søndag 8. mars 2015

Norwegian og Ryanair - Moss Avis


Denne konflikten er forunderlig. For undertegnede tyder det på at Kjos har et elendig team som forhandler for ham. De opptrer særdeles amatørmessig med ufattelige innspill under streiken. Helt åpenbart streikebryteri og omorganisering mens striken pågår, er et par slike. Det som nå har kommet om Ryanair og klovnen O`Leary, kommer samtidig med varsel om permitteringer. Alt er et skuespill som skal påvirke Parat og skremme de med svake nerver. Følg med.

Kan gå mot fusjon mellom Norwegian og Ryanair

- Michael O'Leary og Bjørn Kjos har snakket sammen om en fusjon eller oppkjøp.


Sikre kilder sier til Nettavisen at Ryanairs mektige sjef Michael O'Leary har vært i kontakt med Bjørn Kjos en rekke ganger i løpet av pilotkonflikten.
Det er ikke bare støtteerlæringer som Ryanair-sjefen har kommet med overfor Kjos.
- Kjos og O'Leary har snakket sammen en rekke ganger den siste uken. Blant annet har de snakket om både fusjon og oppkjøp, sier en kilde tett på Norwegian til Nettavisen.

- Kjos gidder ikke mer

Pilotkonflikten har gått veldig inn på Bjørn Kjos.
- Bjørn Kjos begynner å bli mektig lei. Han føler at livsverket hans holder på å falle sammen, hvis pilotene får det som de vil. Det er ikke sikkert at han gidder mer, fortsetter kilden.
Det har ikke lykkes Nettavisen å få en kommentar fra Bjørn Kjos.

- En perfect match

Flyanalytiker Kenneth Sivertsen i SEB Enskilda, mener at en fusjon mellom Norwegian og Ryanair er som skapt i himmelen.
- Det er en perfect match. De utfyller hverandre veldig godt, sier Sivertsen til Nettavisen. Sivertsen opplyser at Ryanair beveger seg og er mer mot strategien til både EasyJet og Norwegian.
- Ryanair ønsker også å opprette ulike main hubs slik Norwegian gjør. I tillegg er det bare litt i overkant av 10 prosent overlapp av ruter mellom Ryanair og Norwegian, sier Sivertsen.
O'Leary ønsker jo også flere fly, og det har Norwegian. Ikke bare kortdistansefly, men også langdistanse.
- O'Leary ønsker seg inn på langdistanse, men har ikke fly. Norwegian har syv per i dag og får 10 til i løpet av de neste tre til fire årene, sier Sivertsen.
Ryanair har en flypark på i overkant av 300 fly i dag og har bestillt, inkludert opsjoner, nærmere 380 fly frem mot 2025. Norwegian på sin side har i underkant av 100 fly i dag og har 222 fly under levering fra 2016 og utover. Ryanair har kun Boeing-fly, mens 100 av flyene som Norwegian har bestilt, er av typen Airbus. De mener Sivertsen det bare er for selskapet å lease ut til andre flyselskaper.
LES OGSÅ: Rullebanen på Torp er så ujevn at de trenger 100 mill. til å forbedre den

Enda lavere flybilletter

Det fusjonerte selskapet vil få en av de mest moderne og yngste flyparkene i bransjen.
- Norwegian har i dag en snittalder på flyene sine på 3,8 år, som er til og med lavere enn Ryanair sin flåte. De passer veldig bra sammen, sier Sivertsen.
- Mens Norwegian er en low- cost-carrier, så er Ryanair en ultra low-cost-carrier. En fusjon vil for oss forbrukere trolig bety enda lavere flybilletter, fortsetter Sivertsen.
Det fusjonerte selskapet vil kunne frakte godt over 100 millioner passasjer årlig og bli blant verdens største flyselskaper.

- Game over

Kjos mener kravene fra pilotene er helt hinsides og hvis han aksepterer dem, så vil Norwegian gå konkurs om noen år.
- Det vil være game over for Norwegian. Norwegian vil ikke kunne klare å overleve hvis de kravene pilotene stiller hadde blitt gjennomført, sa Kjos til Nettavisen for noen dager siden.
- Jeg er veldig overrasket over påstandene og løgnene som har blitt servert fra fagforeningene. De som har servert dem, vet også at det er løgn, sa Kjos videre.
Norwegian-ledelsen og Parat har sittet i forhandlinger hele natt til søndag, men fortsatt er det ikke enighet.


Fra Dagens Næringsliv:

  

Mener Kjos-garanti er lite verd

Norwegian ville i helgen tilby pilotene en jobb­garanti i tre år for å få slutt på streiken. Advokat og arbeidsrettsekspert Jan Tormod Dege sier pilotene kan bli «fritt vilt» når garantien utløper.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.