Ingen kontantastøtte til luftfarten nå
Mandag kveld ble det enighet om regjeringens nye krisepakke for næringslivet. Luftfarten får ingen kontantstøtte, men regjeringen vurderer ny krisepakke i januar. – Det er skuffende at flyselskapene på ny må vente på en avklaring om kompensasjon for bortfall av inntekter, sier Parat-leder Unn Kristin Olsen.
Frp og regjeringspartiene har sittet i forhandlinger den siste uken, og kom mandag til enighet. Totalt er den nye krisepakken på 22,1 milliarder kroner.
– Nå er Norge i en krise. Vi må sikre arbeidsplasser og vi må sikre også at folk har en jobb å gå til når denne krisen er over, sier Frp-nestleder Sylvi Listhaug, som har ledet forhandlingene for partiet.
– Skuffende
Blant tiltakene er at flypassasjeravgiften bortfaller for hele 2021, og at regjeringen øker kjøp av flyreiser til to milliarder kroner. I den nye krisepakken ligger det imidlertid ingen særskilt pengestøtte til flyselskapene. Parat-leder Unn Kristin Olsen er skuffet.
– Det er skuffende at det ikke kom en kompensasjonspakke til luftfarten og de tre selskapene Norwegian, SAS og Widerøe. Avgiftslette alene er ikke nok til å redde flyselskapene som nå ikke har inntekter. Jeg ser at regjeringen øker kjøp av flyreiser til to milliarder, men det er på langt nær nok til å kompensere for det inntektsbortfallet flyselskapene nå har, sier Olsen.
Svært krevende
Hun viser til at regjeringen nå oppfordrer til minst mulig reise også innenlands.
– Dette gjør det svært krevende for luftfarten. Vi må nå håpe på at en kompensasjonspakke for luftfarten kommer på plass i januar, når de skal se på tiltak for luftfarten på ny. Vi vil jobbe aktivt fremover for å påvirke dette, sier Unn Kristin Olsen. Olsen håper at også det å sikre arbeidsplasser og sikre at folk har en jobb å gå til når krisen er over også vil gjelde for luftfarten, som bidrar til å skape arbeidsplasser også for det øvrige næringslivet i Norge.
Møtte samferdselsministeren mandag
Parat har gjentatte ganger gått ut med bønn om at regjeringen bidrar til å redde de norske selskapene gjennom krisen. Senest mandag ettermiddag hadde Parat-lederen et møte med samferdselsminister Knut Arild Hareide om saken. Med seg hadde hun Oddbjørn Holsether, leder for Pilotforbundet i Parat, Alf Hansen, leder for Norwegian Pilot Union og René-Charles Gustavsen, leder for Kabinforeningen i Norwegian.
Utelukker ikke konkurs
Norwegian-sjef Jacob Schram sa i forrige uke at han ikke kan utelukke at selskapet kan gå konkurs som følge av manglende korona-støtte fra myndighetene.
– Jeg utelukker ingenting nå, verken konkurs, permitteringer eller oppsigelser. Dette er krevende, det er det ingen tvil om, sa Schram på en pressekonferanse sist mandag.
– Parat er ikke opptatt av å redde Norwegian for selskapets del, men for å redde norske arbeidsplasser og beholde viktig kompetanse i norsk luftfart, sier Parat-leder Unn Kristin Olsen.
Fakta
Krisepakken, som nå har flertall i Stortinget, er blant annet blitt «oppgradert» på følgende punkter:
* Bedrifter med stor omsetningssvikt får økt koronakompensasjonen. For november og desember blir dekningen på 85 prosent, mot 70 prosent som regjeringen foreslo. Deretter vil den være på 80 prosent i januar og februar. For september og oktober settes den til 70 prosent, mot 60 som regjeringen foreslo.
* Makstaket for utbetalinger heves også fra 50 til 80 millioner kroner.
* Flypassasjeravgiften fjernes ut 2021. I tillegg skal regjeringen vurdere en egen kompensasjonsordning for luftfarten.
* Den lave satsen på den såkalte lavmomsen på 6 prosent blir opprettholdt i første halvår. Dette gjelder blant annet kultur, reiseliv og transport.
* 400 millioner kroner for å hjelpe mot ensomhet for eldre. (©NTB)
– Nå er Norge i en krise. Vi må sikre arbeidsplasser og vi må sikre også at folk har en jobb å gå til når denne krisen er over, sier Frp-nestleder Sylvi Listhaug, som har ledet forhandlingene for partiet.
– Skuffende
Blant tiltakene er at flypassasjeravgiften bortfaller for hele 2021, og at regjeringen øker kjøp av flyreiser til to milliarder kroner. I den nye krisepakken ligger det imidlertid ingen særskilt pengestøtte til flyselskapene. Parat-leder Unn Kristin Olsen er skuffet.
– Det er skuffende at det ikke kom en kompensasjonspakke til luftfarten og de tre selskapene Norwegian, SAS og Widerøe. Avgiftslette alene er ikke nok til å redde flyselskapene som nå ikke har inntekter. Jeg ser at regjeringen øker kjøp av flyreiser til to milliarder, men det er på langt nær nok til å kompensere for det inntektsbortfallet flyselskapene nå har, sier Olsen.
Svært krevende
Hun viser til at regjeringen nå oppfordrer til minst mulig reise også innenlands.
– Dette gjør det svært krevende for luftfarten. Vi må nå håpe på at en kompensasjonspakke for luftfarten kommer på plass i januar, når de skal se på tiltak for luftfarten på ny. Vi vil jobbe aktivt fremover for å påvirke dette, sier Unn Kristin Olsen. Olsen håper at også det å sikre arbeidsplasser og sikre at folk har en jobb å gå til når krisen er over også vil gjelde for luftfarten, som bidrar til å skape arbeidsplasser også for det øvrige næringslivet i Norge.
Møtte samferdselsministeren mandag
Parat har gjentatte ganger gått ut med bønn om at regjeringen bidrar til å redde de norske selskapene gjennom krisen. Senest mandag ettermiddag hadde Parat-lederen et møte med samferdselsminister Knut Arild Hareide om saken. Med seg hadde hun Oddbjørn Holsether, leder for Pilotforbundet i Parat, Alf Hansen, leder for Norwegian Pilot Union og René-Charles Gustavsen, leder for Kabinforeningen i Norwegian.
Utelukker ikke konkurs
Norwegian-sjef Jacob Schram sa i forrige uke at han ikke kan utelukke at selskapet kan gå konkurs som følge av manglende korona-støtte fra myndighetene.
– Jeg utelukker ingenting nå, verken konkurs, permitteringer eller oppsigelser. Dette er krevende, det er det ingen tvil om, sa Schram på en pressekonferanse sist mandag.
– Parat er ikke opptatt av å redde Norwegian for selskapets del, men for å redde norske arbeidsplasser og beholde viktig kompetanse i norsk luftfart, sier Parat-leder Unn Kristin Olsen.
Fakta
Krisepakken, som nå har flertall i Stortinget, er blant annet blitt «oppgradert» på følgende punkter:
* Bedrifter med stor omsetningssvikt får økt koronakompensasjonen. For november og desember blir dekningen på 85 prosent, mot 70 prosent som regjeringen foreslo. Deretter vil den være på 80 prosent i januar og februar. For september og oktober settes den til 70 prosent, mot 60 som regjeringen foreslo.
* Makstaket for utbetalinger heves også fra 50 til 80 millioner kroner.
* Flypassasjeravgiften fjernes ut 2021. I tillegg skal regjeringen vurdere en egen kompensasjonsordning for luftfarten.
* Den lave satsen på den såkalte lavmomsen på 6 prosent blir opprettholdt i første halvår. Dette gjelder blant annet kultur, reiseliv og transport.
* 400 millioner kroner for å hjelpe mot ensomhet for eldre. (©NTB)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.