Disse flyene brukes nå av Norwegian på norske flyplasser
Fram til lunsjtid fredag er flere avgangene Norwegian har fått gjennomført i Skandinavia gjort med fly som slett ikke har selskapets kjente fargedrakt. Heller ikke de ansatte om bord er fra Norwegian.
NRK har forsøkt å gjøre en opptelling av hvilke fly som har blitt brukt ut og inn fra Oslo lufthavn og Skandinavia fredag.
Gjennomgangen bruker Norwegians egen liste over innstilte og gjennomførte ruter som kilde i sammenheng med søk på overvåkings -og registertjenester for fly på nettet.
Fram til lunsj rundt klokken 12.30 så NRK en slik status:
Norwegian opplyser at de bruker sine egne fly og ansatte fra baser i Spania og London til å fly dit og også en del til Sør-Europa.
Samtidig bekrefter selskapet at de leier inn både fly og mannskaper for å fly ruter mens streiken pågår.
– Vi vil leie inn fly og mannskap fra andre selskaper for å ivareta passasjerene på best mulig måte. Det har vi også en plikt til i henhold til lovverket, sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen til NRK.
– Så det er innleid mannskap som flyr mellom Oslo, Bergen og Trondheim?
– Nei, jeg har ikke detaljer for hvem som skal fly akkurat de rutene, men det er underordnet. Det viktige er at vi gir de reisende et tilbud, svarer Norwegians informasjonssjef.
Fagforeningen Norwegian Pilot Union med Parat i ryggen har ment at det er streikebryteri.
– Etter Parats oppfatning er det å anse som streikebryteri. I tillegg rokker det ved lojalitetsplikten og respekten for grunnleggende rettigheter og spilleregler som hovedavtalen mellom partene i arbeidslivet er basert på, har Hans-Erik Skjæggerud, leder i YS-forbundet Parat sagt tidligere i streiken.
Dette har derimot Bjørn Kjos og Norwegian avviser.
Selskapet mener at de både har plikt og rett til å gjøre alt de kan for å få fraktet passasjerene frem selv om selskapet står midt i en konflikt.
– Streiken er i Norwegian Air, mens det er Norwegian Air Shuttle som opererer rutene. Dermed har vi fått beskjed om at vi er i vår fulle rett til å leie inn det personellet vi trenger for å gjennomføre de rutene som er planlagt, har Kjos sagt til E24.
Advokat og ekspert på arbeidsrett Arvid Reidar Ødegård har gått langt i å kalle det streikebryteri.
– Det å erstatte streikende med innleid arbeidskraft, er normalt forbudt. Det som gjør denne situasjonen pikant, er at det er underleverandøren, altså det norske datterselskapet, som leverer piloter til moderselskapet, har Ødegård sagt til NRK.
Arbeidsrettsadvokat og universitetslektor Thomas Benson mener også at Norwegian opererer i en gråsone.
– Dette er helt på grensen av streikebryteri. Om dette faktisk krysser grensen, er noe arbeidsretten eventuelt må avgjøre, har Benson sagt til NRK.
Gjennomgangen bruker Norwegians egen liste over innstilte og gjennomførte ruter som kilde i sammenheng med søk på overvåkings -og registertjenester for fly på nettet.
- Ni flyvninger med innleide fly og mannskap i Skandinavia
- Seks flyvninger med Norwegians egne fly og mannskap
Norwegian opplyser at de bruker sine egne fly og ansatte fra baser i Spania og London til å fly dit og også en del til Sør-Europa.
Samtidig bekrefter selskapet at de leier inn både fly og mannskaper for å fly ruter mens streiken pågår.
– Så det er innleid mannskap som flyr mellom Oslo, Bergen og Trondheim?
– Nei, jeg har ikke detaljer for hvem som skal fly akkurat de rutene, men det er underordnet. Det viktige er at vi gir de reisende et tilbud, svarer Norwegians informasjonssjef.
Omstridt praksis
Bruken av innleide flymaskiner med mannskap fra helt andre selskaper under en streik er omstridt.Fagforeningen Norwegian Pilot Union med Parat i ryggen har ment at det er streikebryteri.
Dette har derimot Bjørn Kjos og Norwegian avviser.
Selskapet mener at de både har plikt og rett til å gjøre alt de kan for å få fraktet passasjerene frem selv om selskapet står midt i en konflikt.
– Streiken er i Norwegian Air, mens det er Norwegian Air Shuttle som opererer rutene. Dermed har vi fått beskjed om at vi er i vår fulle rett til å leie inn det personellet vi trenger for å gjennomføre de rutene som er planlagt, har Kjos sagt til E24.
Innleide fly
Fra | Til | Avgangstid | Fly eid av | Rute | Regnr |
København | Oslo | 07.10 | Danish Air Transport | DY3221 | OY-RUE |
Oslo | Stockholm | 07.40 | Small Planet Airlines | DY804 | LY-FLH |
Oslo | Barcelona | 09.00 | Jet2 | DY1740 | G-JZHA |
Oslo | København | 09.00 | Danish Air Transport | DY3222 | OY-RUE |
Stockholm | Oslo | 09.10 | Small Planet Airlines | DY805 | LY-FLH |
Oslo | Wien | 09.30 | EuroAtlantic Airways | DY1632 | CS-TQU |
Stockholm | Roma | 09.30 | Small Planet Airlines | DY4355 | LY-SPB |
Oslo | Praha | 09.30 | White | DY1502 | CS-TRO |
Oslo | Budapest | 10.40 | Avion Express | DY1550 | LY-VEO |
Eksperter: I en gråsone
Arbeidsrettseksperter har vært delt på spørsmålet om det er streikebryteri å hente inn fly og piloter fra andre selskaper under streiken.Advokat og ekspert på arbeidsrett Arvid Reidar Ødegård har gått langt i å kalle det streikebryteri.
– Det å erstatte streikende med innleid arbeidskraft, er normalt forbudt. Det som gjør denne situasjonen pikant, er at det er underleverandøren, altså det norske datterselskapet, som leverer piloter til moderselskapet, har Ødegård sagt til NRK.
Arbeidsrettsadvokat og universitetslektor Thomas Benson mener også at Norwegian opererer i en gråsone.
– Dette er helt på grensen av streikebryteri. Om dette faktisk krysser grensen, er noe arbeidsretten eventuelt må avgjøre, har Benson sagt til NRK.
Egne fly
Fra | Til | Avgangstid | Fly eid av | Rute | Reg |
Oslo | London | 10.50 | Norwegian | DY2803 | EI-FHG |
Oslo | London | 07.20 | Norwegian | DY2801 | EI-FHE |
London | Oslo | 07.00 | Norwegian | DY2800 | EI-FHG |
New York | Oslo | ankomst Oslo 10.30 | Norwegian | DY7002 | EI-LNC |
Madrid | Oslo | 08.00 | Norwegian | DY5414 | LN-NOH |
London | Oslo | 09.20 | Norwegian | DY2802 | EI-FHE |
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.