Det er det tyske føderale politiet, Bundespolizei, som eier og bruker de fire nye Super Puma H215-helikoptrene som skal oppgraderes og vedlikeholdes på Sola de neste årene. Kontrakten omfatter også 16 andre politihelikoptre, og den varer i åtte år.
– Vi er svært fornøyd med å få en så stor kontrakt. Bundespolizei og det tyske innenriksministeriet er allerede vår viktigste kunde, og nå skal vi samarbeide i minst åtte år framover. Den største jobben skal utføres de neste to årene, sier administrerende direktør Tord Wilstrup Torgersen i Heli-One til Aftenbladet.
– Alle våre fem verksted-dokker blir opptatt med disse helikoptrene i 18–20 måneder.

Verkstedet til Heli-One på Sola kommer til å være fullt beskjeftiget med tyske politihelikoptre i halvannet år framover.
Tor Dagfinn Dommersnes

Kommer torsdag

De første av de fire splitter nye Super Puma H215-helikoptrene ankommer Sola torsdag. De blir levert i standard utgave fra Airbus-fabrikken i Frankrike. Fabrikken selv var Heli-One sin argeste konkurrent med å oppgradere helikoptrene slik at de får det utstyret som tysk politi krever.
– Vi vant altså anbudskonkurransen med Airbus og alle andre. Det beviser at selv om Norge er et høykostland, så kan vi her på Sola konkurrere både på kvalitet og pris på verkstedtjenester for helikoptre, sier Torgersen.

Han sier at Heli-One fra å være helt avhengig av offshore- operasjoner før år 2000, nå har mye mer arbeid med sivile og militære helikoptre fra andre deler av verden.
– I dag kommer bare en fjerdedel av inntektene våre fra offshore-operasjoner, sier Torgersen.

Tord Torgersen er administrerende direktør i Heli One på Sola.
Heli One

Topp utstyr

Bundespolizei har mange helikoptre (se fakta). Politistyrken har et stort ansvarsområde, både leting og redning, grensesikkerhet, krisehjelp, kontraterrorisme og bistand til FN og EU i internasjonale oppdrag.
Verkstedet på Sola har hatt dem som kunde helt siden 1999, og samarbeidet er blitt stadig mer omfattende.
Oppgraderingen vil gjøre at Super Puma-helikoptrene av typen H215 får topp moderne utstyr innen beskyttelse, kommunikasjon og navigasjon, søkelys, kameraer og redningsutstyr. Helikoptrene utstyres ikke med våpen.
Mer enn 50 modifikasjoner skal utføres i hvert helikopter.
– Vi har regnet ut at vi kommer til å bruke 87.000 arbeidstimer og 24.000 designtimer på de 20 helikoptrene de neste årene, sier Torgersen.

Turøy-ulykken rammet

Det var et Super Puma H225, et annet helikopter fra samme fabrikk, som styrtet utenfor Turøy i april 2016. Alle de 13 ombord omkom. Ulykken rammet også Heli-One sin virksomhet fordi verkstedet hadde mye vedlikehold på H225 som da ble satt på bakken.
– Etter ulykken måtte vi permittere folk, men siden har vi økt bemanningen igjen. I dag er vi 330 medarbeidere, og vi skal ansette 20–30 nye i 2019, sier Torgersen.
Fortsatt er ikke Super Puma H225 i bruk offshore i Norge, selv om helikopteret har fått tilbake flytillatelsen. Den er imidlertid mye brukt i mange andre land. Kystvakten på Island er blant de siste som har tatt i bruk helikoptertypen.

Viktig kunde

I 2017/18-regnskapet til Heli-One er inntektene oppført med hele 2,1 milliarder kroner. 1,4 milliarder er imidlertid inntekter fra andre deler av konsernet, altså CHC.
– Bundespolizei utgjør omtrent en fjerdedel av alle de eksterne inntektene våre, og er desidert den viktigste kunden, sier president Eddie Lane i Heli-One.
Helikopterflåten til den tyske politistyrken har en snittalder på hele 25 år.
- Vi er svært fornøyde med at vårt vedlikehold og oppgraderinger har bidratt til at helikoptrene fortsatt er i drift, og fortsatt er i topp stand, sier Eddie Lane.
Lane sier at selskapet vil drives med overskudd i 2018/19, men at tallene foreløpig ikke er klare.