tirsdag 14. mars 2023

Helikopter - Her er saken fra i går i sin fulle lengde - Nye Troms

 

Sendt meg av min agent i Arktis. (Red.)



Det maritime helikopteret «Seahawk» besøkte Bardufoss:

– En av de mest aktuelle kandidatene




TIL DANMARK: Skvadronssjef for 337 skvadron, oberstløytnant Kjetil Bjørkum, er en av de som skal til Danmark for å operere med danskene. Foto: Torbjørn Kosmo

Siden kontraktstermineringen av NH90 har det vært knyttet uro rundt hvilket helikopter som skal overta oppgavene. I dag landet det som kan bli svaret på den maritime helikopterutfordringa.

Publisert: 



Sist oppdatert: 14.03.2023 kl 08:23


Prosessen med å sende norsk personell fra Maritim Helikopterving ned til Danmark for å opprettholde viktig operativ og teknisk kompetanse har for lengst startet.

Det er den famøse kanselleringa av NH90-kontrakten som har tvunget Forsvaret til å finne alternative måter å opprettholde kompetansen.

Mandag landet et dansk Seahawk-helikopter på Bardufoss flystasjon. Helikopteret holder til på en dansk båt utenfor kysten av Troms. Det er intet som er bekreftet, og avgjørelsen er på ingen måte tatt, men Seahawk er absolutt en av alternativene som Norge ser på når det skal avgjøres hvilket helikopter som overtar for NH90.

– Det er tar tid å bygge den spesialkompetansen som skal til for å operere helikopter fra fartøy. Dette gjelder både på operativ og teknisk side. Man skal kunne forstå hvordan man skal drive operasjoner trygt på og fra fartøy, og ikke minst ved operasjonene i lufta. Å bevare noe av den kunnskapen vil gjøre innfasinga av ny kapasitet enklere.

Det sier oberstløytnant Kjetil Bjørkum, som er skvadronsjef i 337-skvadron.

Et bindeledd



PÅ LYNVISITT: Den danske helikopterpiloten CAD var innom Bardufoss flystasjon slik at Maritim Helikopterving fikk se på helikopteret. Også lokalpressen fikk komme tett på. Foto: Torbjørn Kosmo

Selv skal han de fire neste årene være en liaison, et bindeledd, mellom Maritim Helikopterving, det norske og det danske luftforsvaret.

Det var den danske helikopterpiloten CAD som fløy Seahawk-maskinen til Bardufoss mandag formiddag. Han ønsker ikke sitt fulle navn omtalt i avisa av sikkerhetshensyn, men vi har fått omtale navnet han omtales som i helikopteret.

– De vil selvfølgelig lære om Seahawk og hvordan den fungerer, hvilke fordeler og ulemper den har, samt hvilke styrker og svakheter målt opp mot NH90. Jeg vil gå ut fra at de vil få være med opp i Nord-Atlanteren rundt Grønland og Færøyene, sier CAD om hva det norske personellet vil få gjøre med danskene.

Som pilot i det danske luftforsvaret har han hatt sjansen til å fly med den samme helikoptertypen som både Danmark og Norge hadde før begge landene byttet – nemlig Lynx.

– Vi opererer dette helikopteret i tilsvarende forhold som i Danmark. Dette helikopteret har omtrent dobbelt så lang rekkevidde som Lynx, som var vårt forrige helikopter. Det er ikke like mye plass i kabinen i dette helikopteret, ettersom det er mer elektronikk. Skulle man ha pekt på noe, så må det være å ha mer plass i kabinen, sier CAD og nevner altså kabinplassen som den eneste «ulempen» med Seahawk.

En kandidat



SEAHAWK: Det er opp til politiske nivå hvilket helikopter som skal overta rollen som Norges nye maritime helikopter. Oberst Eirik Stueland er tydelig på at Seahawk - et slik som står parkert bak han - er en aktuell kandidat. Helikopteret i bakgrunnen tilhører det danske luftforsvaret. Foto: Torbjørn Kosmo

Oberst Eirik Stueland, sjef for Maritim Helikopterving, har selv flydd Seahawk før i tiden. Nå sender han sine mannskaper ned til Danmark for å opprettholde kompetansen som personellet har fått mindre sjans til å utøve etter at NH90 ble kansellert.

– Dette er ikke alfa omega, men det er ekstremt viktig gitt forholdene å sende dem til Danmark. Kompetansen er ferskvare, og å kunne operere på en dansk maskin som er en av de som trolig vil være erstatning for NH90, på dansk fartøy, i likt farvann som vårt, vil gjøre at vi står mye sterkere den dagen nye helikoptre skal på plass, sier Stueland.

Det er ikke gitt at det er Seahawk som blir Norges nye maritime helikopter, men:

– Det finnes flere alternativer som vurderes, og som kan være aktuelle kandidater. Jeg må innrømme at dette for meg er en av de mest aktuelle kandidatene, men dette er noe som politikerne skal bestemme, sier Stueland.

 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.