lørdag 14. november 2020

"Bærekraft" tatt til nye høyder - Nok en gang utredes sammenslåingen av kontrollsentraler i Sør Norge - Stavanger Aftenblad

 Flyplassen på Sola kan miste 47 flygeledere




Slik er arbeidsplassen til en flygeleder i kontrollsentralen på Stavanger lufthavn, Sola. Bildet er tatt i 2016.

Jon Ingemundsen


Publisert:

– Det er riktig at Avinor Flysikring nå utreder hvor vi skal lokalisere Underveistjenesten i Sør-Norge i framtiden, sier Erik Lødding til Aftenbladet/E24. Han er leder for strategi og samfunnskontakt i Avinor Flysikring.

– Det er tidlig i prosessen, og vi forventer en avgjørelse først våren 2021.

Norske flygeledere har i hovedsak tre arbeidsområder. Noen jobber i kontrolltårnet, noen i innflygingskontrollen, og noe i underveistjenesten. Underveistjenesten sitter på en kontrollsentral, og de sikrer trygg flytrafikk i det luftrommet som ikke omfattes av innflygingskontrollen. Altså det luftrommet som ikke er nær en flyplass.

Det finnes tre kontrollsentraler i Norge, nemlig i Bodø, i Røyken og på Sola.

Omorganiseringen som Avinor nå skal vurdere, gjelder bare Sola og Røyken, altså for Sør-Norge. Det er 60 ansatte på Sola, hvorav 47 flygeledere. I Røyken jobber det 64 flygeledere i kontrollsentralen.

Kamp også tidligere

Diskusjonen om de to kontrollsentralene i Sør-Norge var oppe til heftig debatt også for 15 år siden. Da ble det først bestemt at flygelederne på Røyken skulle flyttes til Stavanger. De protesterte kraftig, det ble mye bråk, og det hele endte med at man fortsatte med to sentraler. Denne gangen er det kanskje mer aktuelt at flygelederne i Stavanger må flytte østover.

Men det vil ikke Erik Lødding i Avinor spekulere i.

– Vi kan ikke si at det ene alternativet er mer aktuelt enn det andre, sier han i en epost til Aftenbladet.

– Det vurderes om man skal finne en ny lokasjon for Underveistjenesten i Stavanger, eller eventuelt flytte denne til Røyken. Det skal gjøres en grundig vurderingsprosess på dette, så det er ikke ett av alternativene som er mer aktuelt enn det andre per i dag, skriver han.

Ifølge Lødding skal utredningen «bidra til at det velges et alternativ som er bærekraftig og kostnadseffektivt». Utredningen er satt i gang fordi det må gjennomføres vesentlig tekniske oppgraderinger i kontrollsentralene de neste årene.




Flygelederne på kontrollsentralene passer på luftrommet mellom flyplassene. Dette er radarbildet de får på skjermen sin.

Jon Ingemundsen

«Grundig prosess»

Flygelederne skal involveres i prosessen.

– Vi er orientert om dette, og nå skal vi være med på den grundige prosessen som er helt nødvendig for å få det beste resultatet, sier Robert Gjønnes, leder i Norsk Flygelederforening.

Også han forsikrer at resultatet er åpent.

– Det er like aktuelt å fortsette som i dag, som at kontrollsentralen i Stavanger flyttes, sier Gjønnes.

Permitterte

Den sterke nedgangen i flytrafikk under pandemien gjør at ca 60 norske flygeledere nå er permittert. 11 av disse arbeider ved kontrollsentralen på Sola.

Avinor har i dag ansatt totalt 550 flygeledere.

– Frykter du at det kan ende med oppsigelser av flygeledere?

– Nei. Det er vanskelige tider, men vi er ikke spesielt bekymret på lengre sikt, sier Robert Gjønnes. - Pandemien må jo ta slutt en gang, og da forventer vi en ketchup-effekt innen luftfarten, og at behovet for flygeledere blir minst like stort som før pandemien.

Flygeleder Frode Erland Nilsen er tillitsvalgt for flygelederne på Sola, men han vil ikke uttale seg om lokaliseringssaken.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.