onsdag 11. november 2015

SAR - Oppdatering Sola av Jan-Petter Helgesen - Video fra SA

Video fra Stavanger Aftenblad: http://tinyurl.com/q5wjqdx

Nye redningsbaser gjøres klart før utskifting av Sea King

Byggingen av ny hangar og administrasjonsbygg for ledelsen av 330. skvadron og de nye AW-101-helikoptrene til redningsskvadronen, har startet på Sola. Tomten som ligger øst for den nåværende redningshangaren fra krigens dager, er allerede gravet ut og inngjerdet på flyplassområdet.


Av JAN-PETTER HELGESEN
Sola



Snart starter byggingen av nye og moderne hangarer til de nye redningshelikoptrene av typen Agusta Westland AW-101 ved fem av landets seks baser for den flygende redningshelikoptertjenesten. Bare Bodø er utelatt fra byggeplanen. Hangaren til redningsavdelingen i nordlandsbyen allerede er av nyere dato, opplyser major Bjørn Vikås ved 139. luftving, avdeling Sola.
Totalt har Stortinget bevilget 16,8 milliarder kroner til fornying av helikopterflåten og basefasilitetene langs kysten. Dette skjer  når samtlige av dagens 12 av de over 40 år gamle redningshelikoptre av typen Westland Sea King, er skiftet innen 2020.

Ferdig om to år
Det nye hangar og administrasjonsbygget på Sola  skal være ferdig et par måneder før det første AW-101 lander på flyplassen i april 2017. På tilsvarende måte skal også de øvrige baseanleggene være klare til bruk når de nykjøpte redningshelikoptrene i tur og orden kommer til sine framtidige, norske baser.
Byggingen av det første norske AW-101 pågår for tiden for fullt ved Agusta Westland-fabrikken i Yeovil i Sørvest-England.  Det framtidige, norske redningshelikoptret skal etter planen være ferdig bygget til våren neste år. Deretter starter et års prøve- og testflyginger i England før maskinen sendes til Stavanger et år senere.
Deretter kommer også de to neste AW-101 for et års testing og utprøving før Sola-avdelingen erklæres operativ våren 2018. Samtidig blir de to eldre Sea King-helikoptrene på basen satt på bakken for godt etter å ha vært i operativ tjeneste for landets redningstjeneste siden 1. mai 1973, sier major Bjørn Vikås.

Spesialister
Han opplyser at en egen spesialistgruppe på tilsammen 34 personer ved Hovedredningssentralen for Sør-Norge, har vurdert og planlagt helikopteranskaffelsen kalt NAWSARH de siste sju-åtte årene. Disse blir nå supplert av en ny implementering-eller innfasingsgruppe med 43 offiserer. Disse skal de neste fem årene skal holde hus på den militære del av flyplassområdet på Sola.
Gruppen skal ledes av oberst Pål Bjørnar Alfheim. Den skal være fullt etablert innen påske neste år. Oppgaven blir å planlegge og forberede all utdannelse, trening og materiellanskaffelse som behøves for overtakelsen av de nye redningshelikoptrene.
Etter å ha kommet i drift på Sola, blir Ørland neste stasjon som skifter Sea King med AW-101. Dette skjer høsten 2018.
Deretter følger Banak våren 2019 og Bodø til høsten samme år. Samtlige av disse basene skal ha tre stykker av de nye maskinene.
Våren 2020 kommer ett AW-101 til Rygge, mens Florø får det siste av nykommerne om høsten dette året. Samtidig blir det siste Sea King trukket ut av tjeneste. Dette skjer 47 år etter at helikoptermodellen ble en viktig del av norsk redningstjeneste.

Sea King som reservedeler
Inntil 11.november i år har den norske Sea King-flåten bestått av 12 maskiner. Denne dagen overtok Norge to ekstra Sea King fra Storbritannia.
Helikoptrene ble fløyet til Sola av britiske flygere etter at de var trukket ut av redningsberedskapen på den andre siden av Nordsjøen.
Maskinene som er i god stand, skal ikke fly i Norge. De kommer i stedet til å brukes som reservedel-lager for den norske Sea King-flåten i årene framover. 
Selv om byggingen av et nytt hangar- og administrasjonbygg for 330. skvadron er i full gang, anbefaler forsvarssjefen i sitt fagmilitære råd å flytte skvadronledelsen fra Sola til Rygge. Hensikten skal være å styrke helikoptermiljøet ved østfoldflyplassen.
Forsvarssjefen tar da ikke hensyn til at nybygget på Sola blir av betydelig størrelse. Det blir tre etasjer høyt og skal ha plass til tre av de store, tre-motors AW-101 i hangaren. Skvadronledelsen skal holde til i et eget tilbygg til hangaren.
Bygget får en grunnflate på 6,9 mål. Oppstillingsplassen for helikoptrene blir på 7,3 mål. Forsvarsbygg er byggherre.


Major Bjørn Vikås ved tomten for det nye hangar- og administrasjonsbygget til 330. skvadron på Sola. Foto: Jan-Petter Helgesen.



Ill.: AgustaWestland

  
FAKTA

Agusta Westland AW-101
Type: Tre-motors redningshelikopter
Første flyging:9.februar 1987
Introdusert: 2000
I bruk: Storbritannia, Italia, Canada.P ortugal og Danmark.


I ordre: Norge 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.