NRK har forsøkt å gjøre en opptelling av hvilke fly som har blitt brukt ut og inn fra Oslo lufthavn og Skandinavia fredag.
Gjennomgangen bruker Norwegians egen liste over innstilte og gjennomførte ruter som kilde i sammenheng med søk på overvåkings -og registertjenester for fly på nettet.

DY1632 fredag 6. mars 2015
Slik kunne NRK se hvilke flymaskiner som ble brukt tidligere fredag.
Foto: faksimile fra Flightradar24.com
Fram til lunsj rundt klokken 12.30 så NRK en slik status:

  • Ni flyvninger med innleide fly og mannskap i Skandinavia
  • Seks flyvninger med Norwegians egne fly og mannskap
Se oversikt i bunnen av saken over flyene som brukes
Norwegian opplyser at de bruker sine egne fly og ansatte fra baser i Spania og London til å fly dit og også en del til Sør-Europa.
Samtidig bekrefter selskapet at de leier inn både fly og mannskaper for å fly ruter mens streiken pågår.

Lasse Sandaker-Nielsen

Informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian bekrefter at de flyr ruter med innleid mannskap.
Foto: Margret Helland / NRK
– Vi vil leie inn fly og mannskap fra andre selskaper for å ivareta passasjerene på best mulig måte. Det har vi også en plikt til i henhold til lovverket, sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen til NRK.

– Så det er innleid mannskap som flyr mellom Oslo, Bergen og Trondheim?
– Nei, jeg har ikke detaljer for hvem som skal fly akkurat de rutene, men det er underordnet. Det viktige er at vi gir de reisende et tilbud, svarer Norwegians informasjonssjef.

Omstridt praksis

Bruken av innleide flymaskiner med mannskap fra helt andre selskaper under en streik er omstridt.
Fagforeningen Norwegian Pilot Union med Parat i ryggen har ment at det er streikebryteri.

Hans-Erik Skjæggerud
Hans-Erik Skjæggerud i Parat mener at innleie av andre piloter og fly er streikebryteri.
Foto: Parat
– Etter Parats oppfatning er det å anse som streikebryteri. I tillegg rokker det ved lojalitetsplikten og respekten for grunnleggende rettigheter og spilleregler som hovedavtalen mellom partene i arbeidslivet er basert på, har Hans-Erik Skjæggerud, leder i YS-forbundet Parat sagt tidligere i streiken.

Dette har derimot Bjørn Kjos og Norwegian avviser.
Selskapet mener at de både har plikt og rett til å gjøre alt de kan for å få fraktet passasjerene frem selv om selskapet står midt i en konflikt.
– Streiken er i Norwegian Air, mens det er Norwegian Air Shuttle som opererer rutene. Dermed har vi fått beskjed om at vi er i vår fulle rett til å leie inn det personellet vi trenger for å gjennomføre de rutene som er planlagt, har Kjos sagt til E24.

Innleide fly


FraTilAvgangstidFly eid avRuteRegnr
KøbenhavnOslo07.10Danish Air TransportDY3221OY-RUE
OsloStockholm07.40Small Planet AirlinesDY804LY-FLH
OsloBarcelona09.00Jet2DY1740G-JZHA
OsloKøbenhavn09.00Danish Air TransportDY3222OY-RUE
StockholmOslo09.10Small Planet AirlinesDY805LY-FLH
OsloWien09.30EuroAtlantic AirwaysDY1632CS-TQU
StockholmRoma09.30Small Planet AirlinesDY4355LY-SPB
OsloPraha09.30WhiteDY1502CS-TRO
OsloBudapest10.40Avion ExpressDY1550LY-VEO

Eksperter: I en gråsone

Arbeidsrettseksperter har vært delt på spørsmålet om det er streikebryteri å hente inn fly og piloter fra andre selskaper under streiken.
Advokat og ekspert på arbeidsrett Arvid Reidar Ødegård har gått langt i å kalle det streikebryteri.
– Det å erstatte streikende med innleid arbeidskraft, er normalt forbudt. Det som gjør denne situasjonen pikant, er at det er underleverandøren, altså det norske datterselskapet, som leverer piloter til moderselskapet, har Ødegård sagt til NRK.
Arbeidsrettsadvokat og universitetslektor Thomas Benson mener også at Norwegian opererer i en gråsone.
– Dette er helt på grensen av streikebryteri. Om dette faktisk krysser grensen, er noe arbeidsretten eventuelt må avgjøre, har Benson sagt til NRK.

Egne fly


FraTilAvgangstidFly eid avRuteReg
OsloLondon10.50NorwegianDY2803EI-FHG
OsloLondon07.20NorwegianDY2801EI-FHE
LondonOslo07.00NorwegianDY2800EI-FHG
New YorkOsloankomst Oslo 10.30NorwegianDY7002EI-LNC
MadridOslo08.00NorwegianDY5414LN-NOH
LondonOslo09.20NorwegianDY2802EI-FHE