onsdag 9. oktober 2013

Arbeidstid - og flygetid - Flygerne tapte, og det gjør flysikkerheten også

Begrepet "beste praksis" er latterlig. Denne praksis er jo akkurat det flygerne er redde for skal fortsette å svekke flysikkerheten. Disse såkalte praksisene er ikke basert på uavhengige instanser som på et vitenskapelig grunnlag fastsetter begrensningene.

EU-kommisjonen har fått gjennomslag for sitt nye regelverk for flygeres fly- og hviletider. Foto: Reuters / NTB scanpix

Norske flygere: Nye EU-regler truer sikkerheten

Dette går på sikkerheten løs, sier Norsk Flygerforbund om EUs nye regler for arbeidstiden deres. Flygerne ber den nye regjeringen ta grep.

Onsdag godkjente EU-parlamentet nye, felleseuropeiske regler for piloters fly- og hviletid. Men mens EUs transportkommissær Siim Kallas kaller det nye reglementet et ambisiøst sikkerhetstiltak, er det stor skuffelse blant flere flygere.
– Vi fryktet dette, og vi er helt overbevist om at det kommer til å gå ut over flysikkerheten, sier Norsk Flygerforbunds leder Petter Førde til NTB.
– Dette er en seier for sunn fornuft, var svaret fra Kallas etter onsdagens vedtak i EU-parlamentet.

Felles regler

Det er Kallas og EU-kommisjonen i Brussel som har laget regelverket. Mens Kommisjonen mener det gir strenge, felles regler som skal hindre at slitne flygere setter seg bak spakene, ser flygerforeningene.

Sikkerhetshull.
Begge parter hevder å ha forskning og vitenskap på sin side. Kallas sier han har basert seg på «beste praksis» i medlemslandene, og sier at samlet flytid og beredskapstid for flygerne skal begrenses til maks 16 timer. Flytid om natten skal begrenses til elleve timer.
Flygerne vil blant annet at maksimal flytid skal være ti timer om natten

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.