tirsdag 9. oktober 2018

MPA - Tragisk utvikling for 333 skv. - Aldri mer


IKKE I LUFTEN: Det er over to uker siden Forsvarets maritime P-3 Orion patruljefly fløy forrige overvåkingstokt i nordområdene. Personellmangel holder flyene på bakken, mens aktivitetsnivået på russisk side øker. Her et P-3B Orion avbildet på Andøya flystasjon i mai 1969. Foto: Per Gram
Luftforsvarets maritime P-3 Orion overvåkingsfly har ikke gjennomført operative tokt på to uker. Det svekker Norges situasjonsbilde fra nordområdene og reduserer tilgangen til viktige data for Etterretningstjenesten.
Av KJETIL STORMARK / kjetil@aldrimer.no
Personellflukten og den planlagte overgangen til P-8 Poseidon-flyene gjør at det knaker alvorlig i sammenføyningene ved 133 Luftving og 333 Skvadron på Andøya flystasjon. Nøyaktig hvor mye forsøker både forsvarsledelsen og tillitsvalgte å holde tett om utad.
To uker siden
Men mandag denne uken var det to uker siden de maritime P-3C Orion-flyene lyktes med å gjennomføre sitt forrige operative tokt i nordområdene.
Det opplyser forsvarskilder til Aldrimer.no. Årsaken til problemene, skyldes bemanningsutfordringer, herunder også begrenset tilgang til teknikere og annet bakkemannskap.
Forsvarets operative hovedkvarter (FOH) vil ikke kommentere opplysningene.

VIL IKKE SVARE: Major og pressetalsmann ved FOH, Brynjar Stordal. Foto: FORSVARET
«Vi kommenterer (som vanlig) ikke detaljer rundt våre operative kapasiteter», skriver FOH-talsmann og major Brynjar Stordal på e-post til Aldrimer.no
Han legger til:
«Når det gjelder personellsituasjonen, og eventuelle tiltak så er det nok riktig at Luftforsvaret (kopi) svarer ut dette.»
Luftforsvaret har ikke besvart Aldrimer.nos henvendelse.
Flyr for E-tjenesten
Av totalt seks P-3 Orion-fly ved 133 Luftving og 333 Skvadron er det i praksis bare 1-2 fly av typen P-3C som flyr de operative innhentings- og overvåkingstoktene i nord. Av disse to flyene er det spesielt en maskin som er fullspekket med innhentingsutstyr for å kunne drive med ubåtjakt og annet innhentingsarbeid for Norge og NATO.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)

VIKTIGSTE BRUKER: Rådata fra Orion-flyvninger i nord er viktige bidrag til at Etterretningstjenesten kan produsere et løpende situasjonsbilde til militære og sivile beslutningstakere i Norge og NATO. Her inngangspartiet til E-tjenestens hovedkvarter på Lutvann, nord for Oslo. Foto: TORGEIR HAUGAARD/FORSVARET
Dataene som innhentes av Orion-flyene bearbeides av E-tjenesten, normalt ved Forsvarets stasjon Andøya (FSTA), før produktene går videre til militære og sivile beslutningstakere i Norge og NATO-systemet. Rådata av sonaropptak blir også delt med USA.
P-3 Orion-flyene står for noen av Norges aller viktigste leveranser til NATO, gitt at flyene er Norge og NATOs øyne og ører i nord. Flyene er, sammen med E-tjenestens skip Marjata og Eger, samt andre mer stasjonære sensorplattformer, helt avgjørende for at Norge og NATO til enhver tid har et tilfredsstillende situasjonsbilde fra nordområdene.
Orion-flyene driver også med fiskerioppsyn og bistår med søk- og redningsoppdrag, ved behov.
Russisk styrkeoppbygging
At Norges maritime overvåkingskapasitet går ned for telling, kommer på et fagmilitært uheldig tidspunkt, gitt at den russiske Nordflåten øker sin seilingsaktivitet for å kunne følge med på NATOs storøvelse Trident Juncture 2018 som begynner senere denne måneden. Det er pinlig for Norge å ha så mange allierte styrker på besøk i Norge, uten å greie å ivareta en av de aller viktigste nasjonale kapasitetene som Forsvaret har ansvaret for.
I samme periode som Orion-kapasiteten har vært nede for telling, har både Storbritannia og USA hatt hyppige overvåkingsflyvninger i nordområdene, med både P-8 Poseidon fra US Navy, U-2S fra US Air Force/CIA og Sentinel R1-fly fra britiske Royal Air Force (RAF).
(Artikkelen fortsetter under bildet.)

FRYKTET MOTSTANDER: Ubåt nummer to av den russiske Yasen-klassen, Kazan (K 561), ble sjøsatt ved Sevmash-verftet i Severodvinsk 31. mars 2017. Etter uttesting, ble den svært stillegående ubåten satt inn i operativ tjeneste for Nordflåten 25. september i år. Samtidig stod norske Orion-fly på bakken. Foto: ROSSYIA 1
I denne perioden har Russland også satt sin nye atomdrevne angrepsubåt «Kazan»(K-561)  inn i ordinær operativ drift i Nordflåten. Ubåten, som er nummer to av den såkalte Yasen-klassen, er så stillegående at NATO har store problemer med å finne ubåten. Ubåten ble satt inn i operativ drift 25. september i år.
Tillitsvalgte og tillitsmannsorganisasjonene i Forsvaret har gjentatte ganger advart mot det som nå skjer. I sommer besøkte forsvarssjef Haakon Bruun-Hanssen de ansatte på Andøya og lovet strakstiltak for å bøte på konsekvensene av personellflukten. Etter at Stortinget høsten 2016 besluttet å flytte Forsvarets maritime patruljefly (MPA) til Evenes med virkning fra de fem nye P-8 Poseidon-flyene blir operative fra rundt 2024, har over 50 ansatte forsvunnet ut av porten på Andøya flystasjon.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.