«Braathen Air» har søkt om flylisens: Over 1.000 har søkt jobb
Erik G. Braathen og teamet jobber for fullt med planene om et nytt norsk flyselskap. Nå har de søkt myndighetene om flytillatelse - før selskapet har fått et navn.
Publisert:Publisert: 8.
november 2020 21:07
I starten av oktober overrasket
investor og flyarving Erik G. Braathen med nyheten om at han vil starte
flyselskap.
Nyheten kom samme dag som den
ungarske lavprisgiganten Wizz Air varslet sitt inntog i det norske
innenriksmarkedet.
Sammen med en gruppe erfarne
flyfolk, inkludert en rekke tidligere Norwegian-topper, jobber nå Braathen for
å få første fly i luften før sommerferien neste år.
Hovedfokuset er innenriksruter i
Norge, samt viktige ruter mellom Norge, Skandinavia og Europa.
Nå kommer Braathen med en liten
statusoppdatering på prosjektet:
Selskapet overleverte i forrige
uke den formelle søknaden om flylisens (AOC – Air Operator Certificate) til
Luftfartstilsynet. Alle flyselskap må ha en AOC for å få lov til å drive.
Hva flyselskapet faktisk skal
hete er imidlertid ikke klart helt ennå, får E24 opplyst.
Fredag 30. oktober var det et
møte med Luftfartstilsynet der man oppdaterte myndighetene på planene til
selskapet.
– Jeg er godt fornøyd med fremdriften i arbeidet med flyselskapet, og er spesielt takknemlig for mottakelsen i bransjen, sier Erik G. Braathen i en uttalelse til E24.
På
investorjakt
Det er imidlertid flere brikker
enn bare godkjenningen fra myndighetene som må på plass. Først og fremst
handler det om kapital.
Det pågår nå en dialog med
potensielle investorer, etter det E24 forstår.
Som E24 skrev i starten av
oktober har det nyoppstartede selskapet søkt om inntil 1,5
milliarder i statlig oppstartshjelp, fra potten med krisehjelp som
staten har lagt på bordet til norsk luftfart.
Braathen selv har sagt seg
villig til å gå inn med 50 millioner i selskapet, men samlet sett trengs det
minst en milliard kroner, skal man tro søknaden til myndighetene.
Når det gjelder fly har Braathen
allerede sagt at man enten vil ta i bruk Airbus A320 eller Boeing 737.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.