Uppdaterad 2015-11-04 17:16. Publicerad 2015-11-04 16:27
Foto: Johan Nilsson / TT Flygplan som skulle lyfta blev kvar på marken, medan planen som befann sig i luften under radarstoppet tilläts landa. Trafikledningen fick då förlita sig fullt ut på radiokommunikationen för dirigeringen av planen.
Flygtrafiken till och från södra Sverige stoppades under en och en halv timme på onsdagen. Orsaken var problem med radarövervakningen av svenskt luftrum – troligen på grund av en solstorm. Flygplan som redan befann sig luften tilläts att landa, medan inga plan lyfte. Under hela kvällen får resande räkna med följdförseningar.
Flygtrafiken till och från södra Sverige stoppades under en och en halv timme på onsdagen. Orsaken var problem med radarövervakningen av svenskt luftrum – troligen på grund av en solstorm. Flygplan som redan befann sig luften tilläts att landa, medan inga plan lyfte. Under hela kvällen får resande räkna med följdförseningar.
Radartäckningen av södra Sverige låg nere mellan klockan 15.30 och 17. All flygtrafik till och från södra Sverige – flygplatserna Arlanda, Landvetter och Bromma inräknade – lamslogs under stoppet.Luftfartsverket uppger att störningarna troligen berodde på en solstorm. Radarfelet gjorde att inga ekon av flygplanen kunde ses på skärmarna.
Myndigheten bedömde att felet snart skulle vara åtgärdat, vilklet visade sig stämma. Vid 17-tiden fungerade radartekniken normalt.
Per Fröberg känner inte till att något liknande hänt i Sverige tidigare, eller på andra håll i världen.
– Jag har inte hört talas om att en solstorm påverkat på det här sättet förut.
Fanns det risk för olyckor med anledning av radarfelet?
– Nej, det är därför vi har dragit ned på kapaciteten. Vi har rutiner för det här.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.