Det er klare likhetstrekkk mellom Turøy- og Skottland ulykkene og B737 8 MAX ulykkene. Jeg har tidligere her på bloggen antydet at Airbus konsernet har for sterke bånd til sikkerhetsorganet EASA. Hvorfor Luftfartstilsynet har danset etter EASA`s pipe her, er uklart, men bør etterforskes. Husk at årsaken til at planetgearene i helikoptrene sviktet, "root cause", ikke er klarlagt. Nå tyder ting på at det kan ha vært for nære bånd mellom FAA og Boeing.
Om litt, kanskje timer, kommer den preliminære MAX rapporten på bordet. Har FAA satt ut oppdrag til Boeing i forbindelse med sertifiseringen fordi de har for liten kapasitet selv? Ting tyder på det. Rapporten vil du kunne lese her, iallefall vesentlige utdrag, straks den kommer. Jeg må innrømme at jeg gruer meg.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.