Icelandair styrer mod underskud
Ved udgangen af årets tredje kvartal har Icelandair realiseret et overskud på næsten 1,8 millioner dollars mod 77,2 millioner dollars i samme periode sidste år.
Som mange andre flyselskaber er Icelandair ramt af de høje brændstofpriser samt det store konkurrencepres i markedet, der fører til faldende billetpriser.
Det fremgår også tydeligt af koncernens regnskab for tredje kvartal, der isoleret viser et overskud på 62 millioner dollars, hvilket dog var en tilbagegang på 36 procent i forhold til samme kvartal året før. Ser man på derimod på årets ni første måneder er overskuddet i underkanten af 1,8 millioner dollars (11,8 millioner danske kroner) mod 77,2 millioner dollars (508 millioner danske kroner) året før.
Derfor er der også udsigt til en økonomisk øretøve for hele året, da fjerde kvartal traditionen tro ikke giver overskud. Icelandair forventer da også et EBITDA-resultat på mellem 80 og 90 millioner dollars for hele året, hvilket ventes at blive til et underskud efter finansielle omkostninger og skat. Efter de første ni måneder er EBIT-resultatet nemlig på lidt mere end 111 millioner dollars.
“Vores opgave er veldefineret. Vi skal forbedre selskabets årsresultat. Der er mange muligheder at forfølge, både hvad angår indtægter og udgifter. Vi er overbevist om, at de tiltag, som vi allerede har sat i gang i kombination med fremtidige tiltag, vil bidrage til et forbedret resultat for Icelandair-koncernen i fremtiden,” siger Nils Bogason, der er konstitueret koncernchef i Icelandair.
Skruer på mange håndtag
Icelandair vil blandt andet fokusere på, hvordan trafikken tilrettelægges mere effektivt, så der bliver én stor trafikbølge til Europa kl. 11.00 om formiddagen, mens aftenbølgen til USA vil blive placeret kl. 20.00.
Icelandair vil blandt andet fokusere på, hvordan trafikken tilrettelægges mere effektivt, så der bliver én stor trafikbølge til Europa kl. 11.00 om formiddagen, mens aftenbølgen til USA vil blive placeret kl. 20.00.
Herudover arbejdes der på at styrke indtægterne ved hjælp af et nyt kontrolsystem samt introduktion af øget selvbetjening og flere tillægsydelser til kunderne. Endelig vil Icelandair gå hele operationen efter i sømmen for at se, om det er muligt at udnytte fly og personale bedre end i dag samt afsætte flere ressourcer til salg og markedsføring.
De høje brændstofpriser er det umiddelbart svært at gøre noget ved, men Icelandair oplyser, at selskabet i de kommende 12 måneder har afdækket køb af brændstof til en gennemsnitlig pris af 643 dollars per ton. Afdækningen fra oktober 2019 og frem til marts 2020 er foretaget til en gennemsnitspris på 744 dollars per ton.
Lige nu har Icelandair valgt at budgettere med en brændstofpris på 760 dollars per ton, og ved hver stigning på 10 procent vil det ramme omkostningerne med 3,3 millioner dollars.
Overholder ikke låneforpligtelser
Udover at Icelandair kan se frem til et underskud for hele året, er selskabet også kommet i problemer med at afdrage på obligationslån. I begyndelsen af oktober udsendte selskabet en fondsbørsmeddelelse om, at det kunne blive vanskeligt at overholde forpligtelserne.
Udover at Icelandair kan se frem til et underskud for hele året, er selskabet også kommet i problemer med at afdrage på obligationslån. I begyndelsen af oktober udsendte selskabet en fondsbørsmeddelelse om, at det kunne blive vanskeligt at overholde forpligtelserne.
Nu bekræfter Icelandair til gengæld, at det ikke har været muligt at overholde forpligtelserne, og selskabet har derfor indledt forhandlinger med kreditorerne med henblik på at få ændret afdragsvilkårene. Til det formål har det islandske flyselskab hyret DNB Markets som rådgiver.
Icelandair havde ved udgangen af tredje kvartal et kapitalberedskab på 175,4 millioner dollars, hvilket er 33 procent lavere end året før, hvor 260,1 millioner dollars var til rådighed i kontantbeholdning eller letomsættelige aktiver.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.