Ny skandinavisk Kina-rute indviet
Oslo Lufthavn har fået sin første Kina-rute, og dermed er antallet af nordiske Kina-ruter øget til 17 fordelt på ni destinationer og otte selskaber.
Kl. 04.40 onsdag morgen satte Hainan Airlines rutenummer HU769 hjulene på landingsbanen i Oslo Lufthavn efter en ni timer lang flyvning fra den kinesiske hovedstad.
Dermed markerede det kinesiske flyselskab den første direkte ruteflyvning mellem Beijing og Oslo og skrev sig dermed ind i skandinavisk luftfartshistorie.
Hainan flyver tre gange om ugen fra Beijing mod Oslo på mandage, onsdage og fredage med returflyvning samme dage fra Oslo Lufthavn. Kineserne benytter fly af typen Airbus A330-300 med plads til 292 passagerer fordelt med 32 i business class og 260 på economy class.
Der var stor begejstring hos den norske lufthavnsoperatør Avinor, der driver Oslo Lufthavn, da første fly var landet fra Beijing.
“Dette er en fantastisk nyhed for norsk rejseliv, forretningsliv og turisme. Hainan Airlines er et stort internationalt flyselskab, og dette vil betyde, at endnu flere kinesiske turister vil få muligheden for at opleve, hvad Norge har at tilbyde,” sagde lufthavnsdirektør Øyvind Hasaas i forbindelse med ruteåbningen.
Det er ikke blot passagererne, der er interessante for Hainan Airlines, der også forventer at få fyldt flyets lastrum på samtlige flyvninger. Norske fiskeprodukter til en samlet årlig værdi af 200 millioner norske kroner skal nemlig flyves med Hainan Airlines til den kinesiske hovedstad.
Ni selskaber med Kina-ruter
Med Hainan Airlines-ruten til Oslo kan de fire største nordiske lufthavne nu mønstre samlet 17 ruter til Kina og Hong Kong.
Med Hainan Airlines-ruten til Oslo kan de fire største nordiske lufthavne nu mønstre samlet 17 ruter til Kina og Hong Kong.
Fra Stockholm-Arlanda har Air China i mange år fløjet direkte til Beijing, mens China Eastern Airlines sidste år skabte direkte forbindelse mellem Shanghai og Stockholm.
Også i Københavns Lufthavn har man fået godt fat i det kinesiske marked. Hertil åbnede Air China sidste sommer en rute fra Beijing, mens Sichuan Airlines i slutningen af 2018 åbnede en rute mellem Chengdu og København. Herudover flyver SAS til Beijing, Hong Kong og Shanghai.
Selvom Norge er det land i Norden, der har flest kinesiske turister, er det indtil videre Finland, der suverænt har fleste Kina-ruter godt hjulpet på vej af Finnairs Asien-strategi, der trækker passagerer fra det meste af Nordeuropa.
Tibet Airlines har siden begyndelsen af april fløjet mellem Jinan og Helsinki, mens Juneyao Air fra den 28. juni vil flyve dagligt mellem Shanghai og Helsinki. I forvejen betjener Finnair syv destinationer i Kina, henholdsvis Beijing, Chongqing, Guangzhou, Hong Kong, Nanjing, Shanghai og Xi’an.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.