Kjos: – En ytterst tragisk situasjon
FORNEBU (NRK): Norwegian-sjef Bjørn Kjos sier det er tragisk at 35.000 passasjerer rammes av pilotstreiken, og nekter for at selskapet vil begå streikebrudd.
Rundt 650 piloter har gått ut i streik, og Norwegian har innstilt nesten alle innenriksavganger i Skandinavia. Rundt 35.000 passasjerer er berørt.
Onsdag møtte Norwegian-sjef Bjørn Kjos pressen på Fornebu utenfor Oslo.
– Jeg synes det er forferdelig tragisk at 35.000 passasjerer er rammet av en slik streik. Vi har satt alt inn for å prøve å fly alle vi kan fly, og ikke minst dem som risikerer å bli strandet i utlandet. Personlig synes jeg det er en ytterst tragisk situasjon, sier Kjos.
Ifølge Kjos er det rundt 15 prosent av de ansatte som streiker.
– Vår førsteprioritet er å ta hånd om passasjerene. Vi vil ikke begå noe streikebrudd. Flyene står parkert, og vil heller ikke bli brukt. Vi flyr masse passasjerer av andre selskaper i konsernet som ikke har noe med dette driftsselskapet å gjøre, sier Kjos.
Kjos avviser at han vil slå datterselskapet Norwegian Air Norway (NAN) konkurs.
– Dette er rent spinn. Det finnes utallige historier og eksempler på at fagforeninger har streiket selskaper konkurs, så det kan vi ikke utelukke. Men vi har ikke hatt noen planer om å slå et datterselskap konkurs, sier han.
– Vi vil være på trygg juridisk grunn. Hvis vi setter piloter inn i flyene som står parkert, vil det være streikebryteri. Det har vi overhodet ikke vurdert. Vi leier inn andre til å fly. Vår prioritet er å ta hånd om passasjerene, så får Parat og andre bli litt sure for det, sier han.
Kjos vil ikke anslå hvor mye selskapet taper på streiken.
– Vi går ikke konkurs i morgen eller dagen etter. Vi har 2,1 milliarder i egenkapital, så vi har overlevelsesevne. Men vi tapte 1,6 milliarder kroner i fjor, så vi har ikke råd til å ta tap i uendelighet, sier han.
– Vi må akseptere at temperaturen er høy. De vet utmerket godt hva som er mulig. Senest i natt sendte vi over en hel pakke til dem, og vi har ikke hørt et pip. De foretrakk å gå og legge seg mens vi satt og jobbet. Det vi virkelig bryr oss om, er passasjerene, sier Kjos.
Kjos mener fagforeningen vil ha kontroll over den kommersielle driften.
– De vil ha kontroll over alle flyginger inn og ut av Skandinavia. Det er selvfølgelig en umulighet. Vi vil aldri gi fra oss den kommersielle driften av selskapet, og da kan vi ikke gjøre det de forlanger, sier Kjos.
Han nekter også for at pilotene skal ha blitt tilbudt alternative kontrakter.
– Det er et falsum. Det er ingen i Norwegian som har diskutert det. Det har ikke vært på agendaen. Vi har aldri ringt en eneste Norwegian-pilot, sier Kjos
Onsdag møtte Norwegian-sjef Bjørn Kjos pressen på Fornebu utenfor Oslo.
– Jeg synes det er forferdelig tragisk at 35.000 passasjerer er rammet av en slik streik. Vi har satt alt inn for å prøve å fly alle vi kan fly, og ikke minst dem som risikerer å bli strandet i utlandet. Personlig synes jeg det er en ytterst tragisk situasjon, sier Kjos.
Ifølge Kjos er det rundt 15 prosent av de ansatte som streiker.
– Vår førsteprioritet er å ta hånd om passasjerene. Vi vil ikke begå noe streikebrudd. Flyene står parkert, og vil heller ikke bli brukt. Vi flyr masse passasjerer av andre selskaper i konsernet som ikke har noe med dette driftsselskapet å gjøre, sier Kjos.
- Dette har du krav på ved streikekaos
- Norwegian innstiller all innenrikstrafikk i Skandinavia
- Ekspert meiner Bjørn Kjos driv med streikebryteri
Vil ikke slå datterselskap konkurs
Parat/Norwegian pilotforening vil ha en ny tariffavtale som er knyttet opp mot morselskapet Norwegian Air Shuttle (NAS), istedet for datterselskapet Norwegian Air Norway (NAN), der de er ansatt.Kjos avviser at han vil slå datterselskapet Norwegian Air Norway (NAN) konkurs.
– Dette er rent spinn. Det finnes utallige historier og eksempler på at fagforeninger har streiket selskaper konkurs, så det kan vi ikke utelukke. Men vi har ikke hatt noen planer om å slå et datterselskap konkurs, sier han.
– Vi vil være på trygg juridisk grunn. Hvis vi setter piloter inn i flyene som står parkert, vil det være streikebryteri. Det har vi overhodet ikke vurdert. Vi leier inn andre til å fly. Vår prioritet er å ta hånd om passasjerene, så får Parat og andre bli litt sure for det, sier han.
Kjos vil ikke anslå hvor mye selskapet taper på streiken.
– Vi går ikke konkurs i morgen eller dagen etter. Vi har 2,1 milliarder i egenkapital, så vi har overlevelsesevne. Men vi tapte 1,6 milliarder kroner i fjor, så vi har ikke råd til å ta tap i uendelighet, sier han.
– Må akseptere at temperaturen er høy
Parat hevder de ikke vil forhandle med mindre forhandlingene dreier seg om tariffavtalen.– Vi må akseptere at temperaturen er høy. De vet utmerket godt hva som er mulig. Senest i natt sendte vi over en hel pakke til dem, og vi har ikke hørt et pip. De foretrakk å gå og legge seg mens vi satt og jobbet. Det vi virkelig bryr oss om, er passasjerene, sier Kjos.
Kjos mener fagforeningen vil ha kontroll over den kommersielle driften.
– De vil ha kontroll over alle flyginger inn og ut av Skandinavia. Det er selvfølgelig en umulighet. Vi vil aldri gi fra oss den kommersielle driften av selskapet, og da kan vi ikke gjøre det de forlanger, sier Kjos.
Han nekter også for at pilotene skal ha blitt tilbudt alternative kontrakter.
– Det er et falsum. Det er ingen i Norwegian som har diskutert det. Det har ikke vært på agendaen. Vi har aldri ringt en eneste Norwegian-pilot, sier Kjos
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.