Heli Ops Panel, ICAO
Heli Ops Panel har ikke vært aktivt etter utgivelsen av ICAOs Annex 6 part 3 og Annex 14 part 2 i 1989. Det er antydet at Heli Ops Panel kan bli startet igjen høsten 2001 eller våren 2002 for å revidere nevnte annexer, særlig Annex 6 grunnet de endringer i JAR OPS 3 som ble utgitt i 2001. Det skjedde ikke. Undertegnede var med på forhandlingene i Montreal i 1988 på vegne av IFALPA, altså flygerne. På det tidspunkt var EH101 i lufta, et i utgangspunktet sivilt helikopter, senere militarisert.Vel, helikopterets ytelser satte en ny standard for panelet, nemlig det vi definerte som Class I: Helikopteret kunne få et motorbortfall hvor som helst i flygingen og så velge om det skulle fly eller lande, og det på MTOW.
Nå hører jeg at helikopteret ikke kan brukes til installasjoner i Nordsjøen fordi det er for tungt. Riggene i Nordsjøen er konstruert i henhold til:
NORSOK STANDARD C-004
Rev. 1, September 2004
Her kan en lese:
Minimum recommended take-off weight capacity:
15 tons
The helideck design shall be based on the largest type of helicopter anticipated to be used during the
operational lifetime of the installation, taking into account any possible operations by large rescue
helicopters.
MTOW AW101 er 14 tonn.
Vekt er altså ikke noe tema basert på det som fremkommer over.
Når det gjelder "D" faktor så burde heller ikke det være noe problem siden AW101 kun er 66cm lengre enn Sea King, eller 61 cm lengre enn S-61N. Heller ikke dette burde være noe tema.
Sjekk bildet under:
Foto: Per Erlien Dalløkken
Det er veldig illustrativt når det gjelder "foot print", altså hvor mye gummi som er på bakken når maskinen står stille. AW101 har 6 hjul på bakken, mens EC225 har 4 hjul å fordele vekten på. Det betyr at identisk ROD med samme vekt, vil føre til mindre belastning per kvadratcentimeter for maskinen med størst foot print. Allikevel, der AW101 slår knok out på andre kandidater til redningstjenesten, er at den har tre motorer. Det betyr at et motorbortfall nær sagt ikke betyr noe som helst, noe som naturligvis minimerer muligheten for hard landing ved motorbortfall.
Som du burde skjønne: Det er ingen argumenter for at AW101 skal diskrimineres som tilbringer- eller redningshelikopter.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.