatt opsjon på i 2000 og som skulle overta etter Sea King, også hadde en rolle som CSAR maskiner. Dette er en tjeneste som betyr å operere bak fiendens linjer i krig for å drive redning av egne styrker. Det betyr videre en maskin som er rigget eller utrustet med tyngre og komplisert utstyr i fredstid. Det betyr redusert rekkevidde i den sivile rollen som redningshelikopter.

I 2005 kom Justisdepartementets spesifikasjoner og krav til det nye redningshelikopteret på markedet i ugradert versjon uten vedlegg. Offentligheten fikk ikke innblikk i vedleggene. Det var imidlertid åpenbart for hvem som helst at dette var et avskyelig bestillingsverk som helt klart var ment som et mottiltak til justisminister Dørums Helikopterfaglig Forums`s (HF) klare konklusjon om at kjøpet måtte ut på anbud. 

Spesifikasjonene som forelå er helt klart et opplegg for en militær maskin, veldig lik den varianten av NH90 Dørums HF  forkastet fordi den ikke var egnet som sivilt redningshelikopter. Det spesifiseres for eksempel:

  • Flatbanevåpen. Helikopteret skal ha complete provision for skarpskyttergevær, fra kabin, på begge sider av helikopteret.
  • Radar. Helikoperet skal ha en radar som kan oppdage små objekter i sjøen (ubåtperiskop, snorkelmaster, antenner) Radaren bør gi mulighet til målfølging av minimum 50 bevegelige mål. Radaren bør kunne oppdage mennesker som beveger seg på bakken (på land).
  • Elektronisk krigføring. Det settes krav til utstyr for elektroniske støttetiltak
  • Cockpit skal ha complete provisions for seter som beskytter besetningen mot konvensjonelle prosjektiler opp til 7,62mm NATO ball.
  • Rapellering. Kabinen skal ha complete provision for fast rope operasjoner.
Dette ville Luftforsvaret presse igjennom MED ALLE MIDLER. 

Se hva vi sitter igjen med, en maskin som er voldsomt vedlikeholdskrevende og som forøvrig nesten ikke flyr. 

Milliarder er kastet rett ut av vinduet. Dette skjedde på Forsvarssjef Frisvoll og Sverre Diesens vakt. Politikerne bare gjesper og later som ingen ting. De forstår ikke bæret.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.