Sjekk video her: https://tinyurl.com/yxo6aqwm
Ernst Udet er ikke ukjent for oss flyentusiaster:
Første verdenskrig[rediger | rediger kilde]
Under sin oppvekst var fly hans store interesse. I 1915 tok han flysertifikatet for sivil luftfart, og den 4. september 1915 trådte han inn som pilot ved 206. artilleriavdeling. Den første tjenesten var relativt ufarlig, men det var et annet tilfelle da han ble overført til 68. feltflyavdeling i Habsheim. I desember samme år kjempet han sin første kamp i luften. I november 1917 fikk han tildelt ridderkors av Manfred von Richthofen, og samtidig overført til 1. jagerskvadron. Da første verdenskrig var over hadde Udet lyktes i å skyte ned 62 fiendtlige fly og han ble blant annet belønnet med utmerkelsen Pour le Mérite.
Mellomkrigstiden[rediger | rediger kilde]
Hermann Göring var veldig opptatt av å få Udet inn i det nasjonalsosialistiske partiet, men Udet selv var ikke interessert. Først etter et tilbud om å få to amerikanske fly til rådighet for hans produksjonsvirksomhet og eksperimentering, ble han medlem av NSDAP. Medlemskapet ble en realitet i 1933, da han kom tilbake fra USA hvor han hadde kjøpt to fly. I denne perioden er Udet mest kjent for utviklingen av jagerbomberen Junkers Ju 87 (Stuka), som det ble mange av i begynnelsen av andre verdenskrig.
I mellomkrigstiden prøvde Udet seg som en kunstflyver og tok del i en rekke filmer. Han var meget talentfull og dumdristig. Under flyging kunne han for eksempel ta opp et halstørkle fra bakken med den ene vingen, utføre en loop og deretter lande flyet med motoren avslått under hele manøveren. Det bør nevnes at han alltid drakk et stort glass brennevin før sine flyginger. I 1935 ble han oberst i det nye tyske luftvåpenet (Luftwaffe) samtidig som han ble utnevnt til inspektør for jager- og bombefly. I 1936 ble han utnevnt av Hermann Göring til å lede den tekniske avdelingen i Reichsluftfahrtministerium. I april 1937 ble han utnevnt til generalmajor og allerede i november 1938 ble han generalløytnant. Etter kampen mot Frankrike i 1940 ble han forfremmet til generaloberst.
Udet var mannen som fant på taktikken som ledet frem til stupbomberen. Han var en bonde, og til tross for ekteskap var hans forbruk av alkohol stort. Flere filmopptak ble gjort i samarbeid med Leni Riefenstahl, blant annet på Grønland. I perioden beskjeftiget Udet seg med utvikling og bygging av forskjellige flytyper, dette til tross for forbudet i Versaillestraktaten.
Under andre verdenskrig[rediger | rediger kilde]
Ledelsen i luftfartsministeriet var hardhendt mot Udet, og han begynte å misbruke medisinen Pervitin. I oktober 1941 deltok Udet for siste gang på et møte i luftfartsministeriet. Om morgenen den 17. november 1941 begikk han selvmord ved å skyte seg selv.[6] Saken ble holdt skjult for offentligheten, og den offisielle dødsårsaken ble gitt til å være «omkommet i flyulykke». Udet fikk heltebegravelse med deltagelse av Hitler og andre overordnede i det nasjonalsosialistiske styret.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.