Flere småflyturister til Norge
7. august 2013 kl. 13:30 av Sindre Ånonsen
I sommer har det vært en økning i antall småfly som legger
turen fra utlandet til Norge og Avinors lufthavner. Samtidig jobbes det med å
styrke sikkerheten for lettvekterne i luften.
Om det er sommerens finvær som har slått ut på småflyaktiviteten i
juni/juli vites ikke, men i denne perioden ble det kjøpt 56 ukekort. Dette
gir mulighet til å fly maskiner opp til to tonn til og fra Avinors lufthavner,
bortsett fra Oslo Lufthavn, i en uke for en vektbasert fast sum. I samme periode
i fjor var tallet 32.
Nordover Det er de norske kystperlene nordover mange av flyturistene kommer for å oppleve, og Svolvær og Lofoten er for mange et populært reisemål.
Nordover Det er de norske kystperlene nordover mange av flyturistene kommer for å oppleve, og Svolvær og Lofoten er for mange et populært reisemål.
-Hittil i
år har vi hatt litt færre besøk enn tidligere, men i forbindelse med det
profesjonelle sykkelrittet Arctic Race, forventer vi en del aktivitet. Flyene
kommer gjerne fra Tyskland, Frankrike og England, og mens noen bare er her et
døgn kan andre bli i nærmere en uke. Flere av tturistene forteller om
fantastiske reiseopplevelser, forteller lufthavnsjef ved Svolvær lufthavn, Bjørn
Opsahl, som ønsker småflyaktiviteten velkommen.
I fjor var det flere uheldige episoder ved Svolvær lufthavn der små privatfly fra utlandet var involvert, og Opsahl mener mye skyldes uvitenhet om norske flyforhold.
-Enkelte flygere foretar manøvrer både på lufthavnen og i luftrommet som ikke er i tråd med regelverket. Det er viktig at dette følges opp, men det må understrekes at langt de fleste småflypilotene opptrer eksemplarisk, sier lufthavnsjefen.
-De fleste er godt forberedt Avinor og Luftfartstilsynet samarbeider med å forebygge ulykker. Blant annet er det utarbeidet en VFR (Visual Flight Rules) -guide.
-Vi er positive til at så mange ønsker å fly til Norge. I de fleste tilfellene er pilotene svært godt forberedt, men dessverre finnes det unntak. Vi ønsker en tettere dialog med Avinor i tilfeller der det er mistanke om mangelfulle ferdigheter og kunnskap. Enkelte er rett og slett ikke kjent med hvor krevende VFR-flyging kan være i Norge. Disse flygerne kan man ofte identifisere på et tidlig tidspunkt, sier seksjonssjef ved Luftfartstilsynet, Thomas Hytten.
Han legger til Luftfartstilsynet hvert år gjennomfører inspeksjoner av utenlandske private luftfartøy som besøker Norge.
-VFR-guiden revideres også hvert eneste år, og alle er hjertelig velkommen til å komme med innspill og forslag til forbedringer, avrunder Hytten.
I fjor var det flere uheldige episoder ved Svolvær lufthavn der små privatfly fra utlandet var involvert, og Opsahl mener mye skyldes uvitenhet om norske flyforhold.
-Enkelte flygere foretar manøvrer både på lufthavnen og i luftrommet som ikke er i tråd med regelverket. Det er viktig at dette følges opp, men det må understrekes at langt de fleste småflypilotene opptrer eksemplarisk, sier lufthavnsjefen.
-De fleste er godt forberedt Avinor og Luftfartstilsynet samarbeider med å forebygge ulykker. Blant annet er det utarbeidet en VFR (Visual Flight Rules) -guide.
-Vi er positive til at så mange ønsker å fly til Norge. I de fleste tilfellene er pilotene svært godt forberedt, men dessverre finnes det unntak. Vi ønsker en tettere dialog med Avinor i tilfeller der det er mistanke om mangelfulle ferdigheter og kunnskap. Enkelte er rett og slett ikke kjent med hvor krevende VFR-flyging kan være i Norge. Disse flygerne kan man ofte identifisere på et tidlig tidspunkt, sier seksjonssjef ved Luftfartstilsynet, Thomas Hytten.
Han legger til Luftfartstilsynet hvert år gjennomfører inspeksjoner av utenlandske private luftfartøy som besøker Norge.
-VFR-guiden revideres også hvert eneste år, og alle er hjertelig velkommen til å komme med innspill og forslag til forbedringer, avrunder Hytten.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.