torsdag 6. februar 2020

Norwegian leverer tilbake verdifulle Heathrow slots - Check-In

London Heathrow-lufthavnen.

Norwegian opgiver at flyve til Heathrow


Norwegian har valgt at levere nyligt tildelte slot-tider i London Heathrow tilbage til lufthavnen. Til gengæld får SAS et ekstra slot-par i London-lufthavnen.

Det kom som lidt af en overraskelse, da Norwegian i begyndelsen af december sidste år over for CHECK-IN.dk kunne bekræfte, at man havde ansøgt om slots (start- og landingstilladelser, red.) i London Heathrow-lufthavnen og fået tildelt tre ugentlige slot-par – altså tre ankomster og tre afgange.
London-Heathrow er Europas største lufthavn og også den mest slots-restriktive lufthavn i Europa, da lufthavnen har nået et kapacitetsmaksimum med over 80 millioner årlige passagerer. Endvidere har Norwegian hidtil satset på Londons næststørste lufthavn, Gatwick, hvor det norske flyselskab de seneste år har opbygget en stor base for både europæiske ruter og langdistanceruter.
Omkostningerne i London Gatwick er lavere, og det er langt nemmere – og billigere – at få slots i denne lufthavn, frem for i London Heathrow, hvor slot-par handles mellem flyselskaber for enorme beløb. I 2016 kom det eksempelvis frem, at Oman Air havde betalt 75 millioner dollar (508 millioner kroner) for et Heathrow-slot, som de købte af Air France-KLM.
Skæve slot-tider
De slot-tider, som Norwegian fik tildelt i London Heathrow, var dog ikke særligt attraktive, da der var tale om ”skæve” tider med en turnaround-tid på op til otte timer.
Nu har Norwegian haft tid til at overveje London Heathrow-mulighederne mere nøje, og det har ført til en beslutning om at levere slot-tiderne tilbage til lufthavnen. Det skriver luftfartswebsitet One Mile at a Time, som også har indhentet en kommentar fra Norwegians chef for strategisk kapacitet og slot-kontrol.
”Vi vil gerne takke både ACL (slot-koordinator) og Heathrow for at have tildelt Norwegian tre slots til sommerfartplanen 2020,” siger Sebastian Pelissier, som har titlen Head of Strategic Capacity & Slot Control i Norwegian.
”Efter nøje overvejelse, der tog hensyn til det aktuelle pres på flåden, som flyselskaber oplever som følge af veldokumenterede problemer med en bestemt Rolls Royce Trent-motortype og det fortsatte flyveforbud mod Boeing 737 MAX-fly, har vi besluttet at returnere disse slots, da de ikke passer ind i vores netværksplan på dette nuværende tidspunkt,” oplyser Norwegian-chefen til One Mile at a Time.
SAS får ekstra slot om lørdagen
Mens Norwegian opgiver sine Heathrow-slots, har SAS til gengæld netop overtaget et slot-par i London-lufthavnen fra Lufthansa i den kommende sommersæson. Det betyder, at SAS får mulighed for at lægge en ekstra forbindelse ind fra København til London Heathrow en enkelt dag om ugen – lørdag – i perioden fra 4. april til 20. oktober.
Det fremgår et dokument fra slot-koordinatoren Airport Coordination Limited (ACL), som er blevet offentliggjort på Twitter. ACL koordinerer slots for London Heathrow og en lang række andre britiske lufthavne og lufthavne i flere andre lande.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.