Sendt meg av min agent i Arktis. (Red.)
Det maritime helikopteret
«Seahawk» besøkte Bardufoss:
– En av de mest aktuelle
kandidatene
TIL DANMARK: Skvadronssjef for 337 skvadron, oberstløytnant Kjetil Bjørkum, er en av de som skal til Danmark for å operere med danskene. Foto: Torbjørn Kosmo
Siden kontraktstermineringen av NH90 har det vært knyttet
uro rundt hvilket helikopter som skal overta oppgavene. I dag landet det som
kan bli svaret på den maritime helikopterutfordringa.
Publisert: 13.03.2023 kl 14:58
Sist
oppdatert: 14.03.2023 kl 08:23
Prosessen
med å sende norsk personell fra Maritim Helikopterving ned til Danmark for å
opprettholde viktig operativ og teknisk kompetanse har for lengst startet.
Det er den famøse kanselleringa av NH90-kontrakten som har
tvunget Forsvaret til å finne alternative måter å opprettholde kompetansen.
Mandag landet et dansk
Seahawk-helikopter på Bardufoss flystasjon. Helikopteret holder til på en dansk
båt utenfor kysten av Troms. Det er intet som er bekreftet, og avgjørelsen er
på ingen måte tatt, men Seahawk er absolutt en av alternativene som Norge ser
på når det skal avgjøres hvilket helikopter som overtar for NH90.
– Det er tar tid å bygge den
spesialkompetansen som skal til for å operere helikopter fra fartøy. Dette
gjelder både på operativ og teknisk side. Man skal kunne forstå hvordan man
skal drive operasjoner trygt på og fra fartøy, og ikke minst ved operasjonene i
lufta. Å bevare noe av den kunnskapen vil gjøre innfasinga av ny kapasitet
enklere.
Det sier oberstløytnant Kjetil Bjørkum, som er skvadronsjef i 337-skvadron.
Et bindeledd
PÅ LYNVISITT: Den danske helikopterpiloten CAD var innom
Bardufoss flystasjon slik at Maritim Helikopterving fikk se på helikopteret.
Også lokalpressen fikk komme tett på. Foto:
Torbjørn Kosmo
Selv skal han de fire neste årene
være en liaison, et bindeledd, mellom Maritim Helikopterving, det norske og det
danske luftforsvaret.
Det var den danske helikopterpiloten
CAD som fløy Seahawk-maskinen til Bardufoss mandag formiddag. Han ønsker ikke
sitt fulle navn omtalt i avisa av sikkerhetshensyn, men vi har fått omtale
navnet han omtales som i helikopteret.
– De vil selvfølgelig lære om Seahawk
og hvordan den fungerer, hvilke fordeler og ulemper den har, samt hvilke
styrker og svakheter målt opp mot NH90. Jeg vil gå ut fra at de vil få være med
opp i Nord-Atlanteren rundt Grønland og Færøyene, sier CAD om hva det norske
personellet vil få gjøre med danskene.
Som pilot i det danske luftforsvaret
har han hatt sjansen til å fly med den samme helikoptertypen som både Danmark
og Norge hadde før begge landene byttet – nemlig Lynx.
– Vi opererer dette helikopteret i
tilsvarende forhold som i Danmark. Dette helikopteret har omtrent dobbelt så
lang rekkevidde som Lynx, som var vårt forrige helikopter. Det er ikke like mye
plass i kabinen i dette helikopteret, ettersom det er mer elektronikk. Skulle
man ha pekt på noe, så må det være å ha mer plass i kabinen, sier CAD og nevner
altså kabinplassen som den eneste «ulempen» med Seahawk.
En kandidat
SEAHAWK: Det er opp til politiske nivå hvilket helikopter som
skal overta rollen som Norges nye maritime helikopter. Oberst Eirik Stueland er
tydelig på at Seahawk - et slik som står parkert bak han - er en aktuell
kandidat. Helikopteret i bakgrunnen tilhører det danske luftforsvaret. Foto: Torbjørn Kosmo
Oberst Eirik Stueland, sjef for
Maritim Helikopterving, har selv flydd Seahawk før i tiden. Nå sender han sine
mannskaper ned til Danmark for å opprettholde kompetansen som personellet har
fått mindre sjans til å utøve etter at NH90 ble kansellert.
– Dette er ikke alfa omega, men det
er ekstremt viktig gitt forholdene å sende dem til Danmark. Kompetansen er
ferskvare, og å kunne operere på en dansk maskin som er en av de som trolig vil
være erstatning for NH90, på dansk fartøy, i likt farvann som vårt, vil gjøre
at vi står mye sterkere den dagen nye helikoptre skal på plass, sier Stueland.
Det er ikke gitt at det er Seahawk
som blir Norges nye maritime helikopter, men:
– Det finnes flere alternativer som
vurderes, og som kan være aktuelle kandidater. Jeg må innrømme at dette for meg
er en av de mest aktuelle kandidatene, men dette er noe som politikerne skal
bestemme, sier Stueland.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.