torsdag 5. november 2015

Intrepid Sea, Air- and Space Museum - NYC

Tekst og foto: Per Gram

Hangarskipet har jeg sett ligge der i årevis, men aldri vært om bord. Nå var tiden inne, en vakker senhøstdag den 28. oktober. Jeg har tidligere vært om bord i hangarskip, også et av samme klasse, nemlig USS Hornet som ligger ved nedlagte NAS Alameda i Oakland. Jeg visste godt hva jeg kom til å få se, typer jeg aldri tidligere har sett på kloss hold. Jeg visste også at et par typer jeg gjerne skulle sett, A-3 Skywarrior og A-5 Vigilante, ikke er der.
Jeg blir litt andektig når jeg ser et slikt imponerende stor skip med en tøff historie bak seg.

Akterut ser du "hangaren" som rommer Enterprise, prototypen av romfergene.
 
Fartøyet har en lang historie, og er en av 24 Essex Class hangarskip bygget under krigen, det 5. i rekken. Fartøyet ble sjøsatt i august 1943 og dro rett etter shake down til Stillehavet hvor det var med i den voldsomme bataljen i Leyte Gulfen ved Filippinene. Det var også med ved Okinawa og Marshall øyene. Det er det av de høyest dekorerte fartøyene i USN`s historie. Etter krigen og ombygging ble det med på å heise opp besetninger fra Mercury og Gemini kapsler. Det var også med i Vietnam krigen, og om bord er det vektlagt at det er 50 år siden krigen sluttet. Hun gikk i bøyene i 1974 og ble museum i 1982.

Dette er en lite sett type, en radarversjon av Grumman Tracker ved navn Tracer.

Her er fly på dekk og i hangaren under dekk. I hangaren er det, foruten to fly, en A-4B og en Avenger, et helikopter av typen Piasecki. Skyhawken, som altså var en av typene som var blant de vi skulle velge vårt nye jagerfly ut fra tidlig på 60-tallet, utgjør en viktig del av Vietnamhistorien til fartøyet.

Liksom F-5, flyr denne typen fremdeles, i USA som agressor operert av et privat firma.

Dette flyet, Grumman TBM-E3 Avenger, var en skikkelig tøffing. Etter krigen ble det i mange år brukt som vannbomber. Da jeg gikk på flyskolen på Williams klatrer jeg rundt i en slik på Falcon Field.
 
Et fly som jeg bare har sett på avstand og lest mye om er A-8 Crusader. Den var populær blant flygerne, bl.a fordi den hadde særdeles gode egenskaper når en skulle lande under vanskelige forhold. Den gikk som en kule og føyer seg inn i rekken av Century Fighters som en av de beste. Typen opererte fra Intrepid under Vietnamkrigen


Romfergene er altså representert med Enterprise.
 
Til sist tar jeg med prototypen til SR-71, A-12 Project Oxcart.
 

Museet feirer også Hubble Space Telescope samt at her jevnlig arrangeres foredrag og sosiale tilstelninger av ymse slag. Bra museum. Sjekk nyheter her: intrepidmuseum@enews.intrepidmuseum.org;

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.