Video fra Stavanger Aftenblad: http://tinyurl.com/q5wjqdx
Nye redningsbaser gjøres klart før utskifting av Sea King
Nye redningsbaser gjøres klart før utskifting av Sea King
Byggingen av
ny hangar og administrasjonsbygg for ledelsen av 330. skvadron og de nye
AW-101-helikoptrene til redningsskvadronen, har startet på Sola. Tomten som
ligger øst for den nåværende redningshangaren fra krigens dager, er allerede
gravet ut og inngjerdet på flyplassområdet.
Av JAN-PETTER HELGESEN
Sola
Snart starter
byggingen av nye og moderne hangarer til de nye redningshelikoptrene av typen
Agusta Westland AW-101 ved fem av landets seks baser for den
flygende redningshelikoptertjenesten. Bare Bodø er utelatt fra byggeplanen. Hangaren
til redningsavdelingen i nordlandsbyen allerede er av nyere dato, opplyser
major Bjørn Vikås ved 139. luftving, avdeling Sola.
Totalt har Stortinget
bevilget 16,8 milliarder kroner til fornying av helikopterflåten og
basefasilitetene langs kysten. Dette skjer
når samtlige av dagens 12 av de over 40 år gamle redningshelikoptre av
typen Westland Sea King, er skiftet innen 2020.
Ferdig om
to år
Det nye hangar
og administrasjonsbygget på Sola skal
være ferdig et par måneder før det første AW-101 lander på flyplassen i april 2017.
På tilsvarende måte skal også de øvrige baseanleggene være klare til bruk når
de nykjøpte redningshelikoptrene i tur og orden kommer til sine framtidige, norske
baser.
Byggingen av det første
norske AW-101 pågår for tiden for fullt ved Agusta Westland-fabrikken i Yeovil
i Sørvest-England. Det framtidige,
norske redningshelikoptret skal etter planen være ferdig bygget til våren neste
år. Deretter starter et års prøve- og testflyginger i England før maskinen
sendes til Stavanger et år senere.
Deretter kommer også de to
neste AW-101 for et års testing og utprøving før Sola-avdelingen erklæres
operativ våren 2018. Samtidig blir de to eldre Sea King-helikoptrene på basen satt
på bakken for godt etter å ha vært i operativ tjeneste for landets
redningstjeneste siden 1. mai 1973, sier major Bjørn Vikås.
Spesialister
Han opplyser at
en egen spesialistgruppe på tilsammen 34 personer ved Hovedredningssentralen
for Sør-Norge, har vurdert og planlagt helikopteranskaffelsen kalt NAWSARH de
siste sju-åtte årene. Disse blir nå supplert av en ny implementering-eller
innfasingsgruppe med 43 offiserer. Disse skal de neste fem årene skal holde hus
på den militære del av flyplassområdet på Sola.
Gruppen skal ledes av oberst
Pål Bjørnar Alfheim. Den skal være fullt etablert innen påske neste år.
Oppgaven blir å planlegge og forberede all utdannelse, trening og
materiellanskaffelse som behøves for overtakelsen av de nye
redningshelikoptrene.
Etter å ha kommet i drift på
Sola, blir Ørland neste stasjon som skifter Sea King med AW-101. Dette skjer
høsten 2018.
Deretter følger Banak våren
2019 og Bodø til høsten samme år. Samtlige av disse basene skal ha tre stykker av
de nye maskinene.
Våren 2020 kommer ett AW-101
til Rygge, mens Florø får det siste av nykommerne om høsten dette året.
Samtidig blir det siste Sea King trukket ut av tjeneste. Dette skjer 47 år
etter at helikoptermodellen ble en viktig del av norsk redningstjeneste.
Sea King
som reservedeler
Inntil
11.november i år har den norske Sea King-flåten bestått av 12 maskiner. Denne
dagen overtok Norge to ekstra Sea King fra Storbritannia.
Helikoptrene ble fløyet til
Sola av britiske flygere etter at de var trukket ut av redningsberedskapen på
den andre siden av Nordsjøen.
Maskinene som er i god stand,
skal ikke fly i Norge. De kommer i stedet til å brukes som reservedel-lager for
den norske Sea King-flåten i årene framover.
Selv om byggingen av et nytt
hangar- og administrasjonbygg for 330. skvadron er i full gang, anbefaler
forsvarssjefen i sitt fagmilitære råd å flytte skvadronledelsen fra Sola til
Rygge. Hensikten skal være å styrke helikoptermiljøet ved østfoldflyplassen.
Forsvarssjefen tar da ikke
hensyn til at nybygget på Sola blir av betydelig størrelse. Det blir tre
etasjer høyt og skal ha plass til tre av de store, tre-motors AW-101 i hangaren.
Skvadronledelsen skal holde til i et eget tilbygg til hangaren.
Bygget får en grunnflate på
6,9 mål. Oppstillingsplassen for helikoptrene blir på 7,3 mål. Forsvarsbygg er
byggherre.
FAKTA
Agusta Westland AW-101
Type: Tre-motors
redningshelikopter
Første flyging:9.februar 1987
Introdusert: 2000
I bruk: Storbritannia,
Italia, Canada.P ortugal og Danmark.
I ordre: Norge
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.