torsdag 12. november 2015

Avinor med Free Route Airspace - Single European Sky beveger seg veldig sakte fremover

 

Avinor Flysikring og NEFAB-partnere innfører Free Route Airspace

Avinor - 12-11-2015 11:13 CET
Natt til torsdag ble en ny luftromsorganisering innført i Norge, Finland, Latvia og Estland.
Nå kan flyselskapene planlegge å fly på mest mulig optimal måte mellom flyplasser, uten å være avhengig av forhåndsdefinerte rutemønster.
- Free Route er et viktig steg, som viser at vi lykkes med å finne gode løsninger for flyselskapene og samtidig bidra til å oppfylle EUs mål i Single European Sky-programmet, sier direktør for underveistjenester i Avinor Flysikring, Jan-Gunnar Pedersen.
Med innføringen av Free Route Airspace, kan flyselskapene på en helt ny måte utnytte teknologi og planlegge sine flyginger uten å være avhengige av forhåndsdefinerte ruter, eller «veier i luften». Nå kan de planlegge helt optimalt i forhold til vær og vind samt ønsket om å fly kortest mulig.
- Resultatet er at flyselskapene kan ha med seg mindre drivstoff, og man sparer både kostnader og klimautslipp, sier Pedersen.
- Vi er blant de første som innfører dette i Europa, og de aller første som innfører Free Route Airspace i stort sett hele luftrommet vi kontrollerer. Dette er et stort løft for luftfarten i Norden. Vi skal være svært fornøyde med å lyktes med et samarbeid andre land i Europa har slitt med å få til, avslutter Pedersen.  
Etableringen av NEFABs Free Route Airspace er et viktig steg på veien for enda tettere samarbeid i Nord-Europeisk luftrom. Men fortsatt må flygingene planlegges via forhåndsdefinerte punkter på landegrensene. Neste fase gjennom det såkalte Borealisprogrammet er å utvikle free route airspace til å inkludere Danmark, Sverige, Storbritannia og Irland i et konsept hvor free route airspace ikke avhenger av punkter på grensen, men hvor man optimalt kan planlegge en flyging fra f.eks vestkysten av Irland, til grensen av Russland uten å bruke forhåndsdefinerte veier, eller punkter på landegrensene.
Avinor bidrar til at rundt 50 millioner flypassasjerer kan reise til og fra selskapets 46 lufthavner på en sikker og effektiv måte. 3000 medarbeidere har ansvar for å planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Dette inkluderer tårn og kontrollsentraler, bakketjeneste og utvikling av servicetilbud ved lufthavnene. Oslo Lufthavn AS er heleid datterselskap og OSL har alene en årlig trafikk på rundt 20 millioner passasjerer. Avinor er et statlig aksjeselskap og finansieres gjennom luftfartsavgifter og salg på lufthavnene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.