Bjørn Kjos vil klippe ned EUs klimakvoter for luftfarten. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix.
Norwegian med på søksmål mot EUs klimakvoter:
Norwegian vil forby EU å kreve klimakvoter av flyselskapene
Norwegian går sammen med andre europeiske lavprisselskaper til søkmål for å slippe klimakvoter for flytrafikk.
Slik virker EUs klimakvotesystem:
EU og Norge har vedtatt et system for handel med klimakvoter som viktigste virkemiddel for å redusere klimautslippene.
EUs toppmøte desember 2008 vedtok et revidert EU-system for utslippskvoter (ETS) fra 2013, det vil si i perioden etter at den nåværende Kyoto-avtalen i FN har utløpt.
En ny klimaavtale skulle etter planen bli vedtatt i København desember 2009. Det mislyktes, og forhandlerne kom ikke langt på neste toppmøte i Mexico i 2010 heller.
Ifølge EU-vedtaket om et revidert ETS, skal bedriftene som omfattes av kvotesystemet måtte kjøpe et stigende antall kvoter for sine utslipp fra 2013 til 2020.
El-produksjon skal i utgangspunktet betale for alle sine utslipp fra 2013. Andre virksomheter skal i utgangspunktet få en fallende andel gratiskvoter fra 80 prosent i 2013, til 30 prosent i 2020 og ingen gratiskvoter i 2027.
Men virksomheter som er utsatt for konkurranse og kan flytte til utlandet, skal altså unntas.
Flytrafikken: I november 2008 vedtok EU å utvide kvotesystemet til luftfarten.
I desember 2009 ble klimavotesystemet for luftfart innlemmet i EØS-avtalen.
Les mer om EUs klimakvotesystem i luftfarten
EUs toppmøte desember 2008 vedtok et revidert EU-system for utslippskvoter (ETS) fra 2013, det vil si i perioden etter at den nåværende Kyoto-avtalen i FN har utløpt.
En ny klimaavtale skulle etter planen bli vedtatt i København desember 2009. Det mislyktes, og forhandlerne kom ikke langt på neste toppmøte i Mexico i 2010 heller.
Ifølge EU-vedtaket om et revidert ETS, skal bedriftene som omfattes av kvotesystemet måtte kjøpe et stigende antall kvoter for sine utslipp fra 2013 til 2020.
El-produksjon skal i utgangspunktet betale for alle sine utslipp fra 2013. Andre virksomheter skal i utgangspunktet få en fallende andel gratiskvoter fra 80 prosent i 2013, til 30 prosent i 2020 og ingen gratiskvoter i 2027.
Men virksomheter som er utsatt for konkurranse og kan flytte til utlandet, skal altså unntas.
Flytrafikken: I november 2008 vedtok EU å utvide kvotesystemet til luftfarten.
I desember 2009 ble klimavotesystemet for luftfart innlemmet i EØS-avtalen.
Les mer om EUs klimakvotesystem i luftfarten
Bjørn Kjos og hans flyselskap Norwegian går til kamp mot EUs krav til klimakvoter for flytrafikken.
Det skjer i en internasjonal strid om en av de mest klimaforurensende transportformene, fly, skal slippe unna krav om at forurenserne skal betale.
3. september gikk Norwegian, Ryanair og de øvrige åtte medlemmene av lavprisselskapenes organisasjon ELFAA til høyesterett i Storbritannia.
Norwegian og de andre lavprisselskapene kommer i sitt skriv til domstolen med sterke påstander om påbudet om at europeiske flyselskaper må betale klimakvoter for sine utslipp. Det skal angivelig:
- I Norwegian er vi er opptatt av like konkurransevilkår. I dag er ordningen slik at eksempelvis asiatiske og amerikanske flyselskap er unntatt EUs klimakvoteordning. Det mener vi er konkurransevridende, skriver Sandaker-Nielsen i en epost til ABC Nyheter.
Saken er at USA, Kina og andre land reagerte sterkt på EUs innføring av klimakvoter for alle fly som flyr til og fra flyplasser i EU, Norge og Island. Kongressen i USA gikk så langt som å vedta en lov som forbød amerikanske flyselskaper å kjøpe EUs klimakvoter.
Det utløste forundring hos EUs klimakommissær Connie Hedegaard.
Klimakvoter må bare kjøpes innad i det europeiske luftrommet. For flyvninger til andre kontinenter, skulle det ikke lenger betales for utslipp fra hele reisen, bare over Europa.
Og på flyvninger inn og ut av Europa må bare europeiske flyselskaper betale kvoter for utslippene over europeisk luftrom. Kinesiske, amerikanske og andre flyselskaper slipper - inntil videre.
Det er denne forskjellsbehandlingen på interkontinentale ruter lavprisselskapene, som hovedsakelig opererer innad i Europa, bruker som argument.
For Norwegian blir spørsmålet stadig mer aktuelt i og med på satsingen på nye ruter til USA og Asia.
Les også: EU gir seg i strid om klimakvoter for fly
- Norwegian faser løpende inn fabrikknye fly med betydelig lavere utslipp, og vi mener myndighetene i større grad burde premiere selskap som bidrar til utslippsreduksjon, slik at det lønner seg å være mer miljøvennlig.
- Er det ikke nettopp slik EUs klimakvoteordning fungerer – jo mindre utslipp, dess billigere for selskapet?
- Gratiskvoter gis på bakgrunn av CO2-utslipp i 2010, og ikke nødvendigvis reduksjon av utslipp, svarer Sandaker-Nielsen.
Utgiftene for selskapene påløper dersom de slipper ut mer CO2 enn mengden av kvoter de får gratis. Jo mer de utslippene reduseres, desto færre klimakvoter trenger de å kjøpe.
Fram til nå har EUs klimakvoter for øvrig vært så billige at de knapt har virkning for klimautslippene.
Det skjer i en internasjonal strid om en av de mest klimaforurensende transportformene, fly, skal slippe unna krav om at forurenserne skal betale.
3. september gikk Norwegian, Ryanair og de øvrige åtte medlemmene av lavprisselskapenes organisasjon ELFAA til høyesterett i Storbritannia.
Norwegian og de andre lavprisselskapene kommer i sitt skriv til domstolen med sterke påstander om påbudet om at europeiske flyselskaper må betale klimakvoter for sine utslipp. Det skal angivelig:
- bryte med EUs miljølovgivning
- ikke ha fått en forsvarlig saksbehandling før det ble innført
- virke diskriminerende.
I luftkrig mot USA og Asia
Norwegians informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen bekrefter at Norwegian står bak den rettslige prosessen for å få slutt på luftfartens plikt til å kjøpe klimakvoter.- I Norwegian er vi er opptatt av like konkurransevilkår. I dag er ordningen slik at eksempelvis asiatiske og amerikanske flyselskap er unntatt EUs klimakvoteordning. Det mener vi er konkurransevridende, skriver Sandaker-Nielsen i en epost til ABC Nyheter.
Saken er at USA, Kina og andre land reagerte sterkt på EUs innføring av klimakvoter for alle fly som flyr til og fra flyplasser i EU, Norge og Island. Kongressen i USA gikk så langt som å vedta en lov som forbød amerikanske flyselskaper å kjøpe EUs klimakvoter.
Det utløste forundring hos EUs klimakommissær Connie Hedegaard.
EU måtte ta to skritt tilbake
For ett år siden valgte EU å gå to skritt tilbake:Klimakvoter må bare kjøpes innad i det europeiske luftrommet. For flyvninger til andre kontinenter, skulle det ikke lenger betales for utslipp fra hele reisen, bare over Europa.
Og på flyvninger inn og ut av Europa må bare europeiske flyselskaper betale kvoter for utslippene over europeisk luftrom. Kinesiske, amerikanske og andre flyselskaper slipper - inntil videre.
Det er denne forskjellsbehandlingen på interkontinentale ruter lavprisselskapene, som hovedsakelig opererer innad i Europa, bruker som argument.
For Norwegian blir spørsmålet stadig mer aktuelt i og med på satsingen på nye ruter til USA og Asia.
Les også: EU gir seg i strid om klimakvoter for fly
– Norwegian vil være miljøvennlig
- I Norwegian er vi opptatt av å gjøre det vi kan for å redusere utslippene, og det viktigste man som flyselskap kan gjøre for å få ned utslippene er å investere i en ny flyflåte, understreker informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen.- Norwegian faser løpende inn fabrikknye fly med betydelig lavere utslipp, og vi mener myndighetene i større grad burde premiere selskap som bidrar til utslippsreduksjon, slik at det lønner seg å være mer miljøvennlig.
- Er det ikke nettopp slik EUs klimakvoteordning fungerer – jo mindre utslipp, dess billigere for selskapet?
- Gratiskvoter gis på bakgrunn av CO2-utslipp i 2010, og ikke nødvendigvis reduksjon av utslipp, svarer Sandaker-Nielsen.
Utgiftene for selskapene påløper dersom de slipper ut mer CO2 enn mengden av kvoter de får gratis. Jo mer de utslippene reduseres, desto færre klimakvoter trenger de å kjøpe.
Fram til nå har EUs klimakvoter for øvrig vært så billige at de knapt har virkning for klimautslippene.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.