MGB, Main Gear Box, er det viktigste element, sammen med hovedrotorbladene, i et helikopter uansett størrelse. S-92A har hatt et havari med tap av mange liv (Cougar) og noen alvorlige hendelser på grunn av MGB. Den har blitt modifisert, men allikevel skjer det. Dette kunne gått riktig galt med nødlanding på vannet, fordi helikopterprodusenten ikke garanterer 30 minutters gangtid uten olje. EASA, gjennom bl.a. Implementing Rules (tidl. JAR`s), har godkjent såkalte kompenserende tiltak som viser seg nå å ikke holde vann. Det er mildest talt oppsiktsvekkende at dette moment ikke ser ut til å være diskutert i rapporten. Jeg tar gjerne i mot kommentarer til dette. (Red.)
Statens havarikommisjon har avgitt rapport:
Rapport
om alvorlig luftfartshendelse under innflygning til Stavanger lufthavn, Sola
25. september 2020 med Sikorsky S-92A, LN-ONQ, operert av Bristow Norway AS
Fredag 25. september 2020 var et Sikorsky
Aircraft Corporation S-92A, operert av Bristow Norway på vei tilbake til Sola
etter en flygning til oljeplattformen West Elara i Nordsjøen. Under
nedstigningen, i en høyde av ca. 4 500 ft og 25-30 NM sørvest av flyplassen,
fikk besetningen flere varsellys om tap av oljetrykk og økende oljetemperatur i
helikopterets hovedgirboks. Besetningen sendte ut nødmeldingen MAYDAY, men
klarte å ta helikopteret til Sola og lande der. Ingen personer ble skadet.
Etter at helikopteret var parkert og rotoren var stoppet, ble det klart at det
hadde oppstått en betydelig oljelekkasje ved hovedgirboksens venstre side.
Havarikommisjonens undersøkelse har vist at tapet av oljetrykk og økningen i
oljetemperaturen kom som en følge av at en stoppskive av metall hadde kilt seg
fast i hovedgirboksens oljesystem.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.