DASH 8 HAVARIRAPPORT
Passasjerer og flygere veide mer enn beregnet – klarte ikke å få flyet i lufta
Den danske havarikommisjonen avdekker svakheter med balanseberegningen på Dash 8-fly.
30. mai i år var et Dash 8-fly fra Air Greenland var på vei fra Nuuk til Kangerlussuaq lufthavn på Grønland med tre besetningsmedlemmer og 29 passasjerer om bord.
Men det var ikke noen teknisk feil på flyet, ifølge den danske havarikommisjonen som har undersøkt det som er definert som en alvorlig luftfartshendelse.Etter å ha akselerert som normalt opp til avgangshastighet på rullebane 05, trakk styrmannen i styrekontrollene – uten respons selv med maksimalt trekk. Flygerne antok at styreorganene hadde sviktet, fikk avbrutt avgangen og bremset på den tørre rullebanen slik at flyet stoppet om lag 50 meter fra enden.
Når flygerne ikke lyktes med å løfte flyets nese til
avgangsstilling, skyldtes det at de hadde å gjøre med et fly som var ute av
balanse som følge av at passasjerer, besetning og håndbagasje veide mer
enn beregnet og at den var plassert slik at tyngdepunktet havnet for langt
fram.
360 kg mer enn
beregnet
Flytypen har den offisielle betegnelsen de Havilland DHC-8-202 og
benyttes også på det norske kortbanenettet av Widerøe. Det har maksimalt plass
til 37 passasjerer, mens dette aktuelle flyet var konvertert med større
lasterom og 29 passasjerseter på sju rader.
Flyets masse og tyngdepunkt var på papiret innenfor tillatte
begrensninger. Men i realiteten var det ikke slik.
Det brukes standardstørrelser som basis for balanseberegningen, der
menn, kvinner og barn veier henholdsvis 88, 70 og 35 kg inkludert
håndbagasje. Havarikommisjonen gjennomførte en undersøkelse blant alle om
bord der de ble spurt om sin reelle vekt, vekten på håndbagasjen og hvor de
satt i flyet.
Takket være hundre prosent svarrespons kunne de med ganske stor grad av
sikkerhet konkludere med at folk og håndbagasje veide cirka 360 kg mer enn det
som sto på lastedokumentasjonen («load sheet»).
– Når den reelle vekten av passasjerer, besetning og håndbagasje øker i
forhold til standardvekten, er dette flyet sårbart for tyngepunktendring,
skriver den danske havarikommisjonen.
Den totale vekten var 13 prosent høyere enn beregnet. I tillegg viste
det seg at de tyngste passasjerene befant seg på de tre fremste radene, noe som
medvirket til at tyngdepunktet, ifølge rapporten, var 2,4 tommer (6,1
centimeter) for langt fram.
Nedprioritert av
myndighetene
Ifølge havarirapporten ble europeiske luftfartsmyndigheter (Easa) i
2008 anbefalt å oppdatere beregningsgrunnlaget, men at dette arbeidet er blitt
nedprioritert.
Dette skjer på tross av at det finnes flere eksempler på at uheldig
distribusjon av last og passasjerer kan være en trussel for flysikkerheten.
Et tilfelle, som dessverre endte langt verre enn på Grønland,
var Air Midwest Flight 5481 i 2003 da et Beechcraft 1900 steilet rett
etter avgang fra Charlotte i USA. Samtlige 21 om bord omkom. En medvirkende
årsak til ulykken var tyngdepunktplassering for langt bak, og også den gang ble
det satt søkelys på teoretisk vektberegning av passasjerer og bagasje.
Fra operatørens side er det gjort tiltak siden hendelsen for fire
måneder siden. Air Greenland-direktør Jacob Nitter Sørensen sier til Ingeniøren at de
etter denne hendelsen har gjort flere tiltak for å bedre kontrollen med
vektfordelingen. Blant annet har de fastmontert 25 kg ballast bak i
lasterommet, fordi Dash 8-flyene ifølge ham i utgangspunktet er
nesetunge.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.