Roper et varsko
7. november 2012 kl. 17:35 av Sindre Ånonsen
Leder av Norsk flygerforbund, Aleksander Wasland, rettet
under årets Avinorkonferanse en advarende pekefinger mot en framtid der piloter
ikke lenger er sikret anstendige arbeidsvilkår.
Wasland peker på at kravet om kostnadseffektivitet hos mange flyselskap gir
seg utslag i tvilsomme arbeidskontrakter, der sosiale rettigheter som pensjon,
stillingsvern og retten til å være borte fra jobben under sykdom, blir tatt
bort.
-Vi er ikke mot konkurranse, og vi ønsker oss ikke tilbake til tidligere tiders privilegier, men vi ønsker oss anstendige arbeidsforhold – og ikke minst at vi er ansatt hos flyselskapet vi skal fly for, sa han.
Wasland pekte på at stadig flere flygere leies inn på korttidskontrakter fra utleiebyråer, og at dette gjør det vesentlig vanskeligere for flyselskapene å drive langsiktig kulturbygging og ha et proaktivt forhold til sikkerhetsarbeidet.
-Og hva med rapporteringskulturen når du er redd for reaksjoner fra arbeidsgiveren din, var spørsmålet han stilte til forsamlingen.
Wasland ønsker seg et bedre internasjonalt regelverk, mer gjennomsiktighet med hensyn til arbeidskontraktene som tilbys - og mer overvåking av hvordan flyselskapene ivaretar arbeidsgiverfunksjonen.
-Felles europeisk regelverk er nøkkelen
Luftfartstilsynet og luftfartsdirektør Stein Erik Nodeland sier at utviklingen av et felles europeisk regelverk er nøkkelen til å håndtere de utfordringene som kommer med de raske strukturendringene i luftfartsbransjen.
-Ellers er vi opptatt av hvordan HMS-arbeidet håndteres hos selskap som er på utenlandske hender men med aktiviteter i Norge. Her kan det være litt uklart hvem som har ansvar for hva. Ellers er vi ikke så bekymret for hvordan den operative delen drives. Her må vi jo også stole på at tilsynsmyndighetene i de landene selskapene drives fra har kontroll, sier Nodeland.
Avinorkonferansen fortsetter torsdag 8. november.
-Vi er ikke mot konkurranse, og vi ønsker oss ikke tilbake til tidligere tiders privilegier, men vi ønsker oss anstendige arbeidsforhold – og ikke minst at vi er ansatt hos flyselskapet vi skal fly for, sa han.
Wasland pekte på at stadig flere flygere leies inn på korttidskontrakter fra utleiebyråer, og at dette gjør det vesentlig vanskeligere for flyselskapene å drive langsiktig kulturbygging og ha et proaktivt forhold til sikkerhetsarbeidet.
-Og hva med rapporteringskulturen når du er redd for reaksjoner fra arbeidsgiveren din, var spørsmålet han stilte til forsamlingen.
Wasland ønsker seg et bedre internasjonalt regelverk, mer gjennomsiktighet med hensyn til arbeidskontraktene som tilbys - og mer overvåking av hvordan flyselskapene ivaretar arbeidsgiverfunksjonen.
-Felles europeisk regelverk er nøkkelen
Luftfartstilsynet og luftfartsdirektør Stein Erik Nodeland sier at utviklingen av et felles europeisk regelverk er nøkkelen til å håndtere de utfordringene som kommer med de raske strukturendringene i luftfartsbransjen.
-Ellers er vi opptatt av hvordan HMS-arbeidet håndteres hos selskap som er på utenlandske hender men med aktiviteter i Norge. Her kan det være litt uklart hvem som har ansvar for hva. Ellers er vi ikke så bekymret for hvordan den operative delen drives. Her må vi jo også stole på at tilsynsmyndighetene i de landene selskapene drives fra har kontroll, sier Nodeland.
Avinorkonferansen fortsetter torsdag 8. november.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.