British Airways opgiver del af USA-værn mod Norwegian
I 2017 lancerede British Airways to nye USA-ruter for at stå imod konkurrence fra Norwegian. Nu har det britiske flyselskab opgivet forbindelserne.
British Airways gik for to år siden i direkte konkurrence med Norwegian på ruter fra London Gatwick til Oakland og Fort Lauderdale i USA, hvor der blev introduceret henholdsvis fire og tre ugentlige afgange.
Norwegian blev betragtet som en stor konkurrent for det britiske selskab, og ruterne blev lanceret på et tidspunkt, hvor British Airways (via ejeren IAG, red.) var interesseret i at købe det norske lavprisflyselskab.
Sidenhen har British Airways dog kommet på andre tanker. I oktober sidste år lukkede ruten fra London til Oakland, og pr. 8. september i år er det slut med ruten til Fort Lauderdale. Det skriver Business Traveller. I øjeblikket opererer British Airways hertil på mandage, torsdage og lørdage. Selskabet har dermed opgivet begge ruter, der i sin tid blev åbnet for at styrke bolværket mod Norwegian.
Norwegian-skift til to andre USA-destinationer
British Airways har droppet ruten til Fort Lauderdale, da den angiveligt ikke var kommerciel bæredygtig.
British Airways har droppet ruten til Fort Lauderdale, da den angiveligt ikke var kommerciel bæredygtig.
“Vi gennemgår jævnligt vores fartplan for at sikre, at vi flyver til destinationer, der er populære hos vores kunder. Gennem vores partnerskab med American Airlines flyver vi allerede 28 gange om ugen til nærliggende Miami-lufthavn og fra oktober 2019 har vores kunder endnu flere afgange at vælge imellem på denne rute,” meddeler British Airways til Business Traveller.
Det britiske selskab ser givetvis ikke længere Norwegian som en afgørende trussel. En anden afgørende årsag til, at British Airways opgiver Fort Lauderdale, kan være, at Norwegian fra den 31. marts i år skiftede Oakland og Fort Lauderdale ud med flyvninger til San Francisco og Miami, der ligger i umiddelbar nærhed til de to førstnævnte byer. Det meddelte selskabet i november sidste år.
Norwegian satser i stedet på én daglig afgang fra London Gatwick til Miami, hvor der tidligere var fire ugentlige fly til Fort Lauderdale. Ruten til San Francisco har fem ugentlige afgange. Norwegian forklarede skiftet i USA-destinationer med, at der var stigende efterspørgsel på fly til San Francisco og Miami. Herudover ville selskabet kunne øge fragtsalget ved et skifte til de to hovedlufthavne i de amerikanske delstater Californien og Florida.
Fortættet konkurrence
Konkurrencen er imidlertid hård på ruterne til San Francisco og Miami. British Airways, Virgin Atlantic og United Airlines har hver to daglige afgange til San Francisco fra London Heathrow. De samme flyselskaber har henholdsvis tre, to og én afgange til Miami fra samme engelske hovedstadslufthavn. Norwegian og British Airways er dermed fortsat i konkurrence fra den britiske hovedstad og til de to pågældende regioner i USA.
Konkurrencen er imidlertid hård på ruterne til San Francisco og Miami. British Airways, Virgin Atlantic og United Airlines har hver to daglige afgange til San Francisco fra London Heathrow. De samme flyselskaber har henholdsvis tre, to og én afgange til Miami fra samme engelske hovedstadslufthavn. Norwegian og British Airways er dermed fortsat i konkurrence fra den britiske hovedstad og til de to pågældende regioner i USA.
British Airways og Norwegian har gennem flere år været i skarp konkurrence med hinanden. Senest var det Norwegian, som den 1. april åbnede en ny rute fra London Gatwick til Rio de Janeiro. British Airways havde i forvejen en rute fra London Heathtow til samme brasilianske by, og de to selskaber er dermed i direkte konkurrence på ruten. Det britiske fly letter kun 20 minutter efter Norwegians Boeing 787 Dreamliner.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.